Päevakorra profiil: Arvo Aller
Arupärimine teedeehituse ja neljarealiste teede kohta (nr 408)
2024-10-07
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon keskendub tugevalt taristuprojektide, eriti neljarealiste maanteede ehituse ja teehoiukava prioriteetide seadmise kriitikale. Kõneleja vastandub valitsuse otsusele eemaldada juba projekteeritud lõigud (Jõhvi-Toila) kavast ning kritiseerib varasemat Pärnu PPP projekti tühistamist. Fookus on tulemuspõhisel kriitikal, rõhutades tegevuste järjepidevuse puudumist ja valitsuse tegevusetust.
2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja omab detailset teadmist maanteede planeerimisest ja ehitusprojektide staadiumitest, viidates täpsetele teelõikudele (nt Jõhvi-Toila 10-kilomeetrine 2+2 lõik) ja nende staatusele teehoiukavas. Kasutatakse spetsiifilist terminoloogiat nagu "PPP-projekt," "teehoiukava" ja "Transpordiamet," mis näitab asjatundlikkust taristuvaldkonnas. Eraldi rõhutatakse, millised lõigud on projekteeritud ja millised mitte (Toila-Narva).
2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on kriitiline ja murelik, rõhutades inimelude säästmise ja liiklusohtlike olukordade vältimise vajadust. Argumentatsioon on loogiline ja faktipõhine, tuginedes konkreetsetele näidetele (projekteeritud lõikude väljajätmine). Teises kõnes kasutatakse kerget irooniat, kui viidatakse Haljala-Kukruse projekteerimise alustamisele kui "töövõidule."
2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Not enough data.
2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine kriitika on suunatud praegusele valitsusele ja taristuministrile, keda süüdistatakse valedes prioriteetides ja Ida-Virumaa taristu arendamise eiramises. Vastuseis on intensiivne ja poliitikapõhine, tuues esile varasemate projektide tühistamise ja ohtlike liiklusolukordade ignoreerimise. Valitsust süüdistatakse selles, et nad "kahjuks ei tee mitte midagi" Ida-Virumaa heaks.
2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil näitab viitamist kolleegidele (nt "kolleeg Poolamets") regionaalsete arenguvajaduste konteksti loomisel ja ühise mure jagamisel Narva tehase arengu pärast. Puuduvad andmed avatuse kohta kompromissidele või erakondadeülesele koostööle.
2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus on väga tugev Ida-Virumaal ja Tallinna-Narva maanteel, rõhutades Jõhvi-Toila lõigu olulisust. Taristuprobleeme seostatakse otseselt Ida-Virumaa ettevõtluse arendamise ja kohalike inimeste elude säästmisega. Mainitakse ka Lääne-Virumaa läbimist ida poole liikumisel.
2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated toetavad tugevalt riiklikke taristuinvesteeringuid (neljarealised teed) kui olulist eeldust regionaalse ettevõtluse arendamiseks, eriti Ida-Virumaal. Rõhutatakse, et Narva suurtehas vajab paremat ja ohutumat ühendust, ning kritiseeritakse valitsust, kes ei toeta ettevõtluse arengut piirkonnas.
2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on liiklusohutus ja inimelude säästmine, rõhutades, et kehv teehoid ja ohtlikud teelõigud (käänuline külavahetee) põhjustavad liiklusohtlikke olukordi ja õnnetusi. Ohutuse parandamine on esitatud Jõhvi-Toila lõigu ehitamise peamise eesmärgina.
2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud teehoiukava muutmisele, et taastada sealt välja jäetud, kuid juba projekteeritud teelõikude ehitus. Kõneleja on taristuprojektide algataja ja toetaja, kasutades arupärimist valitsuse tegevuse suunamiseks ja prioriteetide seadmiseks.
2 Analüüsitud kõnesid