Istungi profiil: Arvo Aller

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

2024-05-06

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt opositsiooniline, keskendudes haridusministri tegevuse ja vastutuse kritiseerimisele umbusaldusavalduse raames. Peamised teemad on koolivõrgu reformi tagajärjed (vastuseis gümnaasiumide sulgemisele) ja riigi ebapiisav rahaline toetus omavalitsustele eestikeelsele õppele üleminekul. Kriitika on suunatud ministri sooritusele ja poliitilisele juhtimisele.

3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust hariduspoliitika ja koolivõrgu reformi teemadel, kasutades konkreetseid näiteid koolidest (Metsküla, Toila, Iisaku) ja viidates õpilaste arvu prognoosidele aastani 2047. Samuti on ta kursis riigi rahastusmehhanismide ja administratiivsete nõuetega, mis puudutavad kõrgendatud toetusi õpetajatele Ida-Virumaal. Lisaks küsib ta faktilist teavet Moskva patriarhaadi alluvuses olevate koguduste arvu kohta.

3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on terav, kriitiline ja otsene, eriti umbusaldusdebati ajal, kus kasutatakse teravaid küsimusi ja retoorilisi väljakutseid ("Kas see on siis tuleviku Eesti kool või?"). Rõhutatakse ministri vastutuse vältimist ja distantseerumist probleemidest. Apellatsioonid on pigem loogilised ja faktipõhised, viidates konkreetsetele sündmustele (9. aprilli prohmakas) ja organisatsioonidele (Eesti Linnade ja Valdade Liit).

3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne täiskogu istungitel, osaledes intensiivselt umbusaldusdebatis ja esitades faktiküsimusi. Ta tegeleb nii poliitilise järelevalve kui ka kogukondliku tegevusega (viide talgutel käimisele).

3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine kriitika on suunatud haridusministrile, keda süüdistatakse vastutuse vältimises ja ebaõnnestunud poliitilistes otsustes. Kriitika on intensiivne ja keskendub nii poliitika sisule (koolide sulgemine, rahastuse puudujäägid) kui ka ministri tegevusele (Leedu kolleegi tagasiastumise vastu huvi puudumine). Kompromissivalmidus ei ilmne, pigem on fookus vastutuse nõudmisel.

3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Andmeid napib. Kõneleja viitab Eesti Linnade ja Valdade Liidu pöördumisele Haridus- ja Teadusministeeriumi poole, mis näitab toetust kohalike omavalitsuste muredele ja nendega samastumist, kuid otsene koostöö parlamendifraktsioonidega ei ilmne.

3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Tugev regionaalne fookus on haridusküsimustel, eriti Ida-Virumaal (kõrgendatud toetused õpetajatele) ja Lääne-Eestis (Metsküla kool). Mainitakse konkreetselt Toila ja Iisaku gümnaasiume, rõhutades kohalike kogukondade muresid koolivõrgu reformi kontekstis.

3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated on seotud riigi rahalise vastutusega haridusreformide elluviimisel. Kõneleja kritiseerib riiki ebapiisava rahastuse eest omavalitsustele eestikeelsele õppele üleminekul, rõhutades vajadust tagada kohalikele omavalitsustele piisavad ressursid riiklike kohustuste täitmiseks.

3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Põhiline sotsiaalne teema on hariduse kättesaadavus ja kvaliteet, eriti seoses koolivõrgu sulgemistega ja eestikeelsele õppele ülemineku rahastamisega. Lisaks väljendatakse huvi usuliste organisatsioonide (Moskva patriarhaadi kogudused) ulatuse vastu, mis viitab murele riikliku julgeoleku või mõju sfääride pärast.

3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on valitsuse järelevalvel ja ministri vastutusele võtmisel umbusaldusavalduse kaudu. Kõneleja tegutseb valitsuse poliitika vastasena ja administratiivsete detailide kontrollijana, küsides aruandluse sageduse ja rahastuse tingimuste kohta.

3 Analüüsitud kõnesid