Kuude kaupa: Tõnis Lukas

Kokku kuid: 19

Täielikult profileeritud: 19

10.2025

1 Sõnavõtud

Regionaalne fookus puudutab riigi ja Linnade ja Valdade Liidu vahelisi kokkuleppeid, mis mõjutavad otseselt kohalike omavalitsuste eelarveid ja koole. Konkreetseid piirkondi või kohalikke projekte esile ei tooda, vaid käsitletakse riiklikku haridusrahastuse jaotust.
09.2025

10 Sõnavõtud

Fookus on rangelt riiklikul tasandil, käsitledes riigikeele rolli ja selle kaitset avalikus ruumis ja teeninduses. Konkreetsed piirkondlikud või kohalikud projektid puuduvad.
06.2025

47 Sõnavõtud

Kõneleja pöörab suurt tähelepanu regionaalpoliitilistele tagajärgedele, eriti haridusreformi kontekstis (Ida-Virumaa, Orissaare, Hiiumaa). Rõhutab valglinnastumise mõju taristule. Väljendab spetsiifilist muret Tartu (vanglalinna staatus, maine) ja Tallinna (Lauluväljaku kaitse kinnisvaraarenduse eest) pärast.
05.2025

11 Sõnavõtud

Kõneleja fookus on tugevalt regionaalne, rõhutades elu säilitamise fundamentaalset vajadust maapiirkondades ja kaugetes kantides. Ta kritiseerib "Suur-Tallinna" tsentraliseerumist ja nõuab regionaalpoliitilisi meetmeid ülejäänud Eesti toetamiseks. Konkreetsed piirkonnad, mida ta mainib, on Ida-Virumaa (koolivõrk) ja Hiiumaa (kutseharidus), samuti Maardu hiiemets.
04.2025

4 Sõnavõtud

Keskendub regionaalsele tasakaalustamatusele kultuuris, märkides koorilaulu ja rahvatantsu traditsiooni taandumist järjest suurematest piirkondadest. Samuti tõstatab küsimuse haridusreformi mõjust maapiirkondade põhikoolidele, kus õpetajate koormus sõltub gümnaasiumiastme olemasolust.
03.2025

20 Sõnavõtud

Fookus on peamiselt riiklikel teemadel (demograafia, keel, kultuur), kuid ta toob näiteid konkreetsetest piirkondadest ja asutustest. Haridusreformi kontekstis mainitakse Raikküla ja Kiigemetsa koole ning viidatakse palgatasemele Harjumaal. Samuti rõhutab ta kohalike omavalitsuste rolli riiklike küsimuste (eestikeelne õpe, elanikkonnakaitse) lahendamisel.
02.2025

16 Sõnavõtud

Peamine fookus on riiklikel küsimustel (julgeolek, haridusreformid), kuid hariduslike erivajadustega koolide liitmise puhul rõhutatakse nende asukohta seitsmes eri maakonnas ja kohalike kogukondade (õpilaskodud, perekonnad) kaasamist. Kaitsetööstuspargi puhul rõhutab ta vajadust leida kiiresti sobivad asukohad.
01.2025

5 Sõnavõtud

Regionaalne fookus on tugev hariduspoliitika kontekstis, rõhutades seitsme eri maakonnas asuva erikooli (Kammeri, Kiigemetsa, Nurme, Raikküla, Urvaste, Valga Jaanikese, Ämmuste Koolid) liitmise negatiivset mõju kohalikule hariduselule.
12.2024

10 Sõnavõtud

Fookus on riiklik, kuid hariduse ja keeleõppe kontekstis pööratakse tähelepanu Tallinnale ja Ida-Virumaale, kus on probleeme eestikeelsele õppele üleminekuga. Kultuuri ja turismi teemal tuuakse esile Seto kuningriik ja Hiidlased kui aktiivsed kultuuripiirkonnad. Mainitakse ka konkreetseid koolikohti (Suuremõisa, Vana-Vigala) koolivõrgu optimeerimise kontekstis.
11.2024

26 Sõnavõtud

Regionaalne fookus on äärmiselt tugev, rõhutades riigi taandumist piirkondadest ja Tallinnasse koondumist. Eriti muret tekitavad väikekoolide sulgemine (nt Lüganuse kool), riigiasutuste töökohtade koondamine (nt Rahvusraamatukogu digiplatvorm) ning automaksu negatiivne kumulatiivne mõju maapiirkondade elanikele. Ta rõhutab vajadust hoida elanikke kõikjal Eestis.
10.2024

