Päevakorra profiil: Irja Lutsar
Haridus- ja teadusministri 2025. a ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest
2025-05-15
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline rõhuasetus on Eesti kõrghariduse kvaliteedi ja usaldusväärsuse parandamisel. Kõneleja väljendab muret selle pärast, et gümnaasiumilõpetajad suunduvad järjest enam välismaale õppima, viidates võimaliku usalduse kadumisele kodumaise hariduse vastu. Stants on suunatud tulemuslikkuse parandamisele, küsides ministrilt konkreetseid tegevusi olukorra lahendamiseks.
1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib teadmisi kõrghariduse valdkonnas, eriti seoses välismaale õppima suunduvate noortega. Ta kasutab kaasaegseid vahendeid, nagu tehisintellekt, oma teadmiste kontrollimiseks, kuigi märgib, et andmed on kehvad. Ekspertiis keskendub haridussüsteemi kvaliteedile ja atraktiivsusele.
1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on formaalne ja küsimustele orienteeritud, pöördudes "Hea ettekandja" ja "Hea juhataja" poole. Toon on murelik, kuid konstruktiivne, esitades loogilise apellatsiooni põhineva küsimuse ministrile võimalike lahenduste leidmiseks. Kasutatakse lühikesi näiteid ja andmete viitamist, isegi kui need on kehvad.
1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmeid on liiga vähe, et tuvastada korduvaid tegevusmustreid, välja arvatud osalemine Haridus- ja teadusministri ettekande arutelul Riigikogus.
1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Andmeid ei ole piisavalt. Kriitika on suunatud pigem poliitika tulemuslikkusele kõrghariduse valdkonnas, mitte konkreetsetele vastaspooltele või isikutele.
1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Andmeid ei ole piisavalt. Kõne on suunatud ministrile küsimuse esitamiseks, mis viitab soovile leida lahendusi koostöös täitevvõimuga.
1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul tasandil (Eesti kõrghariduse kvaliteet) ja rahvusvahelistel trendidel (noorte liikumine välismaa ülikoolidesse). Puudub rõhuasetus konkreetsetele Eesti piirkondadele või kohalikele probleemidele.
1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Andmeid ei ole piisavalt. Majanduslikud vaated ei tule otseselt esile, kuigi kõrghariduse kvaliteet on kaudselt seotud riigi konkurentsivõimega.
1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on haridus, eriti kõrghariduse kvaliteet ja selle usaldusväärsus. Mure on seotud noorte lahkumisega Eestist hariduse omandamiseks, mis viitab rahvastiku ja talentide hoidmise probleemile.
1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Fookus on poliitika elluviimisel ja ministri tegevusel, mitte konkreetsete seaduseelnõude algatamisel või toetamisel. Eesmärk on parandada kõrghariduse kvaliteeti ja taastada usk süsteemi.
1 Analüüsitud kõnesid