Päevakorra profiil: Arvo Aller

Hariduse küsimused Eestis

2024-01-17

XV Riigikogu, III istungjärk, infotund

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon keskendub tugevalt eestikeelse ja eestimeelse hariduse säilitamisele, eriti Ida-Virumaal, vastandudes ministeeriumi plaanidele gümnaasiumiosa sulgemiseks. Lisaks tõstatab kõneleja teravalt riikliku julgeoleku küsimuse akadeemilises sfääris, nõudes ministrilt tegevust Vene kodakondsusega professoritega seotud riskide vältimiseks. Fookus on suunatud valitsuse tegevuse ja läbipaistvuse kriitikale.

2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab detailset teadmist nii regionaalsetest haridusadministratiivsetest probleemidest (Toila Gümnaasiumi olukord, MTÜ teabenõue) kui ka riikliku julgeoleku juhtumitest akadeemias (Morozovi kinnipidamine). Ta kasutab oma argumentide toetuseks konkreetseid andmeid, nagu õpilaste arvud ja sündmuste kronoloogia Tartu Ülikoolis.

2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõneleja retooriline stiil on formaalne, otsekohene ja nõudlik, esitades ministrile teravaid küsimusi infotunni raames. Ta toetub loogilistele ja faktipõhistele argumentidele, viidates konkreetsetele sündmustele (salastamine, kinnipidamine) ja nõudes lahendusi.

2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne parlamendi infotundides, kasutades seda formaati hiljutiste ja päevakajaliste teemade (Toila Gümnaasiumi tulevik, julgeolekuriskid akadeemias) tõstatamiseks. Tegevusmuster näitab kiiret reageerimist avalikkuses ilmunud uudistele ja ministeeriumi otsustele.

2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine kriitika on suunatud Haridus- ja Teadusministeeriumi tegevuse vastu, eriti seoses Toila Gümnaasiumi sulgemise ettepaneku alustega ja teabenõude salastamisega 75 aastaks. Kriitika on protseduuriline ja nõuab suuremat läbipaistvust ning paremat poliitilist otsustusprotsessi.

2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Andmeid ei ole piisavalt.

2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Kõneleja keskendub tugevalt regionaalsetele haridusküsimustele, rõhutades Ida-Virumaa (Toila Gümnaasium) ja sealse eestikeelse hariduse säilitamise tähtsust. Teises kõnes liigutakse Tartu Ülikooli teaduse ja julgeoleku teemade juurde, sidudes regionaalse akadeemia riikliku julgeolekuga.

2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Andmeid ei ole piisavalt.

2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Haridus on keskne sotsiaalne teema, mida käsitletakse rahvusliku identiteedi ja julgeoleku kontekstis. Kõneleja toetab tugevalt eestikeelset ja eestimeelset gümnaasiumiharidust ning nõuab meetmeid, et tagada akadeemilise sfääri turvalisus Vene kodakondsusega sidemete osas.

2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Fookus on täitevvõimu järelevalvel ja ministeeriumi otsuste aluste ning läbipaistvuse küsimisel (Toila Gümnaasiumi sulgemise alused, teabenõude salastamine). Konkreetseid seadusandlikke prioriteete (eelnõusid) ei mainita, tegemist on pigem järelevalve teostamisega.

2 Analüüsitud kõnesid