Istungi profiil: Irja Lutsar

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

2024-11-13

Poliitiline positsioon
Poliitiline seisukoht on tugevalt toetav seaduseelnõule 500, mille eesmärk on parandada KOV-ide võimekust osutada vaimse tervise abi. Seisukoht on poliitikapõhine, rõhutades rahastamisskeemi muutmist projektipõhiselt elanikkonnapõhisele valemile, mis sisaldab nii põrandat kui ka lage. Kõneleja peab seda sammu õigeks suunaks avalike teenuste parandamisel, eriti väiksemates omavalitsustes.

6 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust sotsiaalvaldkonna rahastamisskeemide ja seadusandliku menetluse osas, viidates detailidele nagu rahastamise põrand ja lagi ning varasem projektipõhine süsteem. Ta kasutab konkreetseid andmeid (nt 6000 eurot väikesaarele, 80 000 eurot Tallinnale/Tartule) ja käsitleb süsteemselt tööjõupuuduse probleemi vaimse tervise teenuste osutamisel. Ekspertiis hõlmab ka teadmisi sotsiaalkomisjoni tööprotsessidest ja keelelisest toimetamisest.

6 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõneleja stiil on informatiivne ja mõõdukalt optimistlik, keskendudes poliitika mehhanismi ja seadusandliku menetluse selgitamisele. Toon on formaalne ja protseduuriline, viidates komisjoni otsustele ja volitustele. Kasutatakse loogilisi argumente rahastamise õigluse kohta, tunnistades samas realistlikke probleeme, nagu spetsialistide puudus.

6 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõik kõned pärinevad ühest täiskogu istungist (14. november 2024), mis viitab aktiivsusele seaduseelnõu 500 teise lugemise ettekandjana või komisjoni esindajana. Tegevusmuster on seotud seadusandliku protsessi etappide tutvustamise ja küsimustele vastamisega. Kõneleja viitab ka varasemale osalemisele esimesel lugemisel ja sotsiaalkomisjoni istungitel.

6 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitikat konkreetsete vastaste või rühmade suunas ei esitata. Kõneleja käsitleb neutraalselt muresid, mida on tõstatanud näiteks linnade ja valdade liit (tööjõupuudus), nähes neid lahendamist vajavate probleemidena, mitte vastuseisuna. Puudub igasugune ründav või vastanduv retoorika.

6 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on konsensuslik, rõhutades, et Sotsiaalkomisjon otsustas eelnõu heaks kiita konsensuslikult. Samuti viidatakse koostööle huvigruppidega, tuues esile linnade ja valdade liidu esindaja arvamused ja mured, mis aitasid eelnõu kujundada.

6 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus on kohalikel omavalitsustel (KOV-idel), rõhutades eriti väiksemate KOV-ide ja väikesaarte toetamist. Kõneleja toob esile, et uus rahastusmudel on kasulik just neile väikestele omavalitsustele, kellel puudus varem võimekus projektipõhist rahastust taotleda. Suured linnad (Tallinn, Tartu) on mainitud peamiselt kontrastina rahastuse jaotuse selgitamiseks.

6 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud seisukohad keskenduvad riiklikule toetusele ja ressursside ümberjaotamisele KOV-ide vahel, et tagada teenuste kättesaadavus. Toetatakse riikliku fondi loomist, mis tagab väikestele omavalitsustele minimaalse rahastuse ("põrand"), isegi kui tegemist on suhteliselt väikese summaga. Eesmärk on tagada teenuste osutamise võimekus, mitte niivõrd majanduskasv.

6 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on vaimse tervise teenuste kättesaadavus kohalikes omavalitsustes. Kõneleja toetab tugevalt riiklikku sekkumist ja rahastamist selle teenuse parandamiseks, tunnistades samas spetsialistide puuduse probleemi. Lisaks rõhutatakse vajadust materjalide järele, et inimesed saaksid ka ise vaimse tervise abi osutada.

6 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on seaduseelnõul 500, mis puudutab KOV-ide vaimse tervise teenuste rahastamise struktuurset muutmist. Kõneleja on eelnõu toetaja ja ettekandja, kes on volitatud allkirjastama kolmanda lugemise menetlusdokumendid. Oluliste saavutustena mainitakse sotsiaalkomisjoni konsensuslikku heakskiitu ja keelelist toimetamist.

6 Analüüsitud kõnesid