Päevakorra profiil: Irja Lutsar

Ravimiseaduse muutmise seaduse eelnõu (162 SE) esimene lugemine

2024-01-23

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt poliitikapõhine ja keskendub ravimiregulatsiooni standardite kaitsmisele. Kõneleja toetab sotsiaalkomisjoni ettepanekut lükata tagasi Ravimiseaduse muutmise seaduse eelnõu (162 SE) esimesel lugemisel, tuginedes Euroopa Liidu direktiividele ja Ravimiameti andmetele. Rõhutatakse, et vaktsiinide keelustamiseks Eestis peavad olema väga tugevad andmed nende ohtlikkuse kohta, mida praegu ei ole.

7 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust infektsioonhaiguste, vaktsiinide ja kliiniliste uuringute alal. Kasutatakse tehnilisi termineid ja viidatakse spetsiifilistele protseduuridele, nagu kartsinogeensete ja genotoksiliste uuringute nõuded, pimendatud uuringute läbiviimine (40 000 osalejat) ning eetikakomitee ja informeeritud nõusoleku roll. Samuti on esitatud teadmised ravimite müügilubade (ajutine vs permanentne) ja kõrvalnähtude registreerimise kohta Ravimiametis.

7 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõne stiil on formaalne, asjalik ja korrigeeriv, keskendudes faktidele ja protseduuridele. Kõneleja kasutab loogilisi apelle, lükates ümber eelkõnelejate väiteid (nt Kalle Grünthali omad) ja rõhutades, et vaktsiinid aitasid pandeemiast välja tulla, vältides surmasid ja raskeid tagajärgi. Toon on autoriteetne, tuginedes teaduslikule konsensusele ja regulatiivsetele allikatele (EMA koduleht).

7 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja tegevusmuster on seotud seadusandliku tööga Sotsiaalkomisjonis, kus ta osales eelnõu arutelul 29. septembril 2023 ja määrati juhtivkomisjoni esindajaks. Esitlus Riigikogu täiskogule toimus jaanuaris, kuigi algselt oli planeeritud oktoobrisse. Kõneleja teeb ettekandeid, mis põhinevad komitee istungitel ja ekspertide (Sotsiaalministeerium, Ravimiamet) kaasatusel.

7 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kõneleja asub vastuseisu eelkõnelejate, eriti Kalle Grünthali ja härra Poolametsa, väidetele, kes seadsid kahtluse alla vaktsiinide ohutuse ja ravimifirmade eetilisuse. Kriitika on peamiselt faktipõhine ja protseduuriline, lükates ümber väärarusaamu Euroopa regulatsioonide ja kliiniliste uuringute läbipaistvuse kohta. Kõneleja teeb vastusõnavõtu, et korrigeerida muljet, justkui tegeleksid ravimifirmad ainult kuritegevusega.

7 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja demonstreerib koostöövalmidust nii komitee siseselt kui ka ekspertidega, viidates Sotsiaalkomisjoni liikmete ja Sotsiaalministeeriumi ning Ravimiameti spetsialistide osalemisele istungil. Protseduurilised otsused (päevakorda võtmine, esindaja määramine) tehti komisjonis kõigi osavõtjate poolt. Kuigi eelnõu tagasilükkamise ettepanek ei olnud üksmeelne (7 poolt, 1 vastu), oli komitee töö struktureeritud ja kaasav.

7 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on tasakaalus rahvusliku (Eesti Ravimiamet, Eesti uuringud) ja rahvusvahelise/Euroopa Liidu tasandi vahel. Rõhutatakse, et Eesti otsused ravimite keelustamise osas mõjutavad teisi liikmesriike ja et regulatsioon toimub tsentraalselt Euroopa Ravimiameti kaudu.

7 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Andmed puuduvad

7 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Kõneleja keskendub rahvatervise küsimustele, kaitstes vaktsineerimise rolli raske haiguse ja surma vältimisel pandeemia ajal. Tunnistatakse vaktsiinikahjude teemat, kuid rõhutatakse, et need on harvad ja neid registreerib Ravimiamet. Samuti selgitatakse vähijuhtumite tõusu seost vanusega, mitte vaktsiinidega.

7 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik prioriteet on Ravimiseaduse muutmise seaduse eelnõu (162 SE) menetlemine. Kõneleja on juhtivkomisjoni esindaja rollis ja on tugev vastane eelnõu vastuvõtmisele, propageerides selle tagasilükkamist esimesel lugemisel.

7 Analüüsitud kõnesid