Päevakorra profiil: Arvo Aller
Riigikogu otsuse "Putukate ja putukaid sisaldavate toitude ja toodete erimärgistamise ja müügi kohta" eelnõu (222 OE) esimene lugemine
2024-02-08
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt tarbijakaitse poolel, nõudes putukatoidu kohustuslikku erimärgistamist ja eraldamist müügikohtades. Käsitlus on poliitikapõhine, keskendudes regulatiivsetele puudujääkidele (soovitused versus kohustused) ning vajadusele kaitsta Eesti toidutraditsioone. Kõneleja toetab eelnõu, mis kohustab valitsust tegema vastavad seadusemuudatused kolme kuu jooksul.
4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles asjatundlikkust toiduohutuse ja märgistamise regulatsioonide osas, viidates Toiduseaduse paragrahvidele ja Põllumajandus- ja Toiduameti (PTA) 2021. aasta 25-leheküljelisele juhendile. Rõhutatakse tehnilisi aspekte, nagu märgistuse kirjasuurus, ladinakeelsete nimetuste vajadus ja allergiariskide hoiatused. Kasutatakse mõisteid nagu "uuendtoit" ja viidatakse ministri määrusega reguleerimise võimalusele.
4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on valdavalt analüütiline ja seadustele tuginev, kuid sisaldab ka kerget irooniat ja provokatsiooni (viide Reformierakonnale ja saali elevusele). Kasutatakse nii loogilisi argumente (seaduse puudujäägid, Itaalia näide) kui ka anekdootlikke näiteid (Henn Põlluaasa kogemus) tarbija ees seisvate probleemide illustreerimiseks. Üldtoon on nõudlik ja rõhutab ohutuse tagamise kiireloomulisust.
4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja osales aktiivselt eelnõu esimesel lugemisel, esitades nii protseduurilisi küsimusi kui ka pikemaid sisulisi ettekandeid. Tegevusmuster näitab keskendumist konkreetse seadusandliku algatuse toetamisele ja selle sisu detailsele selgitamisele. Muud tegevusmustrid andmetest ei selgu.
4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud valitsuse tegevusetuse vastu, kes on piirdunud mittesiduvate soovitustega, mitte kohustusliku regulatsiooniga. Samuti vaidlustatakse Riigikogu Kantselei seisukohta, et erimärgistus sekkub ettevõtlusvabadusse, rõhutades, et see tagab tarbija valikuvabaduse. Reformierakonda mainitakse kerge provokatsiooniga seoses putukate tekitatud elevusega.
4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Näitab üles koostööd ja toetust kolleegide (nt Henn Põlluaas) poolt esitatud argumentidele ja kogemustele, kasutades neid oma seisukohtade kinnitamiseks. Valitsuse suunal on stiil nõudlik, andes neile kolm kuud aega muudatuste tegemiseks, mis viitab pigem surve avaldamisele kui kompromissile.
4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul tasandil (Eesti tarbijate ohutus ja traditsioonid, näiteks rukkileib) ning rahvusvaheline, tuues näiteks Itaalia parlamendi otsuse kaitsta oma loomakasvatajaid ja kulinaarseid traditsioone. Konkreetne kohalik või piirkondlik fookus puudub.
4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud seisukohad toetavad regulatsiooni (erimärgistamine) kehtestamist, isegi kui seda peetakse sekkumiseks ettevõtluskeskkonda. Kõneleja argumenteerib, et tarbija valikuvabadus ja selgus on esmatähtsad ning et märgistus ei ole ettevõtlusvabaduse piiramine, vaid tarbija õiguste tagamine.
4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsetest küsimustest keskendutakse tarbija tervise ja ohutuse tagamisele, eriti allergiariskide ja toiduainete selge märgistamise kaudu. Rõhutatakse aususe ja läbipaistvuse vajadust tarbija ees, tuues paralleele vegan- ja taimetoidu eraldamisega müügikohtades.
4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud eelnõu 222 OE toetamisele, millega antakse Vabariigi Valitsusele kolm kuud aega pakendi märgistuse ja erimärgistuse korra muutmiseks. Eesmärk on muuta Põllumajandus- ja Toiduameti soovitused kohustuslikeks õigusaktideks, et tagada ohutu toidu tarbimine.
4 Analüüsitud kõnesid