Istungi profiil: Maris Lauri
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
2024-05-29
Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on krüptovaraturgude range reguleerimise ja riskide maandamise tagamisel, rõhutades Eesti varasemat negatiivset kogemust selles sektoris. Toetab tugevalt virtuaalvääringu teenusepakkujate järelevalve viimist Finantsinspektsiooni alla, et tagada finantsjärelevalvega seotud riskide adekvaatne haldamine. Seisukoht on tugevalt poliitika- ja tulemuspõhine, rõhutades vajadust vältida rahapesu ja terrorismi rahastamise riske.
3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib põhjalikke teadmisi finantsregulatsioonist, eriti krüptovaraturgude (MiCA) ja ettevõtete juhtimisstruktuuride osas, kasutades tehnilisi termineid (nt kaheastmeline juhtimissüsteem, kaugtuvastamine). Esitab konkreetseid andmeid Eesti krüptolitsentside arvu drastilise vähenemise kohta (650-lt 48-le) ja põhjendab otsuseid praktilise ning riigirahandusliku otstarbekusega. Näitab autoriteeti seadusandliku menetluse ja muudatusettepanekute detailide tundmises.
3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on valdavalt formaalne, asjalik ja detailirohke, keskendudes eelnõu menetluse tehnilisele tutvustamisele ja muudatusettepanekute põhjendamisele. Kasutab loogilisi apelle ja faktipõhiseid argumente (nt kulukuse ja ajakulu osas), et õigustada komisjoni otsuseid. Kolmandas kõnes muutub toon korrigeerivaks ja kaitsevaks, et vastata vastaspoole "kallutatud vaatenurgale" ja rõhutada riskide kõrget taset.
3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja tegevusmuster on seotud intensiivse seadusandliku tööga komisjonis, viidates neljale istungile, avalikule kuulamisele ja konkreetsetele kuupäevadele muudatusettepanekute arutamiseks. Esineb Riigikogu ees komisjoni ettekandjana, tutvustades põhjalikult menetluse käiku ja langetatud otsuseid.
3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kritiseerib alguses opositsioonierakonda selle eest, et nad ei soovi arutada enda esitatud eelnõu, viidates protseduurilisele ebakorrapärasusele. Hiljem kritiseerib teravalt vastaspoole esitatud vaatenurka kui "kallutatud", lükates ümber väited Eesti regulatsiooni ülemäärasest rangusest võrreldes EL-i nõuetega.
3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on avatud huvigruppidele ja Rahandusministeeriumile, kaasates neid avaliku istungi kaudu ja arvestades konsensuslikult mitmeid muudatusettepanekuid (nt üleminekuperioodi pikendamine). Tunnistab avatult komisjonisisest diskussiooni ja eriarvamusi (enamuse ja vähemuse seisukohad nõukogu nõude osas), kuid rõhutab lõpuks enamuse toetatud lahenduste ratsionaalsust.
3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul finantsregulatsioonil ja selle vastavusel Euroopa Liidu direktiividele ja määrustele. Rõhutatakse Eesti spetsiifilist negatiivset kogemust krüptoturuga, mis ohustas oluliselt "kogu Eesti finantssektorile antavaid riskihinnanguid".
3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Toetab finantsdistsipliini ja kõrget riskimaandamise taset, mis väljendub nõudes rangematele juhtimisstruktuuridele krüptoettevõtetes, eriti klientide varaga tegelemisel. On valmis suurendama Finantsinspektsiooni järelevalvetasude maksimummäärasid, et tagada asutuse võimekus uute ülesannete täitmisel. Eelistab riigirahanduslikult mõistlikke lahendusi, vältides kuluka ja keerulise automaatse andmeedastussüsteemi loomist.
3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Puuduvad andmed.
3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on krüptovaraturgude regulatsiooni (krüptoeelnõu) vastuvõtmisel, olles selle aktiivne menetleja ja toetaja. Prioriteedid hõlmavad järelevalve üleviimist Rahapesu Andmebüroost Finantsinspektsiooni alla, üleminekuperioodi pikendamist ja ettevõtete juhtimisnõuete täpsustamist riskide maandamiseks. Teeb ettepaneku lõpetada teine lugemine ja viia läbi lõpphääletus 5. juunil.
3 Analüüsitud kõnesid