Istungi profiil: Tõnis Lukas
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
2024-03-11
Poliitiline positsioon
Keskne teema on riiklike kultuuriobjektide rahastamise mehhanism Kultuurkapitali kaudu, eriti Eesti Rahvusringhäälingu (ERR) stuudiokompleksi prioriteediks seadmine. Peaesineja toetab tugevalt eelnõu kiiret vastuvõtmist, rõhutades selle laialdast aktsepteerimist fraktsioonide seas. Küsimuse esitaja väljendab mõõdukat skeptilisust riigi rahalise koormuse ja tulevaste objektide rahastamise puudumise osas. Poliitiline raamistik on tugevalt poliitika- ja menetluskeskne.
3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõrge asjatundlikkus kultuuripoliitika ja riiklike investeeringute valdkonnas, eriti Kultuurkapitali seaduse ja hasartmängumaksu seaduse muudatuste osas. Esineja tunneb põhjalikult kultuuriobjektide prioriseerimise ajalugu ja menetluslikke detaile, sealhulgas kultuurikomisjoni ja Kultuurkapitali nõukogu rolli. Kasutatakse tehnilisi termineid nagu "eelarvestrateegia" ja viidatakse riigikontrolöri seisukohtadele.
3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on formaalne, selgitav ja menetluskeskne, eriti peaesineja puhul, kes põhjendab eelnõu vastuvõtmise vajadust ja ajaloolist tausta. Kasutatakse loogilisi argumente, et hajutada kahtlusi kõrvalteede avanemise ja tulevaste rahapuuduste osas. Küsimuse esitaja on otsekohene ja keskendub fiskaalsele vastutusele ning protseduurilistele kontrollimehhanismidele.
3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Näidatakse aktiivset osalemist täiskogu istungil, esinedes nii küsija kui ka eelnõu ettekandjana või selgitajana. Tegevusmuster hõlmab seadusandluse detailset arutelu ja komiteetööle viitamist, sealhulgas varasemaid arutelusid kultuurikomisjonis.
3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Otseseid poliitilisi vastaseid ei kritiseerita, kuid väljendatakse muret mõttetu dubleerimise ja riigile tekkiva rahalise koormuse pärast, viidates Ida-Virumaa filmilinnakule. Kriitika on suunatud pigem eelnõu potentsiaalsete kõrvalmõjude ja tulevase rahastamise puudumise vastu seitsmenda ja kaheksanda objekti jaoks.
3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on konsensuslik, kuna peaesineja rõhutab, et eelnõu sai fraktsioonidelt üldise heakskiidu ja teiseks lugemiseks muudatusettepanekuid ei esitatud. See viitab edukale koostööle eelnõu ettevalmistamisel parlamendikomisjonides.
3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Küsimuses mainitakse Ida-Virumaale kavandatavat filmilinnakut, mis näitab teadlikkust regionaalsetest kultuuriprogrammidest. Eelnõu põhirõhk on siiski riiklikul objektil (ERR).
3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslik vaade keskendub fiskaaldistsipliinile kultuurivaldkonnas, rõhutades vajadust vältida mõttetut dubleerimist ja tagada, et raha on olemas juba otsustatud objektide jaoks. Märgitakse, et Kultuurkapitali informatsiooni järgi ei ole seitsmenda ja kaheksanda objekti jaoks tõenäoliselt enam raha.
3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalvaldkonnast mainitakse kultuuriinimeste sotsiaalsete garantiide teemat, mis lülitati arutlusse Kultuurkapitali seaduse muudatustega. See näitab valmisolekut käsitleda kultuuritöötajate sotsiaalkindlustuse küsimusi seadusandluse raames.
3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on Kultuurkapitali seaduse ja Hasartmängumaksu seaduse muutmisel, et tagada Eesti Rahvusringhäälingu hoone ehituse rahastamine. Oluline on ka kultuurikomisjoni rolli ja volituste (vetoõigus) määratlemine ministri ettepanekute heakskiitmisel. Esineja on eelnõu tugev toetaja ja selgitaja.
3 Analüüsitud kõnesid