Istungi profiil: Arvo Aller

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

2024-09-25

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt opositsiooniline, keskendudes valitsuse suutmatusele ja protseduurilistele vigadele (nt kiirustamine ja ettepanekute eiramine). Peamised teemad on kohalike omavalitsuste alarahastamine, toidujulgeoleku tagamine esmatootjate kaudu ning fiskaalne vastutus (vastuseis maksutõusudele ja Õiglase Ülemineku Fondi pehmetele tegevustele). Kõneleja kaitseb oma fraktsiooni (EKRE) seisukohti ja süüdistab valitsust populismis.

10 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib sügavat tehnilist asjatundlikkust põllumajanduse, maaelupoliitika ja toidujulgeoleku valdkonnas, viidates konkreetsetele arengukavadele (PõKa 2030) ja detailsetele mehhanismidele (e-põlluraamat, konsulentide süsteem). Ta on kursis eelarveliste eraldistega (JTF, riigiametite eelarved) ja seaduse rakendamise tähtaegadega, tuues välja konkreetsed summad ja kuupäevad. Kõneleja mainib ka varasemat ministrikogemust PõKa 2030 loomise kontekstis.

10 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on kriitiline ja võitlev, kasutades tugevaid väljendeid (nt "segapuder," "suutmatus," "hullus"). Apellatsioonid on peamiselt loogilised ja faktipõhised, viidates konkreetsetele numbritele ja seaduseparagrahvidele, kuid neid segatakse terava poliitilise kriitikaga vastaste suunas. Kasutatakse kujundlikku keelt (nt "laovad aga ettevõtjatele kive seljakotti ja siis annavad veel piitsa ka") ja retoorilisi küsimusi.

10 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on täiskogu istungil väga aktiivne, esinedes mitme erineva eelnõu teemal (Hädaolukorra seadus, ILO konventsioon, karistusseadustik) ning osaledes detailsetes küsimustes ja vastustes. Muster viitab keskendumisele seadusandlike detailidele ja kiirele poliitilisele reageerimisele.

10 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamised vastased on valitsuskoalitsioon, eriti sotsiaaldemokraadid ja Eesti 200. Kriitika on nii protseduuriline (kiirustamine, ettepanekute eiramine) kui ka poliitiline (maksutõusud, ressursside valejaotus). Sotsiaaldemokraate süüdistatakse populismis ja ettevõtjate koormamises, Eesti 200-t aga välispoliitilistes ebakõlades ja partnerite (Ungari) mittemõistmises.

10 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööd mainitakse varasemate ühiste ettepanekute kontekstis Keskerakonnaga käibemaksu muutmise osas. Praegune stiil on pigem konfronteeriv, keskendudes fraktsiooni seisukohtade kaitsmisele ja eelnõude tagasilükkamisele. Puudub viide aktiivsele kompromissivalmidusele või erakondadeülesele toetusele käimasolevate eelnõude osas.

10 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Tugev regionaalne fookus on maapiirkondadel, kohalikel omavalitsustel ja Ida-Virumaal. Kritiseeritakse Õiglase Ülemineku Fondi (JTF) ebaefektiivset rakendamist Ida-Virumaal, eriti põllumeeste väljajätmist ja pehmetele tegevustele suunatud suuri summasid. Samuti rõhutatakse, et mahetoidu transport Ida-Virumaale on keskkonnajalajäljega.

10 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Toetab tugevalt maksukoormuse vähendamist esmatootjatele (käibemaksu alandamine puu- ja köögiviljadele) ning kohalike omavalitsuste finantseerimist. Kritiseerib valitsuse kulutusi administratiivsetele tegevustele ja pehmetele meetmetele (JTF), pidades neid raiskamiseks. Leiab, et riik suunab kohustused KOVidele ilma raha kaasa andmata, mis suurendab nende koormust.

10 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Väljendab tugevat vastuseisu sooneutraalsuse ja sotsiaalse soo tunnuste tutvustamisele koolides, kartes laste rikkumist, seostades seda ILO konventsiooni 190 soovitustega. Toidujulgeolekut käsitletakse ka sotsiaalse turvalisuse ja kriisivalmiduse kontekstis, rõhutades maapiirkondade rolli kriisi ajal.

10 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on valitsuse eelnõude vastustamisel ja paranduste nõudmisel, eriti Hädaolukorra seaduse osas, tuues esile puudujääke kohalike omavalitsuste ja esmatootjate kaasamisel. Toetab karistusseadustiku muutmist piiripunktide väärtegude menetlemise lihtsustamiseks, et vabastada Kaitsepolitseiameti ressurssi. Samuti on ta kriitiline ILO konventsiooni 190 ratifitseerimise vajalikkuse suhtes.

10 Analüüsitud kõnesid