Päevakorra profiil: Maris Lauri
Vabariigi Presidendi poolt välja kuulutamata jäetud rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise seaduse ning rahvusvahelise sanktsiooni seaduse muutmise seaduse (640 UA) uuesti arutamine
2025-09-17
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on rahapesu tõkestamise seaduse (640 UA) uuesti arutamisel pärast presidendi veto. Esindaja toetab Rahanduskomisjoni konsensuslikku otsust mitte võtta seadust muutmata kujul vastu, rõhutades vajadust eelnõu uuesti arutada ja täpsustada. Seisukoht on tugevalt protseduuriline ja õiguslik, kaitstes Riigikogu õigust teha valikuid isegi vaieldavates küsimustes.
7 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõrge asjatundlikkus finantsregulatsiooni, rahapesu tõkestamise (RAB) ja andmekaitse õigusruumi (GDPR, õiguskaitseasutuste direktiiv) alal. Esitaja selgitab keerulist pretsedenditut juhtumit, mis puudutab RAB-i päringutele vastamist ja andmete töötlemise õiguslikku alust. Ta käsitleb ka tehnilisi detaile andmekogude arvu ja terviseandmete (apteegitehingud) kaasamist puudutavas diskussioonis.
7 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on formaalne, protseduuriline ja selgitav, keskendudes Rahanduskomisjoni otsuste ja arutelu sisu edastamisele. Esineja kasutab loogilisi argumente, kaitstes õigusloome loomulikku vaidluste osa ja lükates tagasi süüdistused süümepiinas või põhiseadusvastasuses. Ta kasutab ka otsest ja mõnevõrra teravat keelt, et parandada kolleegi valeandmeid ("te nüüd ajate pada").
7 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmuster on seotud Riigikogu komisjonitööga, esinedes juhtivkomisjoni (Rahanduskomisjon) ettekandjana seaduse uuesti arutamise teemal. Ta viitab osalemisele 8. septembri komisjoni istungil ja on määratud esindajaks.
7 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastasseis on Vabariigi Presidendiga, kelle seisukohta käsitletakse kui üht õiguslikku arvamust, mitte lõplikku tõde põhiseadusvastasusest. Ta kritiseerib ka kolleege, kes esitavad ebatäpseid väiteid (nt terviseandmete sorimise kohta), kaitstes komisjoni tööd. Ta rõhutab, et vaidlused on õigusloome loomulik osa ja keegi ei pea häbenema.
7 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on avatud ja kaasav, rõhutades Rahanduskomisjoni konsensuslikke otsuseid eelnõu tagasisaatmise osas. Ta kutsub kõiki huvitatud osapooli, sealhulgas asutusi ja organisatsioone (nt Finantsinspektsioon), osalema eelnõu uutes aruteludes. Ta märgib, et Rahandusministeeriumil on olemas ettepanekud eelnõu muutmiseks.
7 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Not enough data
7 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated keskenduvad finantskuritegevuse tõkestamisele ja rahvusvaheliste sanktsioonide rakendamisele. Toetatakse Rahapesu Andmebüroo tuumikülesannete täitmist, kuid tunnistatakse vajadust täpsustada andmete kasutamise piire ja õiguslikku alust.
7 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalne fookus on isikuandmete kaitse ja privaatsuse tagamisel seoses Rahapesu Andmebüroo andmekasutusega. Tunnistatakse Andmekaitse Inspektsiooni seisukohta ja vajadust täpsustada, kuidas käsitleda kaasatulevaid tundlikke andmeid, nagu apteegitehingutest tulenevad terviseandmed. Rõhutatakse tasakaalu leidmist andmete kasutamise ja isikuvabaduste vahel.
7 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik prioriteet on Vabariigi Presidendi poolt tagasi saadetud rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise seaduse muudatuste uuesti menetlemine. Eesmärk on leida paremad sõnastused ja lahendused, mis vastaksid põhiseaduslikkuse nõuetele ja lahendaksid õiguslikud vaidlused andmete kasutamise üle. Ta on juhtivkomisjoni esindajana eelnõu uuesti arutamise toetaja.
7 Analüüsitud kõnesid