12 Sõnavõtud

Kõneleja rõhutab tugevalt regionaalse tasakaalu vajadust ja kritiseerib Tallinna-kesksust, märkides, et üle poole elanikkonnast ja töökohtadest on Harjumaal. Ta toob näiteks maakonnaraamatukogude töökohtade kaotamise ja rõhutab, et otsused (nt mootorsõidukimaks, õpetajate palgafond) süvendavad ebavõrdsust Tallinna ja kaugemate valdade vahel. Samuti väljendab ta muret Tartu vangla väljarentimise regionaalse mõju pärast.
09.2024

9 Sõnavõtud

Põhirõhk on riiklikel teemadel (hariduskorraldus, kultuur, ajalugu). Kõneleja toob aga esile, et riigigümnaasiumide katsete nurjumine mõjutas negatiivselt ka maakondadest Tallinna ja Harjumaale õppima pürgijaid, rõhutades probleemi laiemat regionaalset mõju.
07.2024

13 Sõnavõtud

Tugev regionaalne fookus on maapiirkondadel ja hajaasustuse tingimustel, rõhutades, et automaks ja koolivõrgu korrastamine sunnivad peresid maalt lahkuma. Eriti rõhutatakse laste koolitee korraldamise raskusi maal, mis nõuab peredelt kahe auto omamist.
06.2024

5 Sõnavõtud

Kõneleja peamine fookus on rahvusvaheline (Gruusia, Venemaa, EL, NATO) ja riiklik (eestikeelne keskkond). Regionaalselt keskendub ta Ida-Virumaa haridusasutustele, küsides Lüganuse ja Toila koolide tuleviku ning eestikeelse keskkonna säilimise kohta seal.
05.2024

23 Sõnavõtud

Fookus on tugevalt riiklik (keeleseadus, rahvusooper, riigieelarve), kuid sisaldab olulist regionaalset rõhuasetust Tallinnale, kritiseerides linna juhtkonda ja rõhutades pealinna vastutust rahvuslike institutsioonide ees. Mainitakse ka Ida-Virumaa keeleprobleeme ning Tartu (Vanemuine) ja Tallinna ümbruse valdade (kuldne ring) rolli.
04.2024

23 Sõnavõtud

Regionaalne fookus on tugevalt suunatud hajaasustusega piirkondade elujõulisuse säilitamisele ja koolivõrgu probleemidele maapiirkondades, rõhutades, et kooli allesjäämine on neis piirkondades elu ja surma küsimus. Eraldi rõhutatakse Ida-Virumaa (integratsioon ja palgatoetused) ning kritiseeritakse Tallinna ümbruse "kuldse ringi" valdade ebaproportsionaalset kasu tasandusfondist, mis moonutab üle-eestilist haridusstandardit.
03.2024

19 Sõnavõtud

Rõhutab regionaalpoliitika ja hariduspoliitika tasakaalu vajadust, seistes vastu räpakatele otsustele koolivõrgu korrastamisel, mis võivad viia hajaasustusega piirkondade tühjenemiseni. Ta toetab väikekoolide säilitamist ja ühtlase kvaliteedi tagamist kõigis Eesti piirkondades, et vältida hariduslikku ebavõrdsust. Mainib ka Ida-Virumaad filmilinnaku kontekstis.
02.2024

13 Sõnavõtud

Fookus on selgelt riiklikul tasandil (Eesti riik, eesti rahvas, põhiseaduslik eesmärk). Kohalikke probleeme käsitletakse ainult sisserände poliitiliste järelmite kontekstis, viidates sellele, kuidas valimisõigusega muulased mõjutavad omavalitsuste otsuseid (nt eesti õppekeelele üleminekut).
01.2024

17 Sõnavõtud

Tugev regionaalne fookus on suunatud maakoolide säilitamisele ja regionaalse tasakaalu tagamisele, mida peetakse Eesti olemuseks. Nõutakse hajaasustusega piirkondade toetamist ja olemasolevate rahastuskoefitsientide (tagamaalisuse koefitsient) õiglast ümberjagamist, et raha jõuaks tegelikesse tagamaa piirkondadesse, mitte linnade lähipiirkondadesse. Konkreetselt mainitakse Metsküla kooli, Lihula Gümnaasiumi ja Kastre valda.