Päevakorra profiil: Arvo Aller
Käibemaksuseaduse ja maksukorralduse seaduse muutmise seaduse eelnõu (462 SE) esimene lugemine
2024-09-24
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on suunatud maksukorralduse tehnilistele detailidele, kusjuures esitatakse alternatiivne poliitiline suund: miks ei kaalutud käibemaksukohustuslasena registreerimise piirmäära tõstmist 40 000 eurolt, viidates EL-i 100 000 euro suurusele piirile. See lähenemine on poliitikapõhine ja keskendub maksusüsteemi efektiivsusele ning administratiivkoormuse vähendamise potentsiaalile. Stants on mõõdukalt kriitiline valitsuse valitud lahenduse suhtes.
2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust maksuseaduste ja raamatupidamise terminoloogia vallas, kasutades täpseid mõisteid nagu "käibemaksukohustuslasena registreerimise määr", "põhivara" ja "käive". Eraldi tuuakse esile teadmised nii Eesti (40 000 eurot) kui ka EL-i (100 000 eurot) käibemaksupiirmääradest. Samuti on näha spetsiifilist teadlikkust põllumajandusmaa maksustamise eripäradest seoses käibe tekitamisega.
2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on formaalne, analüütiline ja keskendub küsimustele, otsides selgitusi seaduseelnõu tehniliste valikute ja nende põhjenduste kohta. Suhtlus on viisakas ja lugupidav ("Lugupeetud ettekandja!", "Lugupeetud komisjoni esindaja!"), kasutades loogilisi argumente ja tehnilisi detaile. Puuduvad emotsionaalsed või ründavad elemendid.
2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne seadusandlikus protsessis, esitades ühe istungi jooksul kaks spetsiifilist ja detailset küsimust käibemaksu ja maksukorralduse seaduse muutmise eelnõu kohta. Küsimused on suunatud otse ettekandjale ja komisjoni esindajale.
2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastasseis on suunatud pigem eelnõu valitud meetodile, küsides, miks ei valitud lihtsamat ja potentsiaalselt efektiivsemat teed käibemaksukohustuslasena registreerimise piirmäära tõstmise näol. Kriitika on poliitikapõhine ja mõõdukas, keskendudes poliitiliste valikute ratsionaalsusele.
2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on viisakas ja küsitlev, suunatud otse eelnõu ettekandjale või komisjoni esindajale, et saada selgitusi ja arutleda seaduseelnõu detailide üle. Puuduvad viited erakondadeülesele koostööle, kuid on näha avatust dialoogile.
2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Kuigi peamine fookus on riiklikul maksuseadusandlusel ja EL-i regulatsioonidel, viitab teine küsimus põllumajandusmaa ostmise ja käibe tekitamise näitele. See osutab teatud teadlikkusele maapiirkondade ja primaarsektori majandushuvidest ning nende spetsiifilisest maksukäsitlusest.
2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated kalduvad regulatsiooni lihtsustamise ja ettevõtluskeskkonna parandamise poole, mida toetab ettepanek tõsta käibemaksukohustuslasena registreerimise piirmäära. See viitab soovile vähendada väikeste ja keskmiste ettevõtete administratiivset koormust. Samuti on oluline fookus põllumajanduse maksustamise spetsiifikal seoses põhivaraga.
2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Andmeid pole piisavalt.
2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on Käibemaksuseaduse ja Maksukorralduse seaduse muutmise eelnõul (462 SE). Kõneleja tegutseb kriitilise küsitlejana, otsides selgitusi eelnõu ulatuse ja mõju kohta, eriti seoses käibemaksukohustuse piirmäärade ja põhivarana käsitletava maa maksustamisega.
2 Analüüsitud kõnesid