Päevakorra profiil: Lauri Läänemets

Põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse ning kutseõppeasutuse seaduse muutmise seaduse (direktorite atesteerimine ja õpetajate karjäärimudel) eelnõu (653 SE) esimene lugemine

2025-06-18

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on eelnõu suhtes toetav, rõhutades, et suund (õpetajate motiveerimine ja karjäärimudel) on õige. Samas esitatakse kriitilisi, poliitika-põhiseid küsimusi seoses kvalifitseerimata õpetajate palga miinimumi ja uute õpetajate koolidesse tuleku riskidega. Kõneleja toetab kindlalt põhimõtet, et kvalifikatsiooni eest peab olema motivatsioon ja suurem palk.

2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust hariduspoliitika, eriti õpetajate kvalifikatsiooni, palgaastmete ja regionaalsete erisuste teemadel. Kasutatakse tehnilisi termineid nagu "kvalifikatsioonita õpetaja" ja "riiklik õpetaja palga miinimum". Viidatakse varasematele aruteludele valitsuses, mis näitab sügavat taustateadmist teema kujunemisest.

2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on formaalne ja analüütiline, pöördudes lugupidavalt ministri poole. Kõneleja esitab loogilisi ja konkreetseid küsimusi, keskendudes poliitika detailidele ja võimalikele negatiivsetele tagajärgedele (nt õpetajate puudus). Toon on murelik, kuid konstruktiivne, otsides selgitusi seaduseelnõu sätete kohta.

2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja osaleb aktiivselt seaduseelnõu esimesel lugemisel, esitades ministrile täpsustavaid küsimusi. Mainitakse varasemat osalemist teemakohastes aruteludes valitsuses. Andmed piirduvad kahe küsimusega ühel istungil.

2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Otsene vastasseis puudub; kriitika on suunatud eelnõu potentsiaalsetele puudustele, mitte vastaspooltele. Kõneleja väljendab muret riiklikust vaatest, et vältida probleeme uute õpetajate leidmisel. Isiklikke rünnakuid ega kompromissi välistamist ei esine.

2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on konstruktiivne ja toetav, rõhutades eelnõu põhimõtete toetamist ("me kindlasti toetame"). Kõneleja viitab varasemale koostööle valitsuse tasandil ja otsib dialoogi, et leida lahendusi regionaalsetele probleemidele. Ollakse avatud skeemide rakendamise kaalumisele teistes piirkondades.

2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Kõneleja keskendub tugevalt regionaalsetele erisustele hariduses, tuues esile Ida-Virumaa olukorra ja seal rakendatud kõrgema palga skeemi eestikeelsele haridusele ülemineku tõttu. Rõhutatakse vajadust kaaluda sarnaste skeemide rakendamist teistes Eesti piirkondades, kus on probleeme kvalifitseeritud õpetajate leidmisega.

2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Toetatakse palga diferentseerimist vastavalt kvalifikatsioonile ja töö keerukusele, nähes seda motivatsioonimehhanismina. Samas rõhutatakse vajadust säilitada miinimumpalga standardid ka kvalifikatsioonita õpetajate puhul. Majanduslik vaade on seotud avaliku sektori tööjõu motiveerimise ja õiglase tasustamisega.

2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Põhiline sotsiaalne teema on haridus, keskendudes õpetajate karjäärimudelile, kvalifikatsioonile ja piisavale personalile koolides. Eraldi rõhutatakse eestikeelsele haridusele ülemineku sotsiaalset ja regionaalset mõju Ida-Virumaal. Muretsetakse uute õpetajate koolidesse tuleku pärast.

2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on Põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse ning kutseõppeasutuse seaduse muutmise seaduse (653 SE) toetamisel ja täpsustamisel. Kõneleja on eelnõu põhimõtete toetaja, kes soovib parandada seaduse sätteid seoses palga miinimumi ja uute õpetajate värbamisega.

2 Analüüsitud kõnesid