Päevakorra profiil: Arvo Aller
Arupärimine ühtse eesti kooli kohta (nr 544)
2024-04-08
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt kriitiline valitsuse hariduspoliitika suhtes, eriti mis puudutab ühtse eesti kooli põhimõtte rakendamist. Kõneleja rõhutab, et eesti keel ja meel peavad toimima kogu koolitsükli vältel, ning vastustaja väited olukorra roosilisusest lükatakse tagasi. Positsioon on tugevalt väärtuspõhine (eesti meel) ja tulemuspõhine (koolide sulgemise negatiivne mõju).
1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab detailset teadlikkust haridusvõrgu korrastamisest, tuues esile konkreetsed näited Ida-Virumaa koolide sulgemisest (Toila, Iisaku, Kiviõli). Ekspertiis keskendub haridustsükli struktuurile (algklassid, gümnaasiumiosad, kolmas kooliaste) ja geograafilisele mõjule, mainides 20 kilomeetri pikkust kooliteed.
1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on skeptiline ja irooniline, alustades vastustaja väidete kahtluse alla seadmisega ("kõik oleks lill"). Kasutatakse loogilist argumentatsiooni, tuginedes konkreetsetele näidetele koolide sulgemisest. Kõne lõpeb terava definitsioonilise küsimusega, mis nõuab poliitika eesmärkide selgitamist.
1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmed puuduvad.
1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastuseis on suunatud vastajale (valitsuse esindajale), kelle esitatud olukirjeldus on kõneleja hinnangul ebatäpne ja tegelikkust varjav. Kriitika on poliitiliselt intensiivne ja keskendub konkreetsete hariduspoliitiliste otsuste (gümnaasiumiosade sulgemine) ebamõistlikkusele.
1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Andmed puuduvad.
1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus on väga selge ja tugev, keskendudes Ida-Virumaale ja sealsete koolide sulgemise negatiivsele mõjule. Eraldi rõhutatakse Toila, Iisaku ja Kiviõli gümnaasiumiosade kadumist ning maapiirkonna laste pikki sõidukaugusi.
1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Andmed puuduvad.
1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on haridus ja keelepoliitika, rõhutades vajadust säilitada "eesti meel" ning tagada hariduse kättesaadavus maapiirkondades. Kõneleja kritiseerib koolivõrgu korrastamist, mis sunnib 7. klassi lapsi pikalt sõitma ja kaotab kohalikud gümnaasiumid.
1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud valitsuse vastutusele ühtse eesti kooli reformi rakendamisel (Arupärimine nr 544). Kõneleja tegutseb kontrollija ja kriitilise küsijana, seades kahtluse alla reformi tegelikud tulemused ja eesmärgid.
1 Analüüsitud kõnesid