Päevakorra profiil: Tõnis Lukas
Arupärimine noorsootöötajate kvalifikatsiooninõuete kohta (nr 745)
2025-06-02
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt suunatud eestikeelsele õppele ülemineku toetamisele, rõhutades, et see peab laienema ka huviharidusele, eriti muukeelsetest peredest laste piirkondades. Fookus on poliitika tulemuslikul rakendamisel ja nõuete täitmisel, mis viitab pigem poliitika- ja tulemuspõhisele lähenemisele. Kõneleja peab oluliseks, et kooliruumides pakutav huviharidus oleks eestikeelne.
1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust hariduspoliitika rakendusdetailide osas, keskendudes eestikeelse huvihariduse rollile ja riiklike toetuste saajatele kehtestatud pedagoogilise personali keelenõuetele. Eraldi rõhutatakse vajadust teada Ida-Viru linnades läbi viidud auditi tulemusi seoses huvihariduse keelega.
1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on formaalne ja küsimustele orienteeritud, olles suunatud ministrilt konkreetse teabe saamisele poliitika rakendamise ja auditi tulemuste kohta. Toon on analüütiline ja keskendub vastutuse kontrollimisele, alustades viisakast pöördumisest ja ministri seisukoha tunnustamisest.
1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmete puudumine. Teada on vaid osalemine ühel arupärimisel (nr 745) Riigikogus 2. juunil 2025.
1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastuseis puudub, kõne on suunatud ministrile informatsiooni ja selgituste saamiseks poliitika rakendamise kohta. Kriitika on kaudne, keskendudes võimalikele lünkadele poliitika rakendamisel (nt keelenõuete puudumine laagrites).
1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja alustab ministri seisukoha tunnustamisega ("Teil on õigus"), mis viitab valmisolekule põhimõttelistes küsimustes nõustuda. Seejärel nõutakse konkreetseid andmeid rakendamise kohta, mis näitab pragmaatilist, kuid kontrollivat lähenemist.
1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus on selgelt suunatud Ida-Viru linnadele ja piirkondadele, kus elab enamasti muukeelsetest peredest lapsi. Rõhutatakse vajadust tagada just nendes piirkondades eestikeelne huviharidus ja kontrollida sealset olukorda auditi kaudu.
1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Andmete puudumine. Mainitakse riiklike toetuste andmist noorte- ja lastelaagrite läbiviimiseks, kuid majanduspoliitilisi seisukohti (maksustamine, regulatsioon, eelarvedistsipliin) ei käsitleta.
1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on haridus ja keelepoliitika, keskendudes eestikeelsele õppele üleminekule ja sellega seotud keelenõuete kehtestamisele noorsootöötajatele. Fookus on keelelise integratsiooni ja hariduse kvaliteedi tagamisel.
1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on olemasolevate poliitikate (eestikeelsele õppele üleminek) ja administratiivsete nõuete (keelenõuded, auditid) täitmise kontrollimisel. Tegemist on arupärimisega, mille eesmärk on järelevalve teostamine, mitte uue seadusloome algatamine.
1 Analüüsitud kõnesid