Päevakorra profiil: Mart Maastik
Vabariigi Valitsuse seaduse muutmise seaduse eelnõu (523 SE) esimene lugemine
2024-12-12
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Kõige silmatorkavam teema on riigiettevõtete juhtide vastutus ja ülemäärane palgapoliitika, mida kõneleja nimetab "arutuks raiskamiseks". Kuigi kõneleja osaleb Riigikogu liikmete palga ja kuluhüvitiste läbipaistvuse debatis, nihutab ta fookuse kvaliteetsele juhtimisele ja pädevatele otsustele (energeetika, maksupoliitika), seades need bürokraatiast ja "tagumikutundidest" olulisemaks. Seisukoht on tugevalt suunatud riigi rahakasutuse ja juhtimiskvaliteedi parandamisele.
4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib põhjalikke teadmisi riigiettevõtete finantsjuhtimisest ja palgapoliitikast, tuues esile konkreetseid näiteid (Eesti Energia, Nordica, KIK) ning palganumbreid (nt Hando Sutter 21 000 eurot, Riigikogu liikme brutopalk 5900 eurot). Samuti on tal isiklik kogemus riigiettevõtete nõukogudes istumisest ja ta tunneb bürokraatlikke kulusid kuludokumentide esitamisel.
4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõne on valdavalt analüütiline ja kriitiline, kasutades loogilisi argumente ja konkreetseid näiteid (Nordica pankrot, Eesti Energia probleemid) süsteemsete probleemide esiletoomiseks. Toon on formaalne, kuid sisaldab teravaid väljendeid (nt "arutu raiskamine") ja otseseid üleskutseid valijatele. Kõneleja hoidub sildistamisest (vasak-/parempopulism) ja eelistab faktipõhist võrdlust.
4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja viitab valijatega kohtumisele, kus arutati Riigikogu liikmete palga suurust. Ta rõhutab ka oma isiklikku tausta eraettevõtjana ning kogemust riigiettevõtete nõukogudes (KIK, Eesti Post).
4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kõige teravam kriitika on suunatud riigiettevõtete juhtidele, keda süüdistatakse vastutuse puudumises ja ebamõistlikus rahakasutuses (kõrged palgad, tulemuspalk halbade tulemuste eest). Keskerakonda kritiseeritakse "tagumikutundide" eelnõu eest, kuid see kriitika on pigem väljakutse eeskuju näitamisele. Samuti kritiseeritakse valitsuse energiapoliitikat (tuulepargid).
4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja on avatud arutelule, viidates kolleegide küsimustele ja märkustele (Helir-Valdor Seeder, Lauri Laats). Vaatamata Keskerakonna eelnõu sisu suhtes esitatud kahtlustele ja laiendatud kriitikale, toetab kõneleja eelnõu saatmist teisele lugemisele, näidates üles protseduurilist koostöövalmidust.
4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on selgelt riiklikul tasandil, käsitledes valitsuse ja Riigikogu juhtimist, riigiettevõtete (Eesti Energia, Nordica) tegevust ning üleriigilist energiapoliitikat (tuulepargid). Kohalikke või regionaalseid teemasid ei käsitleta.
4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kõneleja peab Riigikogu liikme palka eraettevõtlusega võrreldes konkurentsivõimeliseks ja normaalseks, kuid kritiseerib teravalt riigiettevõtete juhtide ülemäärast palgastruktuuri ja tulemuspalku, mis ei ole seotud positiivsete tulemustega. Ta rõhutab turu rolli palgataseme määramisel ja hoiatab, et praegune maksupoliitika ja energiapoliitika on majandust põhja laskmas.
4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Andmed puuduvad.
4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on Vabariigi Valitsuse seaduse muutmise seaduse eelnõu (523 SE) läbipaistvuse aspektid (ministrite esinduskulud vs Riigikogu kuluhüvitised). Kõneleja toetab eelnõu edasisaatmist teisele lugemisele, kuid kasutab seda platvormina, et rõhutada vajadust parema juhtimiskvaliteedi ja vastutuse järele riigiettevõtetes.
4 Analüüsitud kõnesid