Päevakorra profiil: Irja Lutsar

Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele likvideerida ministeeriumide ja teiste valitsusasutuste kodulehtede venekeelsed versioonid" eelnõu (365 OE) esimene lugemine

2024-04-10

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Kõneleja toetab põhimõtteliselt eelnõu eesmärki (valitsusasutuste venekeelsete veebilehtede likvideerimine), kuid seab esiplaanile pragmaatilise vastuväite, mis puudutab kriisikommunikatsiooni ja elanikkonna teavitamist. Seisukoht on suunatud poliitika rakendamise praktilistele tagajärgedele ja riigi toimimisvõimele kriisi ajal. Ta rõhutab, et elanikele peab olema tagatud kiire ligipääs terviseinfole keeles, millest nad aru saavad.

2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab teadmisi rahvatervise kriiside (HIV-infektsioon, COVID-i kriis) ja kriisikommunikatsiooni valdkonnas. Ta toetub varasematele kogemustele, et rõhutada vajadust edastada elutähtsat infot kiiresti ja keelebarjäärita. Ekspertiis on suunatud sotsiaalsele ja tervishoiualasele riskijuhtimisele.

2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on lugupidav, alustades nõusolekuga ("põhimõtteliselt olen teiega nõus"), kuid seejärel esitatakse kriitiline küsimus. Kasutatakse loogilist argumentatsiooni, mis põhineb reaalsetel ajaloolistel kriisinäidetel, et rõhutada ettepaneku praktilist puudujääki. Toon on murelik ja pragmaatiline, keskendudes tulevaste kriiside stsenaariumitele.

2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmeid on liiga vähe, et tuvastada regulaarseid esinemismustreid, välja arvatud osalemine antud eelnõu arutelul. Üks kõneleja esitas sisulise küsimuse ja teine tegi lühikese protseduurilise vahelehüüde.

2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Otsest vastuseisu eelnõu algatajale ei väljendata, vaid esitatakse kriitiline küsimus ettepaneku puudujääkide kohta kriisiolukordade kontekstis. Kriitika on suunatud poliitika rakendamise detailidele ja ettevalmistuse puudumisele, mitte isikutele.

2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja 1 alustab nõusolekuga, mis viitab avatusele konstruktiivsele dialoogile, kuigi esitab seejärel olulise vastuväite rakendamise osas. Kõneleja 2 pöördub kolleegi poole, kuna tema nime nimetati, mis näitab reageerimist parlamendi sisesele suhtlusele.

2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Keskendutakse riiklikule keelepoliitikale ja kriisijuhtimisele, mis puudutab kõiki Eesti riigis elavaid inimesi. Puudub spetsiifiline piirkondlik või rahvusvaheline fookus.

2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Andmeid on liiga vähe. Arutelu keskendub keelepoliitikale ja kriisikommunikatsioonile, mitte majanduslikele või fiskaalsetele teemadele.

2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Käsitletakse sotsiaalset teemat, mis puudutab keelelist ligipääsetavust ja rahvatervise teavitamist kriisiolukordades. Kõneleja rõhutab vajadust tagada elanikele arusaadav teave, isegi kui see läheb vastuollu rangete keelenõuetega, et vältida haiguste levikut ühiskonnas.

2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Keskendutakse Riigikogu otsuse eelnõule 365 OE, mis käsitleb venekeelsete valitsusasutuste veebilehtede likvideerimist. Kõneleja tegutseb eelnõu täiustajana, püüdes lisada seadusesse pragmaatilisi erandeid kriisiolukordade jaoks.

2 Analüüsitud kõnesid