Istungi profiil: Irja Lutsar

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

2024-05-06

Poliitiline positsioon
Poliitiline rõhuasetus on keelelise integratsiooni ja hariduspoliitika positiivsel mõjul ühiskonnale. Kõneleja toetab tugevalt venekeelsetest peredest pärit laste eesti kooli suunamist, nähes selles lahendust vanemate keeleoskuse paranemisele ja seeläbi riiklike teenuste (nt haiglate) kättesaadavuse parandamisele. Seisukoht on selgelt väärtus- ja poliitikapõhine, keskendudes sotsiaalsele sidususele.

1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles teadlikkust keelepoliitika sotsiaalsetest tagajärgedest, eriti selle mõjust perekonniti integratsioonile ja tervishoiusektorile (tõlkide vajadus). Ekspertiis põhineb sotsiaalpoliitilisel vaatlusel ja hüpoteesil haridusvalikute pikaajalisest mõjust, kuid tehnilisi andmeid või statistikat ei esitata.

1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on viisakas ja konstruktiivne, alustades ministri vastuste kiitmisega, rõhutades nende rahulikkust ja argumenteeritust. Küsimus on esitatud pigem lootusrikka hüpoteesi vormis, keskendudes loogilisele seosele haridusvalikute ja ühiskondliku integratsiooni vahel. Toon on formaalne ja lugupidav.

1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmeid on liiga vähe.

1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Andmeid on liiga vähe.

1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on väga lugupidav ja konstruktiivne, alustades ministri vastuste eest tänamisega, mis viitab valmisolekule positiivseks ja argumenteeritud dialoogiks valitsuse esindajaga. Lähenemine on pigem küsiv ja toetav kui vastanduv.

1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul tasandil keelelise integratsiooni ja hariduspoliitika küsimustel, mis puudutavad Eesti Vabariiki tervikuna. Konkreetseid piirkondi, tööstusharusid või kohalikke projekte ei mainita.

1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Andmeid on liiga vähe.

1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne küsimus on keeleline integratsioon ja haridus, eriti venekeelsetest kodudest pärit laste kaudu. Eesmärk on parandada vanemate ja vanavanemate eesti keele oskust, et tagada parem sotsiaalne hakkamasaamine ja teenuste (nt haiglate) kättesaadavus. See rõhutab keeleoskuse rolli kodanike heaolus ja turvatundes.

1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Andmeid on liiga vähe.

1 Analüüsitud kõnesid