Istungi profiil: Lauri Läänemets

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

2025-09-15

Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on suunatud riigihangete läbipaistvusele ja vastutusele Kaitseministeeriumi valdkonnas, nõudes teravalt teavet politseimenetluste kohta. Teine tugev fookus on haridussüsteemi kvaliteedi ja võrdsuse parandamisel, nõudes riiklikku sekkumist õpetajate liikumise soosimiseks ja elukohtade loomiseks regionaalse ebavõrdsuse vähendamiseks. Kõneleja lähenemine on tulemuspõhine ja nõuab valitsuselt konkreetseid etappe ja plaane.

4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust riigihangete järelevalve ja õiguskaitseorganite (Keskkriminaalpolitsei, Kaitsepolitsei) tegevuse tundmises, viidates Riigikontrolli aruandele. Haridusteemadel viidatakse Arenguseire Keskuse raportile ning käsitletakse süsteemseid lahendusi, nagu koolipõhine rahastus, huvihariduse mõju ja riigigümnaasiumide infrastruktuuri vajadus.

4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on formaalne, otsene ja nõudlik, esitades ministritele teravaid küsimusi, sealhulgas nõudes konkreetset "jah või ei" vastust politseimenetluste kohta. Apellatsioon on tugevalt loogiline ja keskendub süsteemsete probleemide (nt hariduslik ebavõrdsus, elukohapuudus) lahendamisele, pakkudes välja konkreetseid poliitilisi mehhanisme.

4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja oli väga aktiivne 15. septembri täiskogu istungil, esitades mitu küsimust erinevatele ministritele nii julgeoleku kui ka hariduse teemal, mis viitab aktiivsele osalemisele parlamendi küsimustevoorus.

4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kõneleja on valitsuse suhtes kriitiline, eriti seoses vastutuse ja planeerimisega, nõudes selgitusi Kaitseministeeriumi riigihangete ja haridusliku ebavõrdsuse vähendamise plaanide kohta. Kriitika on suunatud valitsuse tegevusetusele või puudulikule süsteemsele planeerimisele, mitte isiklikule tasandile.

4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Puudub otsene teave koostöö kohta teiste poliitikutega; kõneleja keskendub ministrilt vastuste ja konkreetsete tegevusplaanide nõudmisele. Viidatakse küll Arenguseire Keskuse autoritele ja nende veendumustele, mis näitab valmisolekut tugineda ekspertide tööle.

4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Tugev regionaalne fookus on suunatud maapiirkondade ja maakonnakeskuste toetamisele hariduse kaudu. Rõhutatakse vajadust luua riigigümnaasiumide juurde ühiselamukohti, et noored ei peaks koolivalikut tegema elukoha kättesaadavuse järgi ning jääksid maapiirkonda.

4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated keskenduvad strateegilisele riiklikule rahastamisele sotsiaalsete eesmärkide saavutamiseks. Konkreetselt pakutakse välja suurema rahastuse ja parema palga kasutamist, et suunata õpetajaid koolidesse, kus taset on vaja tõsta.

4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on hariduslik ebavõrdsus ja haridussüsteemi kvaliteet. Rõhutatakse vajadust tagada võrdne ligipääs kvaliteetsele gümnaasiumiharidusele, lahendades elukohapuuduse probleemi maakonnakeskustes, ning arutatakse ka huvihariduse mõju.

4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Fookus on valitsuse tegevuskavade ja plaanide nõudmisel, eriti haridusliku ebavõrdsuse vähendamise etappide osas, ning riigihangete järelevalve tugevdamisel. Teemad on seotud olemasolevate süsteemide parandamise ja vastutuse nõudmisega, mitte niivõrd uute seaduseelnõude algatamisega.

4 Analüüsitud kõnesid