Päevakorra profiil: Tõnis Lukas
Arupärimine Maarjamaa ühendkooli kohta (nr 710)
2025-03-17
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline seisukoht on tugevalt Maarjamaa ühendkooli reformi kiirustatud ja puuduliku ettevalmistusega elluviimise vastu. Kriitika keskendub protseduurilistele vigadele ja väärtuspõhisele raamistikule, kus laste saatused ja perede turvatunne peavad olema olulisemad kui kokkuhoid. Kõneleja rõhutab, et reformi peamine motivaator – 300 000 euro suurune kokkuhoid – on ebakohane ja tõenäoliselt ebarealistlik.
6 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib detailset teadmist koolide juhtimisstruktuurist, vaidlustades ministeeriumi arvestust koondatavate direktorite ja õppejuhtide ametikohtade arvu osas. Ekspertiis on selgelt haridusvaldkonnas, eriti puudutades hariduslike erivajadustega (HEV) laste kohtlemist ja spetsialistide kontingendi vananemise probleemi. Kasutatakse konkreetseid näiteid (Raikküla, Kiigemetsa) ja viidatakse varasemale dokumentatsioonile.
6 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on formaalne, kriitiline ja tungiv, väljendades nördimust reformi kiirustamise ja ebaõigluse üle ("ülekohtune"). Kasutatakse nii loogilisi argumente (kokkuhoiu numbrite kahtluse alla seadmine) kui ka tugevaid emotsionaalseid apelle, keskendudes laste ja perede ebakindlusele. Kõneleja kasutab korduvalt retoorilisi küsimusi, et esile tuua ministri varasemate väidete ja praeguse tegelikkuse vastuolusid.
6 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on antud teemaga korduvalt tegelenud, märkides, et seda on Riigikogu saalis käsitletud juba kaks korda. Tegevusmuster hõlmab ministri vastuste ja ametnike ringkirjade põhjalikku analüüsi ning korduvat arupärimist.
6 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine kriitika on suunatud ministrile ja ministeeriumile, keskendudes protseduurilisele ebaõnnestumisele (hiljaks jäämine, kiirustamine) ja reformi prioriteetidele. Kõneleja kahtleb ministri lubaduste paikapidavuses õppekohtade säilimise osas ning lubab seda jälgida aastaid. Kriitika on intensiivne, süüdistades ministeeriumi närvilisuse üleskütmises.
6 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Ei ole piisavalt andmeid.
6 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on regionaalne, käsitledes konkreetseid õppekohti ja nende tulevikku, nimetades Raikküla ja Kiigemetsa. Rõhutatakse ebakindlust, mida reform tekitab peredele ja õpetajatele nendes piirkondades, eriti seoses ruumide ja tingimuste puudulikkusega.
6 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslik seisukoht on tugevalt vastu sellele, et haridusreformi peamine motivaator oleks fiskaalne kokkuhoid (300 000 eurot). Kõneleja kahtleb ministeeriumi kokkuhoiuarvutuste täpsuses, kuna ametikohtade koondamise potentsiaal on tegelikkuses väiksem.
6 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Keskendub hariduslike erivajadustega laste (HEV) ja nende perede turvatundele ning heaolule. Rõhutatakse vajadust pikema ettevalmistusperioodi järele, et vältida kvalifitseeritud spetsialistide lahkumist ja tagada peredele stabiilsus. Hariduse kvaliteet ja laste saatused on peamised sotsiaalsed mureküsimused.
6 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on ministeeriumi algatatud haldusreformi (Maarjamaa ühendkool) kriitilisel jälgimisel ja vastustamisel arupärimise kaudu. Eesmärk on sundida ministrit andma kindlaid lubadusi õppekohtade säilimise kohta ja kritiseerida kiirustatud regulatsioonide kehtestamist.
6 Analüüsitud kõnesid