Istungi profiil: Maris Lauri

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

2025-10-13

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt suunatud fiskaaldistsipliini ja eelarve läbipaistvuse toetamisele, rõhutades Eesti eelarve infosüsteemi erakordselt head taset rahvusvahelises võrdluses. Samuti toetab kõneleja kindlalt Euroopa Liidu ja euroalaga sõlmitud lepingute järgimist, seostades nende murdmise soovi vajadusega Eestist lahkuda. Kadunud on varasemate perioodide võimalikud nihked, fookus on poliitika- ja protseduuripõhine.

2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust riigieelarve koostamise ja menetlemise tehnilistes aspektides, kasutades termineid nagu tegevuspõhised kuluartiklid, majanduskulud ja amortisatsioon. Ta rõhutab eelarve detailsust ja läbipaistvust, viidates Rahandusministeeriumi analüüsidele ja rahvusvahelisele võrdlusele. Samuti on ta autoriteetne eelarve terminoloogia ja mõistete (kulud vs finantstehingud) selgitamisel.

2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Rhetoriline stiil on kahes osas: esmalt formaalne ja protseduuriline (komisjoni ettekandjana), seejärel muutub see teravaks ja didaktiliseks. Kasutatakse loogilisi ja tehnilisi apelle, et ümber lükata vastaste "kummalisi seisukohti". Toon on kohati üleolev, soovitades kolleegidel eelnõusid korralikumalt lugeda ja vajadusel abi küsida, et olla kompetentsemad.

2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne Riigikogu rahanduskomisjoni liige või ettekandja, andes ülevaate eelnõu menetlusest ja komisjoni konsensuslikest otsustest. Ta viitab konkreetsetele sündmustele, nagu eelnõu tutvustamine ministri poolt 1. oktoobril ja esimese lugemise lõpetamine 13. oktoobril. Tema tegevusmuster näitab keskendumist seadusandlikule protseduurile ja komisjonitööle.

2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud kolleegidele, kes näitavad üles ebakompetentsust eelarve tehniliste detailide mõistmisel või kes soovivad murda rahvusvahelisi lepinguid (viidates kaudselt EKRE-le seoses EL-ist lahkumise sooviga). Kriitika on sisuline ja protseduuriline, rõhutades vastaste vajadust lugeda eelnõusid ja mõista termineid, et vältida "topeltasju".

2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Komisjonitöös rõhutab kõneleja konsensuslikke otsuseid ja koostööd Rahandusministeeriumiga eelarve infosüsteemi arendamisel. Isiklikul tasandil soovitab ta kolleegidel, kes asjadest aru ei saa, teistelt küsida, viidates enda praktikale teistel teemadel.

2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul tasandil (riigieelarve, Riigikogu menetlus) ja rahvusvahelistel suhetel (Euroopa Liidu lepped, euroala). Regionaalne või kohalik fookus puudub.

2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated rõhutavad tugevat fiskaaldistsipliini, eelarvereeglite järgimist ja läbipaistvust riigieelarve kulutamisel. Toetatakse Euroopa Liidu vahendite kasutamise piiramist ja reeglite seadmist, et tagada maksuraha mõistlik ja sihipärane kasutamine.

2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Ei käsitleta.

2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on riigieelarve eelnõu menetlemisel ja sellega seotud protseduuridel. Olulised teemad on eelarvereeglite järgimine, eelarve detailsuse ja läbipaistvuse tagamine ning programmide tegevuste ja mõõdikute korrastamise jätkamine. Kõneleja on aktiivne toetaja ja ettekandja rahanduskomisjoni töös.

2 Analüüsitud kõnesid