Päevakorra profiil: Arvo Aller

Vabariigi Valitsuse seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse (Maa-ameti ümberkorraldamine Maa- ja Ruumiametiks) eelnõu (457 SE) teine lugemine

2024-11-12

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt vastanduv valitsuse plaanile viia Maa- ja Ruumiamet Majandus- ja Tööstusministri haldusalasse, pidades seda ebaloogiliseks ja regionaalpoliitikat nõrgestavaks. Kriitika on suunatud ka seaduseelnõu sisule, eriti kodanike ärakuulamise õiguse piiramisele planeerimisprotsessis. Vastuseis on peamiselt poliitika- ja väärtuspõhine, seades kahtluse alla valitsuse motiivid ja prioriteedid.

3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust haldusreformi, regionaalpoliitika ja planeerimismenetluste (üld- ja eriplaneeringud) valdkonnas. Erakordselt detailne teadmine puudutab Maa-ameti funktsioone (maatoimingud, maaparandus) ning kodanike õigusi planeeringute vaidlustamisel. Kasutatakse konkreetseid näiteid varasematest halduskuludest (Tervisekassa 2 miljonit eurot) argumentide toetamiseks.

3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on küsitlev ja teravalt kriitiline, kasutades sageli retoorilisi küsimusi valitsuse motiivide ja loogika kahtluse alla seadmiseks (nt "Kas selleks, et Eesti tööstus kinni panna?"). Apellatsioonid põhinevad loogikal (ministeeriumide vastutusvaldkonnad) ja kodanikuõigustel, hoides samas formaalset parlamendikõne tooni. Tone on skeptiline ja murelik, rõhutades sisulise kvaliteedi ja ärakuulamise olulisust.

3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõnelemise muster on seotud konkreetse seaduseelnõu (457 SE) teise lugemise aruteluga Riigikogus. Mainitakse Majandus- ja Tööstusministri viibimist Saudi Araabias, viidates aktiivsele poliitilise tegevuse jälgimisele ja selle seostamisele regionaalpoliitika puudumisega.

3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastasseis on suunatud koalitsioonile ja Majandus- ja Tööstusministrile, kelle regionaalpoliitika alast kompetentsi kahtluse alla seatakse. Kriitika on sisuline (funktsioonide ebaloogiline ümberpaigutamine) ja protseduuriline (kodanike ärakuulamise kohustuse kaotamine). Vastuseis on intensiivne, süüdistades valitsust regionaalpoliitika hoobade vähendamises.

3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Ei ole piisavalt andmeid.

3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on tugevalt regionaalpoliitikal, rõhutades, et Maa- ja Ruumiameti tegevused on regionaalsed ja seotud terve Eestimaaga, mitte linnade või asulatega. Mainitakse spetsiifilisi regionaalseid probleeme, nagu tööstuse sulgemine ja põlevkivi kaevandamise lõpetamine Ida-Virumaal. Toetatakse Maa-ameti kuulumist Regionaal- ja Põllumajandusministeeriumi alla.

3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated keskenduvad administratiivsele optimeerimisele ja kulude kokkuhoiule, kritiseerides ümberkorraldustega kaasnevaid kulusid, mis kaasnevad nime ja haldusala muutusega. Väljendatakse muret tööstuse sulgemise pärast (Ida-Virumaa) ja toetatakse maaresursi haldamist, mis teeniks põllumeeste ja metsameeste huve.

3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on kodanike õiguste kaitsmine planeerimismenetluses, nõudes tungivalt ärakuulamise kohustuse säilitamist. Rõhutatakse, et kodanikel peab olema õigus esitada oma argumendid ja vältida olukorda, kus neist "üle sõidetakse", pidades seda olulisemaks kui väike ajaline võit (30 päeva).

3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud Maa-ameti ümberkorraldamise eelnõu (457 SE) vastustamisele ja sisulisele muutmisele. Prioriteediks on haldusloogika taastamine ning kodanike õiguste kaitsmine planeeringute menetlemisel, pidades 30-päevast menetlusaja lühendamist ebaoluliseks. Kõneleja on eelnõu praeguse vormi tugev vastane.

3 Analüüsitud kõnesid