Päevakorra profiil: Maris Lauri
Majanduskomisjoni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Kuidas tõsta tootlikkust Eesti majanduses?" arutelu
2024-05-16
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline rõhuasetus on majanduse tootlikkuse tõstmisel, rõhutades innovatsiooni ja IT-valdkonna eduloo kordamist. Tugev kriitika on suunatud riigi rahanduse kehva seisu ja sellest tuleneva ebakindluse vastu, samuti nõutakse tungivalt bürokraatia (lubade menetlused) vähendamist. Peamine fookus on riigi rollil luua ettevõtetele soodsad tingimused, mitte asju nende eest ära teha. Poliitiline raamistik on tugevalt poliitika- ja tulemuspõhine (SKP, krediidireitingud).
3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõnelejad demonstreerivad sügavaid teadmisi teadus- ja arendustegevuse rahastamise mudelitest (1+2% SKP kokkulepe), makromajanduslikust stabiilsusest (riigireiting, puudujääk) ja konkurentsiõigusest. Kasutatakse spetsiifilisi termineid nagu "surmaorg" (teaduse ja ettevõtluse vahel) ning rõhutatakse agiilsuse ja nutika toote tähtsust. Esitatakse teadmistepõhiseid seoseid riigi rahanduse ja ettevõtete laenukulu vahel.
3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on formaalne ja analüütiline, tasakaalustades loogilisi argumente (nt intressimäärade seos riigireitinguga) emotsionaalsete hoiatustega. Toon on valdavalt positiivne ja tunnustav (IT-edu osas), kuid muutub riigi rahanduse teemal hoiatavaks ja tungivaks, viidates Kreeka kriisile kui dramaatilisele näitele. Üldiselt on kõnelejad konstruktiivsed, kiites arutelu kasulikkust ja positiivseid ettekandeid.
3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmuster piirdub osalemisega Riigikogu Majanduskomisjoni algatatud olulise riikliku küsimuse arutelul. Kõnelejad võtavad sõna küsimuste ja pikema poliitilise seisukoha esitamiseks, rõhutades materjali kokkukoondamise kasulikkust diskussioonideks.
3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud riigiametite suunas, mis venitavad lubade menetlemisega ja pakuvad ettekäändeid lahenduste asemel, tekitades turutõrkeid. Samuti kritiseeritakse huvigruppe, kes on huvitatud oligopolist või monopoolsusest, ning nõutakse, et Riigikogu ei muutuks nende hääletoruks. Kriitika on suunatud ka ettevõtetele, kes ei täida T&A 2% lubadust.
3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on tunnustav ja konstruktiivne, kiites eeltööd ja ettekandeid. Väljendatakse lootust, et olulised teemad leiavad edaspidi põhjalikku käsitlust nii Riigikogu komisjonides, ministeeriumides kui ka valitsuse tasandil, mis viitab soovile laiapõhjaliseks poliitiliseks koostööks.
3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on tugevalt riiklik (Eesti majanduse tootlikkus, riigi rahandus, Eesti ettevõtjad). Rõhutatakse vajadust seista Eesti huvide eest Euroopa Liidus ja laiemalt. Puuduvad viited konkreetsetele kohalikele piirkondadele või valimisringkondadele.
3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Toetatakse tugevalt fiskaaldistsipliini ja riigi rahanduse kiiret kordaseadmist ebakindluse vähendamiseks, vältimaks ulatuslikke kärpeid või maksutõuse. Pooldatakse konkurentsivõimelist ja stabiilset õigusruumi ning bürokraatia vähendamist (lubade menetlemine). Rõhutatakse teadus- ja arendustegevuse toetamist, eelistades finantsmeetmeid (käendused, garantiid) otsesele investeeringule, et aidata ettevõtetel ületada "surmaorg".
3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Ei ole piisavalt andmeid.
3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamised seadusandlikud prioriteedid on ausa õigusruumi ja stabiilse reeglistiku tagamine, eriti konkurentsi valdkonnas, kus viidatakse olemasolevale eelnõule. Samuti nõutakse tungivalt lubade (ehitus-, keskkonnaload) menetlusprotsesside reformimist ja kiirendamist investeeringute soodustamiseks. Toetatakse T&A rahastamise meetmete loomist ettevõtete 2% eesmärgi täitmiseks.
3 Analüüsitud kõnesid