Päevakorra profiil: Lauri Läänemets

Arupärimine haridusliku ebavõrdsuse kohta (nr 795)

2025-09-15

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on hariduslikul ebavõrdsusel, mida käsitletakse süsteemse probleemina, mis vajab valitsuse kiiret sekkumist. Kõneleja nõuab valitsuselt konkreetset tegevuskava ja etappe ebavõrdsuse vähendamiseks, rõhutades poliitika tulemuslikkust ja lahenduste leidmist haridussüsteemi sees. Seisukoht on mõõdukalt tugev ja tulemuspõhine, nõudes vastutust.

1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab teadlikkust Arenguseire Keskuse raportist ja selle autoritest nii Tartu kui Tallinna Ülikoolist. Ta rõhutab haridusprobleemi mitmetahulisust, tuues esile huvihariduse, omavalitsuste võimekuse ja sotsiaal-majanduslike tegurite mõju haridussüsteemile.

1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on formaalne ja küsitlev, omane arupärimisele, ning keskendub loogilisele argumentatsioonile. Kõneleja kasutab viiteid akadeemilistele autoritele ja raportitele, et rõhutada mure tõsidust, nõudes ministrilt konkreetseid etappe ja plaani.

1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Ebapiisavalt andmeid.

1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastasseis on suunatud valitsusele ja ministrile, kellelt nõutakse konkreetset plaani haridusliku ebavõrdsuse vähendamiseks. Kriitika on poliitikapõhine, keskendudes tegevuskava puudumisele ja soovile näha lahenduste etappe.

1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja tunnustab akadeemiliste ringkondade (ülikoolide autorid) panust probleemi defineerimisel ja analüüsimisel. Otsest koostöövalmidust poliitiliste vastastega ei ilmne, pigem on tegemist kontrolliva küsitlemisega.

1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul haridussüsteemil, kuid rõhutatakse ka omavalitsuste võimekuse olulist rolli ebavõrdsuse mõjutamisel. Viidatakse laiematele sotsiaal-majanduslikele küsimustele, mis ületavad kitsalt regionaalse fookuse.

1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated on kaudsed, tunnustades sotsiaal-majanduslike küsimuste mõju hariduslikule ebavõrdsusele. Konkreetseid seisukohti maksude, eelarvepoliitika või regulatsioonide osas ei esitata.

1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on hariduslik ebavõrdsus, mille vähendamisele kutsutakse valitsust üles süsteemsete lahendustega. Rõhutatakse, et huviharidus on oluline osa haridussüsteemist, mis mõjutab ebavõrdsuse taset.

1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud valitsuse tegevuskava algatamisele ja rakendamisele haridusliku ebavõrdsuse vähendamiseks. Kõneleja on initsiaator rollis, nõudes konkreetsete lahenduste kirjeldamist ja etapiviisilist plaani.

1 Analüüsitud kõnesid