Päevakorra profiil: Tõnis Lukas

Ülevaade teadus- ja arendustegevuse olukorrast ja valitsuse poliitikast selles valdkonnas

2024-01-23

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitik seisab kindlalt teadus- ja arendustegevuse (TAI) laiapõhjalise rahastamise eest, kritiseerides kehtivat 40:40:20 jaotust kui teaduse põhiinstrumentide rahastamise proportsionaalset vähendamist. Ta vastandub lihtsate tööde sisserändepumba tekitamisele, toetades samal ajal sihipärast välisteadurite Eestisse toomist. Poliitiline fookus on tugevalt suunatud tulevikku ja riiklikku arengut toetavatele poliitilistele lahendustele.

4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles sügavat asjatundlikkust teadus- ja arendustegevuse rahastamise detailides, kasutades tehnilisi termineid nagu 40:40:20 jaotus, ETAG, baasrahastus ja teenuslepingud. Ta käsitleb teaduse funktsiooni autoriteetselt, rõhutades selle laiemat kultuurilist ja ühiskondlikku rolli, mitte ainult majandusmootorina. Samuti on ta teadlik rahvusvahelistest rahastamisprojektidest ja nende mõjust Eestile.

4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on formaalne, analüütiline ja kohati tungiv, eriti seoses vajadusega parandada teaduse rahastamise struktuure ja kiirendada seaduseelnõu menetlust. Kõneleja toetub loogilistele argumentidele ja poliitika kriitikale, kasutades retoorilist küsimust julgeolekuolukorra mõju kohta välisteadurite meelitamisele. Üldine toon on murelik, kuid konstruktiivne, kutsudes üles vaatama teaduse funktsiooni laiemalt.

4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja osales aktiivselt Riigikogu arutelul teadus- ja arendustegevuse olukorra üle, taotledes lisaminuteid, mis viitab soovile esitada põhjalik ja detailne seisukoht. Esitatud kõned on dateeritud samale päevale, keskendudes ühele poliitika teemale.

4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud valitsuse poliitikale, eriti 40:40:20 rahastamismudeli ebaefektiivsuse ja teaduse põhiinstrumentide rahastamise proportsionaalse vähendamise osas. Eraldi kritiseeritakse seda, et ministeeriumide algatatud teadusprojektid ei pruugi läbida sama kvaliteedikontrolli kui ETAG-i rahastatud projektid. Samuti nõutakse valitsuselt varasematest kokkulepetest (nt teenuslepingute rahastamine MKM-i 40% arvelt) kinnipidamist.

4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja rõhutab vajadust kinni pidada varasematest valitsustevahelistest kokkulepetest (nt ülikoolide rahastamise tõus ja teenuslepingute rahastamine MKM-i 40% arvelt). Ta kutsub üles rahvusvahelisele koostööle, soovitades luua Euroopa Liidus regionaalse teaduse klastri Soome, Läti ja Leeduga.

4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul teaduspoliitikal ja rahvusvahelisel koostööl Euroopa Liidu raames, sealhulgas võitlemisel Euroopa Komisjoni rahastusprojektide säilitamise eest. Regionaalselt rõhutatakse vajadust luua teaduse klaster Soome, Läti ja Leeduga, viidates julgeolekuolukorrale.

4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Toetatakse tugevat riiklikku investeeringut teadus- ja arendustegevusse (1% SKT-st), nähes seda tuleviku arengu alusena. Kriitika puudutab rahastamise jaotust, kuna praegune mudel kahjustab teaduse baasrahastust, mis on kõrghariduse ja innovatsiooni alus.

4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalselt keskendutakse sisserändepoliitikale, vastandudes lihtsate tööde sisserändepumbale, kuna see on Eesti huvide vastane. Samas toetatakse kõrgelt kvalifitseeritud välisteadurite siia meelitamist, kuigi väljendatakse muret julgeolekuolukorra mõju pärast sellele eesmärgile.

4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik prioriteet on teadus- ja arendustegevuse ning innovatsiooni korralduse seaduse eelnõu kiire menetlus Riigikogus. See kompleksne eelnõu peaks lahendama olulised küsimused, nagu teaduseetika ja teadusasutuste vaheline tööjaotus.

4 Analüüsitud kõnesid