Päevakorra profiil: Maris Lauri
Krüptovaraturu seaduse eelnõu (398 SE) esimene lugemine
2024-04-09
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt toetav krüptovaraturu seaduse eelnõu vastuvõtmisele, rõhutades vajadust karmistada regulatsioone ja viia need vastavusse Euroopa Liidu nõuetega. Seisukoht on poliitika- ja tulemuspõhine, keskendudes varasemate lõtvade regulatsioonide parandamisele, mis meelitasid Eestisse välismaal tegutsevaid teenusepakkujaid. Eelnõu toetatakse kui vajalikku sammu turvalisuse ja usaldusväärsuse tagamiseks.
1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles kõrget tehnilist asjatundlikkust finantsregulatsiooni ja ühinguõiguse valdkonnas. Ta käsitleb detailselt krüptoturule kehtestatavaid nõudeid, vastutuse määrasid (5–15 miljonit) ning Finantsinspektsiooni ja Rahapesu Andmebüroo (RAB) koostööd. Ekspertiis tugineb Euroopa Liidu määruste ja Eesti äriõiguse spetsiifiliste erinevuste selgitamisele.
1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on formaalne, protseduuriline ja analüütiline, olles iseloomulik juhtivkomisjoni ettekandele. Kõneleja keskendub loogilistele argumentidele, esitades kokkuvõtteid komisjoni aruteludest, otsustest ja tehnilistest detailidest. Toon on neutraalne ja informatiivne, vältides emotsionaalseid apelle.
1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja tegevusmuster keskendub seadusandlikule tööle komisjonis, esitades täiskogule aruande rahanduskomisjoni 4. aprilli istungist. Ta on määratud eelnõu juhtivkomisjoni esindajaks ja tegeleb tihedalt ministeeriumide ja järelevalveasutuste esindajatega konsulteerimisega.
1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kõneleja tunnistab kahtlusi, et eelnõu võib valdkonna Eestist välja tõrjuda, kuid adresseerib neid faktipõhiselt, viidates, et varasem lõtv regulatsioon oli tegelik probleem. Otsene kriitika on suunatud varasemale Eesti regulatsioonile, mis oli "väga lõtv" ja meelitas Eestisse teenusepakkujaid, kes siin tegelikult ei tegutsenud.
1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on institutsionaalne, rõhutades komisjonisisest konsensust (otsused võeti vastu 8 poolthäälega) ja head koostööd Finantsinspektsiooni ning Rahapesu Andmebüroo vahel. Kõneleja ise on komisjoni poolt määratud esindajaks, mis näitab usaldust tema vastu kolleegide seas.
1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on jagatud riigisisese (Eesti äriõigus, ühinguõigus) ja rahvusvahelise/supranatsionaalse (Euroopa Liidu määruste rakendamine) tasandi vahel. Rõhutatakse vajadust viia Eesti reeglistik vastavusse Euroopa taseme määrustega.
1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated toetavad ranget regulatsiooni ja finantsdistsipliini, rõhutades, et varasem lõtv regulatsioon oli kahjulik. Tunnistatakse, et karmistumine võib kaasa tuua turu kokkutõmbumise, kuid peetakse seda vajalikuks turvalisuse ja usaldusväärsuse tagamiseks. Eelistatakse rangeid nõudeid juhtidele, omanikele ja sise-eeskirjadele.
1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Ei ole piisavalt andmeid.
1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on krüptovaraturu seaduse eelnõul (398 SE), mille eesmärk on rakendada Euroopa Liidu määrust ja karmistada siseriiklikke nõudeid krüptoteenuse pakkujatele. Kõneleja on eelnõu toetaja ja juhtivkomisjoni esindaja, kes viib seaduseelnõu esimese lugemise lõpule.
1 Analüüsitud kõnesid