Istungi profiil: Arvo Aller
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
2024-11-12
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt vastanduv valitsuse kavandatavale haldusreformile, eriti Maa- ja Ruumiameti üleviimisele Majandus- ja Tööstusministeeriumi haldusalasse. Kriitika on suunatud ka kodanike ärakuulamise õiguse vähendamisele planeerimisprotsessis, pidades seda sisulise kvaliteedi languseks. Argumentatsioon on peamiselt poliitikapõhine, seades kahtluse alla reformi loogika ja eesmärgid, vihjates soovile regionaalpoliitika hoobasid vähendada.
3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust halduskorralduse, regionaalpoliitika ja planeerimisseaduse valdkonnas, käsitledes detailselt Maa- ja Ruumiameti funktsioone (maatoimingud, maaparandus, planeerimine). Ta kasutab tehnilisi termineid (üldplaneering, eriplaneering) ning rõhutab planeerimisprotsessi pikkust ja kodanike ärakuulamise kohustuse olulisust. Oma argumentide toetuseks viitab ta varasematele halduskuludele, näiteks Tervisekassa nimevahetuse 2 miljonile eurole.
3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on küsitlev ja võitlev, kasutades korduvalt retoorilisi küsimusi valitsuse motiivide kahtluse alla seadmiseks ("Kas selleks, et Eesti tööstus kinni panna?"). Toon on kriitiline ja loogikapõhine, rõhutades kodanike õiguste kaitsmist ning sisulise kvaliteedi eelistamist tühisele ajavõidule. Kõneleja pöördub lisaks saalis viibijatele ka "inimeste ekraanide taga" poole, laiendades oma auditooriumi.
3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja osaleb aktiivselt seadusandlikus protsessis, esitades küsimusi eelnõu ettekandjale ja pidades kõne eelnõu teisel lugemisel. Ta jälgib tähelepanelikult valitsuse liikmete tegevust, märkides ära majandus- ja tööstusministri välisreisi Saudi Araabiasse.
3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastuseis on suunatud koalitsioonile ja Majandus- ja Tööstusministeeriumile, kritiseerides nende regionaalpoliitika puudumist ja reformi ebaloogilisust. Kriitika on poliitikapõhine, süüdistades valitsust Regionaal- ja Põllumajandusministeeriumi mõjuvõimu vähendamises. Kõneleja kritiseerib ka ettekandjat, kes tema hinnangul ei pea teadma seaduse sisu, vaid peab selle vaid "ära koputama".
3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Ebapiisavad andmed.
3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Kõnelejal on väga tugev regionaalne fookus, rõhutades, et Maa- ja Ruumiameti tegevus on regionaalne ja puudutab tervet Eestimaad, mitte ainult linnu või asulaid. Ta toob esile konkreetsed regionaalsed mured, nagu põlevkivi kaevandamise lõpetamine Ida-Virumaal, ja seostab haldusreformi regionaalpoliitika hoobade vähendamisega.
3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated on seotud tööstuse ja regionaalsete ressursside kaitsega, vastandudes administratiivsetele otsustele, mis võivad viia tööstuse sulgemiseni. Ta peab ebaloogiliseks viia maatoimingud ministeeriumi alla, mis tegeleb tööstusega, eriti kui see tööstus pannakse kinni. Eelistatakse maavarade ja planeerimise haldamist ministeeriumi all, mis tegeleb regionaalpoliitika ja ressursside kasutajatega (põllumehed, metsamehed).
3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsetest küsimustest rõhutatakse tugevalt kodanike õigust osaleda planeerimisprotsessis ja olla ära kuulatud, kui nad ei ole üldplaneeringuga nõus. Kõneleja seisab vastu seadusemuudatustele, mis piiravad kodanike võimalust esitada argumente, pidades seda demokraatliku protsessi kvaliteedi küsimuseks.
3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on eelnõul 457 SE (Maa- ja Ruumiameti loomine), millele kõneleja on tugev vastane. Peamised prioriteedid on takistada Maa-ameti üleviimist Majandus- ja Tööstusministeeriumi alla ning säilitada kodanike õigus olla ära kuulatud planeerimisprotsessis, vastandudes muudatusettepanekule nr 7.
3 Analüüsitud kõnesid