Päevakorra profiil: Arvo Aller

Majandus

2025-06-18

XV Riigikogu, V istungjärk, infotund

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt valitsuse tegevust kritiseeriv ja tulemuspõhine, rõhutades Eesti majanduse paigalseisu ja konkurentsivõime langust rahvusvahelistes edetabelites (33. koht). Kõneleja vastustab maksutõuse (käibemaks), mis eelnevad tulumaksuvaba miinimumi tõusule, pidades seda rahva raha äravõtmiseks. Ta nõuab riigilt konkreetseid tegevusi, et olukorda parandada ja taastada Eesti positsioon Balti riikide lipulaevana.

2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust majanduse konkurentsivõime ja maksupoliitika teemal, viidates rahvusvahelisele edetabelile ja konkreetsetele numbritele (nt 33. koht ja 57. koht majanduse seisundi faktorvaldkonnas). Ta kasutab võrdlusi Läti ja Leedu eduga, et rõhutada Eesti mahajäämust. Samuti on ta teadlik tippettevõtjate poolt valitsusele antud soovituste hulgast (üle 200).

2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on terav, kriitiline ja nõudlik, kasutades statistilisi andmeid valitsuse tegevuse loogiliseks vaidlustamiseks. Toon on murelik ja süüdistav, eriti seoses valitsuse ideega, et "paigalseis on edasiminek". Ta esitab korduvalt retoorilisi küsimusi riigi tegevuste ja naabritelt õppimise vajaduse kohta.

2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmuster piirdub kahe kõnega samal istungil, mis on parlamendi sekkumised ja suunatud peaministrile ning istungi juhatajale. Kõned keskenduvad majanduspoliitika kriitikale ja valitsuse tegevuste kohta aru pärimisele.

2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastasseis on suunatud valitsusele ja Reformierakonnale, kritiseerides nende majanduspoliitikat, mis viib konkurentsivõime languseni. Kriitika on poliitika- ja tulemuspõhine, süüdistades valitsust selles, et nad võtavad rahvalt raha ära ja demonstreerivad seejärel tulumaksuvaba miinimumi tõusu kui võitu. Ta peab valitsuse suhtumist (paigalseis on edasiminek) vastuvõetamatuks.

2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Ei ole otseselt mainitud koostööd teiste erakondadega, kuid rõhutatakse vajadust õppida naaberriikide (Leedu) edulugudest ja vältida Eesti vigu. Samuti viitab ta tippettevõtjate soovitustele, vihjates vajadusele nende sisendit arvestada riigi tegevuskavades.

2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Tugev regionaalne fookus on Balti riikidel, kasutades Lätit ja Leedut võrdluspunktidena, et näidata Eesti majanduse mahajäämust ja küsida, mida neilt õppida. Eesmärk on taastada Eesti positsioon Balti riikide konkurentsivõime ja inimeste heaolu lipulaevana.

2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated on fiskaalselt kriitilised, vastustades käibemaksu tõusu, kuna see kandub kohe lõpphindadesse (eluase, kütus, toit) ja mõjutab negatiivselt perede heaolu. Toetab kodumaise tööjõu (60 000 töötut) eelistamist võõrtööjõu sissetoomisele, pidades seda otstarbekamaks.

2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsetest küsimustest käsitletakse tööturuküsimusi, vastustades võõrtööjõu sissetoomist olukorras, kus Töötukassas on arvel 60 000 töötut. See on raamitud kui majanduslikult ebaotstarbekas tegevus, mis hõivab Eesti inimeste töökohad.

2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud kehtivate maksuseaduste (käibemaksutõus ja tulumaksuvaba miinimumi ajastus) kritiseerimisele ja valitsuse tegevuskavade nõudmisele konkurentsivõime parandamiseks. Konkreetseid eelnõusid või muudatusi ei mainita, vaid rõhutatakse riigi tegevuste puudumist.

2 Analüüsitud kõnesid