Päevakorra profiil: Mart Maastik

Ligi ja lambad

2025-05-14

XV Riigikogu, V istungjärk, infotund

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon keskendub valitsuse tegevuse kriitikale, eriti Haridusministri määruse osas kooliaja alguse muutmiseks. Kõneleja vastandub tugevalt sellele muudatusele, pidades seda asendustegevuseks, mis tekitab maapiirkondades suuri probleeme ja lisakulusid transpordi ümberkorraldamisel. Positsioon on tugevalt tulemuspõhine ja kriitiline, seades kahtluse alla valitsuse prioriteedid.

1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab spetsiifilist teadmist Saaremaa lambakasvatusest ja kohalikust lambakogust, mida ta soovitab valitsusel külastada. Lisaks on tal praktiline arusaam maapiirkondade koolitranspordi logistikast, ajagraafikutest ja määruse mõjust õpilaste huvialaringidele. Ta kasutab oma tütarde näidet, et illustreerida ajagraafikute rikkumise praktilist mõju.

1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on kriitiline ja küsimusi esitav, suunates teravaid küsimusi otse valitsusele ja peaministrile ("Miks te tegelete seal valitsuses asendustegevusega?"). Kasutatakse loogilist argumentatsiooni, rõhutades kulude suurenemist ja logistilisi probleeme. Toon on formaalne, kuid samas terav ja murelik.

1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmeid on liiga vähe.

1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastane on valitsus ja Haridusminister, kelle määrust kooliaja alguse kohta kritiseeritakse tugevalt. Kriitika on poliitikapõhine ja protseduuriline, süüdistades valitsust bürokraatia tekitamises ja ebaolulise asendustegevusega tegelemises.

1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil viitab valmisolekule jagada regionaalset tarkust, kutsudes valitsust külastama Saaremaa lambakogu, et saada paremaid otsuseid riigijuhtimise juures. Otsest seadusandlikku koostööd või kompromissivalmidust käimasoleva määruse osas ei mainita.

1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus on väga tugev, rõhutades Saaremaad, kus asub lambakasvatuspiirkond ja lambakogu. Haridusmääruse kriitika on suunatud just maapiirkondadele tekkivatele transpordi ümberkorraldamise kuludele ja logistilistele probleemidele.

1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated keskenduvad kulude kontrollile ja fiskaalsele ettevaatlikkusele, eriti kohaliku tasandi kulutuste osas. Kõneleja vastandub määrusele, kuna see toob kaasa "väga suuri kulutusi" busside ja transpordi ümberkorraldamiseks maapiirkondades.

1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne küsimus on hariduspoliitika ja koolipäeva alguse ajastamine. Kõneleja kaitseb maapiirkondade hariduskorralduse stabiilsust ja rõhutab, et muudatus rikub õpilaste ajagraafikuid seoses huvialaringide ja kojujõudmise aegadega.

1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud Haridusministri määruse vastustamisele, mis puudutab õppetöö alguse kellaaega. Kõneleja on antud administratiivse muudatuse tugev vastane, kritiseerides selle mõttetust ja bürokraatia tekitamist.

1 Analüüsitud kõnesid