Päevakorra profiil: Maris Lauri

Riigieelarve seaduse Eesti Vabariigi põhiseadusega kooskõlla viimise seaduse eelnõu (525 SE) esimene lugemine

2024-12-17

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Tugev vastuseis eelnõule 525 SE, mida nimetatakse "käkerdiseks", kuna see on halvasti läbimõeldud ja esitatud "punktikorjamise" eesmärgil. Toetab valitsuse seisukohta, et eelarveseaduse muudatused (sh eelnõu 511) on juba tehtud ja põhjalikumad muudatused nõuavad aega ning on plaanis järgmisel aastal. Poliitiline raamistik on tugevalt poliitikapõhine, keskendudes seaduse kvaliteedile ja rakendatavusele.

3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Näitab sügavat asjatundlikkust riigieelarve baasseaduse, tegevuspõhise eelarvestamise ja seadusandlike muudatuste (eelnõu 511) osas. Kasutab tehnilisi termineid (majandusliku sisu lõikes, tulemuspõhine eelarve, detailsusnõuded) ja viitab varasematele konsultatsioonidele õiguskantsleri ning riigikontrolöriga. Selgitab detailselt, miks toetuste esitamine juriidiliste isikute kaupa ei ole konkursside tõttu alati võimalik.

3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Toon on valdavalt konfronteeriv ja kriitiline, eriti vastaste eelnõu sisu suhtes, mida nimetatakse "käkerdiseks". Kasutab tugevaid hinnanguid (nt süüdistab vastaseid demagoogitsemises ja lärmi tegemises), samal ajal toetudes loogilistele ja tehnilistele argumentidele seaduse ajaloo ja kehtivate muudatuste kohta. Esitlus on formaalne, sisaldades detailseid viiteid komisjoni aruteludele ja otsustele.

3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegutseb juhtivkomisjoni (Rahanduskomisjon) esindajana, tutvustades komisjoni arutelu ja otsuseid, sealhulgas 3. detsembri istungit. Tegevusmuster hõlmab seadusandliku protsessi detailset ettekandmist ja komisjoni seisukohtade kaitsmist Riigikogu suures saalis.

3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamised vastased on Isamaa ja Keskerakond, keda kritiseeritakse eelnõu 525 SE algatamise eest, mis on esitatud läbimõtlematult ja "punktikorjamise" eesmärgil. Kriitika on nii sisuline (eelnõu on vigane) kui ka protseduuriline (keelduti eelnõude ühendamisest ja võeti eelmine eelnõu tagasi). Vastaseid süüdistatakse demagoogias, kuna eelarve läbipaistvuse tase pole viimastel aastatel oluliselt muutunud.

3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Viitab varasemale koostööpakkumisele Keskerakonnale ja Isamaale eelnõu 511 muudatusettepanekute toetamiseks, millest nad keeldusid, näidates avatust sisulisele ühendamisele. Komisjonis saavutati konsensus eelnõu päevakorda võtmise ja esindaja määramise osas, kuid eelnõu tagasilükkamise ettepanek tehti enamuse toetusega (6 poolt, 2 vastu).

3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Not enough data.

3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Toetab riigieelarve läbipaistvuse ja detailsuse suurendamist, kuid rõhutab, et see peab olema praktiliselt rakendatav ja kooskõlas seadustega. Kaitseb olemasolevat kulu ümbertõstmise õigust ministrite poolt eelarveridade vahel, kui see teenib sama otstarvet. Vastustab eelnõu, mis nõuaks põhiseaduslikelt institutsioonidelt tulemuspõhist eelarvet koos sihtmärkide ja mõõdikutega.

3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Not enough data.

3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine fookus on riigieelarve baasseaduse (525 SE) tagasilükkamisel esimesel lugemisel. Kaitseb varasemat saavutust, eelnõu 511 vastuvõtmist, mis jagas programmid kulude lõikes ja suurendas eelarve detailsust vastavalt kokkuleppele õiguskantsleri ja riigikontrolöriga. Rõhutab, et põhjalikumad seadusemuudatused on plaanis järgmiseks aastaks.

3 Analüüsitud kõnesid