Päevakorra profiil: Tõnis Lukas
Eesti Kultuurkapitali seaduse ja hasartmängumaksu seaduse muutmise seaduse eelnõu (338 SE) kolmas lugemine
2024-03-20
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Toetab Kultuurkapitali seaduseelnõu muudatusi, mis puudutavad nii kultuuriehitisi kui ka loojate sotsiaalseid garantiisid, tunnistades samas, et tegemist on osaliste lahendustega. Rõhutab, et ehitiste rahastamise lahendus (ERR-i hoone) oli vajalik eelarveolukorra hapruse tõttu, vältimaks algatuse pooleli jäämist. Seisukoht on poliitika- ja lahendustepõhine, keskendudes positiivsele suunale liikumisele.
2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Näitab põhjalikke teadmisi Kultuurkapitali rahastusmehhanismidest, riiklikult oluliste kultuuriehitiste nimekirja koostamise ajaloost ja eelarveolukorra mõjust. Käsitleb detailseid juriidilisi ja finantsaspekte, nagu eelarve ülelaekumine, õigustatud ootus ja hankesse minek. Rõhutab Eesti Rahvusringhäälingu stuudiotemaja tehnilist vajalikkust kvaliteetse eestikeelse meedia tagamiseks.
2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Toon on analüütiline, asjalik ja ettevaatlikult optimistlik, kasutades palju seadusandlikku ja finantsalast terminoloogiat. Kasutab loogilisi apelle, selgitades lahenduste (nt kõrvaltee loomine) tagamaid ja ajaloolist konteksti. Rõhutab emotsionaalselt eestikeelse meedia kvaliteedi rahvuskultuurilist tähtsust noorema põlvkonna jaoks.
2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmed puuduvad.
2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kritiseerib kaudselt Rahandusministeeriumi ja valitsust katsete eest koormata Kultuurkapitali liiga paljude objektidega riigieelarve olukorra tõttu. Juhib tähelepanu Kultuuriministri ebaõigele rõõmustamisele, rõhutades, et algatus oli Kultuurikomisjonis üksmeelne, mitte koalitsiooni läbimurre.
2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Rõhutab tugevalt Kultuurikomisjoni üksmeelt eelnõu algatamisel, de-politiseerides teemat ja eitades koalitsiooni/opositsiooni vastandamist. Näitab üles soovi teha koostööd loomeliitudega sotsiaalsete garantiide teema lahendamisel, rõhutades nende valdkondlikku autoriteeti.
2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Keskendub rangelt riiklikele ja rahvuskultuurilistele teemadele, eelkõige Eesti Rahvusringhäälingu hoone rajamisele ja eestikeelse meedia kvaliteedile. Piirkondlik fookus puudub.
2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Väljendab muret riigieelarve habrasuse ja ettenägematu olukorra pärast, mis sundis otsima alternatiivseid rahastusmehhanisme Kultuurkapitali kaudu. Tunnistab eelarve ülelaekumise ja rahapaisu ajutist iseloomu, seades kahtluse alla pikaajalise rahastamise jätkusuutlikkuse.
2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Keskendub loomeinimeste sotsiaalsete garantiide teemale, rõhutades vajadust ministeeriumi juriidiliste ettepanekute ja loomeliitude autoriteedi järele. Tõstab esile rahvuskultuurilist tähendust seoses eestikeelse meedia ja telekvaliteediga, et tagada noorema põlvkonna seotus.
2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine prioriteet on Kultuurkapitali seaduse muutmine, et tagada Eesti Rahvusringhäälingu hoone ehituse rahastamine ja luua alus loojate sotsiaalsete garantiide edasiseks lahendamiseks. On algatuse toetaja, kes rõhutab vajadust anda rahvusringhäälingule kiirelt teadmine hankesse minekuks.
2 Analüüsitud kõnesid