Istungi profiil: Irja Lutsar
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
2024-03-19
Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on tervishoiusüsteemi reformimisel ja stabiliseerimisel, rõhutades tööjõupuuduse lahendamist ja kvaliteedikontrolli parandamist. Seisukohad on poliitikapõhised, toetades riigi juhtohjade võtmist planeerimisel, et vältida soovipõhist meditsiini. Konkreetseid seaduseelnõusid (nt käibemaksu langetus) vastustatakse ebaselguse ja ebavõrdsuse tõttu teiste raskete haigustega patsientide suhtes.
3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib kõrget tehnilist asjatundlikkust meditsiini ja tervishoiu korralduse alal, kasutades spetsiifilist terminoloogiat (residentuur, üldarstid, auditid, tsüstiline fibroos). Rõhutatakse süsteemseid probleeme nagu tööjõu parem kasutamine, kvaliteedikontrolli puudulikkus ja apteekide rolli laienemise ohud. Viidatakse ka Riigikontrolli osutustele meditsiini kvaliteedikontrolli ebapiisavuse kohta.
3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on analüütiline, formaalne ja loogikale tuginev, keskendudes süsteemsetele väljakutsetele ja tõenduspõhisusele. Toon on mõõdetud, kuid väljendab tungivat vajadust strateegilise planeerimise ja ressursside parema kasutamise järele. Kasutatakse retoorilisi küsimusi kehtivate praktikate (nt apteekide rolli laienemine) ja seaduseelnõude ebaselguse kahtluse alla seadmiseks.
3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõned peeti täiskogu istungil 19. märtsil 2024, mis viitab aktiivsele osalemisele seadusandlikus arutelus ja ministri ettekande kommenteerimisel. Keskendutakse tervishoiupoliitika ja maksuküsimuste analüüsile, esitades nii süsteemseid küsimusi kui ka konkreetseid vastuväiteid eelnõudele.
3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud tervishoiusüsteemi puudulikule planeerimisele (soovipõhine ravi, ebapiisav kvaliteedikontroll) ja ministri fookuse kitsusele ennetamisele ravi kvaliteedi arvelt. Konkreetset seaduseelnõu (käibemaksu langetus) vastustatakse ebaselguse ja ebavõrdsuse tõttu teiste raskete haiguste suhtes (nt tsüstiline fibroos). Kriitika on poliitika- ja menetluskeskne, mitte isiklik.
3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on pragmaatiline: nõustutakse ministriga tööjõupuuduse ja üldarstide vajaduse osas, kuid kritiseeritakse strateegilist suunda. Pakutakse välja rahvusvahelist koostööd (EL, lähiriigid) ravimite hinnaläbirääkimiste parandamiseks, et vältida farmaatsiatööstuse vastuseisu. Rõhutatakse haiglatevahelise koostöö vajadust paremate tulemuste saavutamiseks.
3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Keskendub regionaalsetele erinevustele tervishoius, tuues esile kuni kümneaastase eluea erinevuse Lõuna-Eesti maakondade ning Harju- ja Tartumaa vahel. Nõuab uuringuid, et selgitada välja, kas need erinevused on tingitud kehvemast arstiabi kättesaadavusest, terviseteadlikkusest või sotsiaalsetest teguritest.
3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Eelistab tervishoiusüsteemi ressursside tõhusat kasutamist ja kulude kokkuhoidu teenuste koondamise kaudu, märkides ära 150 miljoni euro suuruse puudujäägi. Vastustab käibemaksu langetamist, pakkudes alternatiivina välja tugevamaid hinnaläbirääkimisi farmaatsiatööstusega (sh rahvusvahelise koostöö kaudu) kõrge hinnaga ravimite puhul.
3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Keskendub rahvatervise eesmärkidele, nagu tervena elatud elu pikenemine ja välditava suremuse langetamine. Tunnistab sotsiaalsete tegurite (haridus, raske füüsiline töö) mõju regionaalsetele terviseerinevustele. Toetab moodsaid vahendeid (joonisfilmid, blogid) rahva nõustamisteenuste pakkumiseks, et säästa inimtööjõudu.
3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on süsteemsetel reformidel, nagu residentuuri jaotus riigi vajadustest lähtuvalt ja kvaliteedikontrolli parandamine (auditid). Vastustab konkreetset seaduseelnõu (käibemaksu langetamine vähiravimitele), kuna see on ebaselge ja ebavõrdne teiste raskete haigustega. Nõuab riigilt juhtohjade võtmist meditsiini planeerimisel.
3 Analüüsitud kõnesid