Istungi profiil: Arvo Aller
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
2024-04-10
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt suunatud maanteetranspordi efektiivistamisele, toetades pikemate ja suurema täismassiga autorongide lubamist liiklusseaduse muutmise kaudu. Kriitika on suunatud valitsuse praegustele majanduspoliitikatele, eriti rohepöörde ettekäändel kehtestatud kütuseaktsiisi ja teekasutustasude tõusule, mida peetakse ettevõtluskeskkonda kahjustavaks. Poliitiline raamistik on selgelt tulemus- ja poliitikapõhine, rõhutades kuluefektiivsust ja konkurentsivõimet.
3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib põhjalikke teadmisi maanteetranspordi regulatsioonidest, kasutades tehnilisi termineid nagu "täismass," "tühimass" ja "autorongi pikkus." Erialane fookus on logistika, metsanduse ja põllumajanduse spetsiifilistel vajadustel, tuues esile probleeme nagu poolikud palgikoormad ja viljaveo piirangud. Esitatakse ka konkreetne statistika vedajate poolt lubatud täismassi ületamise kohta (üle 50%) ning viidatakse naaberriigi (Läti) regulatsioonidele.
3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõnestiil on formaalne, loogiline ja argumenteeritud, keskendudes majanduslikule efektiivsusele ja kulude vähendamisele. Kasutatakse nii loogilisi apelle (kulude vähenemine kaubaühiku kohta) kui ka kriitilist tooni valitsuse rohepöörde poliitikate suhtes, mida peetakse ebaefektiivseks ja majandust pärssivaks. Esitatakse nii küsimusi kui ka konkreetne seadusemuudatuse ettepanek.
3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja osaleb aktiivselt täiskogu istungil, esitades nii tehnilisi küsimusi ettekandjale (sh seoses elektrirekade massiga) kui ka tehes fraktsiooni nimel (EKRE) ametliku seadusemuudatuse ettepaneku. Tegevusmuster on suunatud konkreetse eelnõu arutelu raames transporditeemade detailsele käsitlemisele.
3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine kriitika on suunatud praegusele valitsusele, keda süüdistatakse majandust pärssivate maksude (kütuseaktsiis, teekasutustasud) kehtestamises "rohepöörde" ettekäändel. Vastandutakse valitsuse keskkonnapoliitikale, väites, et see suurendab tegelikult keskkonnajalajälge, sundides kasutama sama kaubakoguse vedamiseks mitut autot. Kriitika on poliitikapõhine ja intensiivne.
3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja esitab ettepaneku Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna (EKRE) nimel, viidates seega tugevale fraktsioonipõhisele koostööle. Mainitakse ka kolleegi (Rene Kokk) varasemaid seisukohti, mis näitab sisemist koordineerimist. Ristparteiline või kompromissile suunatud koostöö puudub.
3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Kõneleja rõhutab regionaalset aspekti, märkides, et pikemad autorongid teenindavad eelkõige maapiirkondi ja sõidavad väljaspool suurlinnasid. Eraldi tuuakse esile maapiirkondade põllumajandusettevõtete ja metsandussektori kasu seadusemuudatusest.
3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kõneleja on tugevalt majanduskasvu ja ettevõtluskeskkonna parandamise pooldaja läbi regulatsioonide leevendamise. Toetatakse kuluefektiivsust maanteetranspordis, et vähendada kaupade transpordikulu ühe ühiku kohta. Vastustatakse maksude tõstmist (aktsiisid, raskeveokimaks), mis kahjustavad logistikaettevõtete konkurentsivõimet.
3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Andmeid pole piisavalt. Kõned keskenduvad majandus-, transpordi- ja regulatiivsetele küsimustele.
3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik prioriteet on liiklusseaduse muutmine Riigikogu otsusega, et lubada teedele pikemaid (6,5 m) ja suurema täismassiga (16 t) autoronge. Kõneleja on selle konkreetse muudatusettepaneku algataja ja tugev toetaja, eesmärgiga efektiivistada maanteetransporti.
3 Analüüsitud kõnesid