Päevakorra profiil: Tõnis Lukas

Arupärimine õpetajatele antud palgakasvu lubaduste kohta (nr 580)

2024-04-08

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon keskendub tugevalt õpetajate palgaküsimusele ja töörahu tagamisele, kritiseerides valitsuse suutmatust täita lubadusi ja tagada püsiv rahastus. Seisukoht on, et hariduse eelarvelised küsimused on kogu valitsuse vastutus, mitte ainult haridusministri isiklik mure. Kõneleja nõuab organiseeritud ja püsikuludel põhinevat tegevust, vastandades seda eelmise valitsuse läbiviidud 24%-lisele palgatõusule. Poliitiline raamistik on tugevalt tulemuspõhine, rõhutades vajadust hoida ära streike ja tagada ameti väärikus.

5 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib põhjalikke teadmisi hariduse rahastamise detailidest, eriti õpetajate palga ja eelarve struktuuri osas. Kasutatakse spetsiifilisi termineid nagu diferentseerimisfond, karjäärimudel, koormusarvestus ja püsikulud, rõhutades ühekordsete summade ohtlikkust püsiva palgatõusu tagamisel. Samuti viidatakse statistilistele näitajatele, nagu 120% palga ja keskmise palga suhe ning Ida-Virumaa palgakoefitsient.

5 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on kriitiline ja tungiv, väljendades muret valitsuse äpardumise pärast streigi ärahoidmisel ja haridusministri isoleerimisel ("tumm leilis"). Kõneleja kasutab formaalset keelt, kombineerides loogilist argumentatsiooni (eelarve puudujäägid, tähtaegade venimine) emotsionaalse rõhuasetusega õpetajate õigustatud ootustele ja ameti väärikusele. Toon on murelik, hoiatades tagasilangemise eest palgatasemes ja töörahu ohustamise eest.

5 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja osaleb aktiivselt Riigikogu arupärimistel, eelistades käsitleda ajakohaseid teemasid, mitte vanu küsimusi. Mainitakse, et Isamaa on esitanud eelnõusid, mis suunaksid vastutuse haridusrahastuse eest kogu valitsusele. Tegevusmuster viitab püsivale surve avaldamisele valitsusele hariduse eelarveliste küsimuste lahendamiseks.

5 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine kriitika on suunatud valitsusele tervikuna, eriti Reformierakonnale ja teistele ministritele, süüdistades neid koalitsioonileppest mittekinnipidamises ja haridusministri isoleerimises. Kriitika on poliitika- ja menetluslik, keskendudes suutmatusele leida püsivat rahastust ja lasta olukorral eskaleeruda streigini. Valitsuse tegevust nimetatakse "äpardumiseks" ja usalduse tugevasti kannatada saanud seisundiks.

5 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja rõhutab vajadust kogu valitsuse organiseeritud tegevuse ja vastutuse järele, et haridusminister saaks läbirääkimistel tuge. Mainitakse Isamaa poolt esitatud eelnõusid, mis toetavad haridusministrit seadusandlikult. Koostööstiil on nõudlik, suunatud valitsuspartnerite survestamisele lubadustest kinnipidamiseks.

5 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Kõneleja keskendub regionaalsete ebavõrdsuste teemale, hoiatades kahekiiruselise haridussüsteemi tekke eest, mis on vastuolus ühtluskooli põhimõttega. Eraldi tuuakse esile Ida-Virumaa palgatoetuse mõju statistikale ning Tallinna ümbruse jõukad vallad (Rae, Viimsi, Saue), kes saavad riigilt kingitusi (riigigümnaasiumid), mis moonutab üle-eestilist pilti. Rõhutatakse riikliku haridusstandardi üleriigilist kehtivust.

5 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated toetavad haridussektoris püsivat ja organiseeritud riiklikku rahastamist, vastandudes ühekordsetele kuludele ja sisemistele reservidele lootmisele. Rõhutatakse, et karjäärimudeli ja koormusarvestuse muudatused nõuavad märgatavat lisaraha, mida ei saa katta diferentseerimisfondist. Nähakse riiki vedurina, kes peab tagama ühtlase palgataseme, mitte jätma vastutust ainult omavalitsustele.

5 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on hariduse kvaliteet ja õpetajate väärikus, rõhutades ühtluskooli põhimõtte säilitamise tähtsust. Kõneleja hoiatab, et palgaerinevused loovad kahestandardilise haridussüsteemi, kus kvalifitseeritud õpetajad koonduvad jõukamatesse piirkondadesse. Väljendatakse muret streigi negatiivse mõju pärast õpilastele.

5 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud karjäärimudeli ja koormusarvestuse muutmisele, nõudes, et need muudatused oleksid eelarvesse sisse kirjutatud ja nende rahastamine püsiv. Isamaa on esitanud eelnõusid, mille eesmärk on laiendada haridusrahastuse vastutust kogu valitsusele. Eesmärk on tagada, et palga alammäärade tõus ja karjäärimudeli astmestamine oleksid seadusandlikult toetatud.

5 Analüüsitud kõnesid