Päevakorra profiil: Tõnis Lukas
Arupärimine maakoolide sulgemise kohta (nr 406)
2024-01-08
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Keskendub tugevalt maakoolide säilitamisele ja regionaalpoliitika toetamisele, vastandudes haridusvõrgu optimeerimise survele. Nõuab tungivalt õpetajate palgatõusu ja valitsuskoalitsiooni vastutust streigi ärahoidmisel, rõhutades vajadust leida puuduv 10 miljonit eurot. Poliitiline raamistik on väärtuspõhine (regionaalne elujõulisus) ja tulemuspõhine (streigi vältimine).
2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Näitab sügavat teadmist hariduspoliitika ja koolivõrgu rahastamise keerukusest, viidates Euroopa keskmisele proportsionaalsele rahastamisele ja omavalitsuste autonoomia küsimustele. Demonstreerib teadlikkust konkreetsetest sündmustest (Jõhvi konverents, Metsküla kooli vastus ministeeriumilt) ja juriidilistest detailidest (alammäärade määrus, koduõppe erandid). Väidab autoriteetselt, et maal elamine on kallis ja õpetajate palka tuleb võrrelda teiste õpetajatega üle Eesti.
2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Toon on analüütiline, kuid samas empaatiline ja tungiv, eriti streigi teema käsitlemisel, andes valitsusele tegutsemiseks kaks nädalat aega. Kasutab metafoore ("kaks lainet, mis murravad teineteist," "uppumise olukord") ja viitab riigimehelikule käitumisele (presidendi mõõdukas sõna), vastandades seda "võitlushüüule" ja "parteilisele turismile". Apelleerib nii loogikale (rahastamise paiknemine) kui ka moraalsele toele (kogukonna toetamine).
2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on kursis väga hiljutiste sündmustega, sealhulgas Metsküla kooli värske vastusega Haridusministeeriumist ja Haridustöötajate Liidu järgmise käiguga streigi korraldamisel. Viitab varasemale tegevusele (poliitikute külastused 1. septembri paiku) ja hiljutistele konverentsidele (Jõhvis), mis näitab pidevat seotust teemaga.
2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine kriitika on suunatud valitsuskoalitsiooni ja teiste ministeeriumide tegevusetuse vastu puuduva 10 miljoni leidmisel õpetajate palgatõusuks. Kritiseerib ka haridusgurude ja omavalitsuste optimeerimissurvet ning poliitikute "parteilist turismi" Metskülas, mis tekitas kogukonnas asjatut elevust ja lootust.
2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kutsub üles koostööle ja toetusele, eriti Haridusministeeriumi suunal (leidmaks lahendusi Metsküla kogukonnale) ja kogu valitsuse suunal (tulema haridusministrile appi streigi ärahoidmiseks). Tõstab esile presidendi rolli osapoolte kokkuleppele kutsumisel kui eeskujulikku riigimehelikku käitumist.
2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Tugev fookus regionaalpoliitikal ja maaelu elujõulisusel, rõhutades, et Eesti peab olema elus igal pool. Konkreetne tähelepanu on Metsküla koolil ja maakooliõpetajate palgatasemel, tuues esile maaelu kõrgemaid kulusid (transport, esmatarbekaubad).
2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Toetab haridussektoris palgatõusu, väites, et raha on süsteemis olemas (üle Euroopa keskmise proportsionaalselt), kuid see on valesti jaotatud. Nõuab, et maakoolide õpetajate palka tuleb võrrelda teiste õpetajatega igal pool Eestis, mitte kohaliku fooniga, arvestades maaelu kõrgemat elukallidust.
2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Keskne sotsiaalne teema on hariduse kättesaadavus ja kvaliteet regionaalsetes piirkondades (maakoolid) ning õpetajate palgavõitlus. Rõhutab õpetajate, perede ja õpilaste heaolu ning kindlustunde tagamist töörahu hoidmise kaudu.
2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine fookus on valitsuse operatiivsel tegevusel streigi ärahoidmiseks ja rahastamise leidmisel. Viitab Riigikogu otsuse eelnõule, mille Isamaa esitas, positsioneerides end algataja ja lahenduste otsijana puuduva 10 miljoni küsimuses.
2 Analüüsitud kõnesid