Istungi profiil: Alar Laneman

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

2024-04-03

Poliitiline positsioon
Kõige olulisem teema on riigi julgeolek ja territooriumi puutumatuse tagamine, mille jaoks kõneleja toetab tungivalt iseseisva sõjaväestatud piirivalve loomist. Ta kritiseerib praegust piirivalve korraldust kui katkendlikku ja ebapiisavat ning rõhutab, et Eesti kaitse peab algama kohe esimesest sentimeetrist. Kõneleja seab julgeoleku prioriteediks, nõudes rohepöördega seotud kulutuste edasilükkamist vahetu ohu tõrjumise kasuks. Seisukoht on tugevalt poliitika- ja väärtuspõhine, keskendudes riigi elulistele huvidele.

6 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles ekspertiisi riigikaitse, piirivalve korralduse ja kriisijuhtimise valdkonnas, kasutades tehnilisi termineid nagu "võimed", "võimearendused" ja "funktsioonide ahel". Ta analüüsib detailseid operatiivseid probleeme, nagu juhtimise üleandmise ohtlikkus eskaleerumise hetkel, ning toob näiteid rahvusvahelisest kogemusest (Hamas/Iisrael, Ukraina) ja naaberriikidest (Soome, Läti). Samuti on tal teadmisi majanduslikest kaalutlustest, viidates Arvi Hamburgi analüüsile rohepöörde maksumuse kohta.

6 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on tungiv, tõsine ja murelik, rõhutades olukorra tõsidust ja vahetut ohtu idanaabri poolt. Kõneleja kasutab tugevaid loogilisi argumente, tuginedes praktilistele näidetele (nt auto juhtimine 120 km/h kiirusel ja juhtide vahetamine) ning ajaloolistele vigadele (PPA liitmine). Retoorika on formaalne, keskendudes operatiivsele efektiivsusele ja riigi vastutusele.

6 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmed piirduvad esinemisega Riigikogu täiskogu istungil, kus kõneleja tutvustab otsuse eelnõu ja osaleb aktiivselt sellega seotud debatis. Ta on initsiaator, kes püüab tõstatada struktuurse julgeolekuprobleemi lahendamise vajaduse.

6 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud praeguse täidesaatva võimu ja varasemate valitsuste suunas, kes on jätnud piirivalve struktuuri muutunud ohutasemega kohandamata. Eriti kritiseeritakse rohepöörde prioriseerimist julgeoleku ees ja varasemat otsust piirivalve liitmise kohta, mis põhines valel eeldusel Venemaa partnerlusest. Kriitika on poliitika- ja protseduuripõhine, rõhutades vastutuse puudumist.

6 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja kutsub kolleege üles tegelema tõsise probleemiga ja leidma lahendusi, viidates kollektiivsele vastutusele seadusandja ja täidesaatva võimu tasandil. Ta rõhutab vajadust jagada Eesti julgeolekusõnumit Euroopa partneritega, viidates rahvusvahelise koostöö olulisusele. Ta tunnustab Politsei- ja Piirivalveameti, Kaitseväe ja Kaitseliidu personali igapäevast tublit tööd, kuid kritiseerib süsteemi korraldust.

6 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on selgelt riiklikul ja rahvusvahelisel tasandil, keskendudes Eesti idapiiri kaitsele ja julgeolekule seoses Venemaa poolt deklareeritud vaenulikkusega NATO suhtes. Regionaalsete näidetena mainitakse Soome ja Läti piirivalvekorraldust, mida tuleks eeskujuks võtta.

6 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud seisukohad on allutatud julgeolekuprioriteetidele, nõudes rohepöördega seotud suurte investeeringute (u 1,5 miljardit eurot aastas) edasilükkamist. Rõhutatakse, et rohepöördega seotud riskid ei ole vahetu oht, erinevalt Venemaast, ning vahendid tuleks suunata riigikaitse struktuuride tugevdamiseks. Mainitakse saamata jäävat tulu Eesti Energialt ja puidusektorist, mis rõhutab majanduslikku kaalutlust.

6 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsetest teemadest rõhutatakse ajateenistuse säilitamise tähtsust vaatamata suurele survele ja vajadust minimeerida inimelude kaotust potentsiaalsetes konfliktides. Fookus on julgeoleku ja riigikaitse tagamisel, mitte traditsioonilistel sotsiaalsetel teemadel.

6 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik prioriteet on otsuse eelnõu esitamine, mis algataks iseseisva sõjaväestatud piirivalve loomise. Eesmärk on parandada riigikaitse planeerimise katkendlikkust ja tagada, et piiri kaitseks vajalikud võimed oleksid ühes asutuses, vältides juhtimise üleandmise probleeme kriisiolukorras.

6 Analüüsitud kõnesid