Päevakorra profiil: Alar Laneman
22 Riigikogu liikme esitatud kirjalik nõue umbusalduse avaldamiseks haridus- ja teadusminister Kristina Kallasele
2024-05-06
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt kriitiline haridus- ja teadusministri tegevuse suhtes, keskendudes väärtuspõhisele vastuseisule eesti keele ja kultuuri piisavale kaitsmisele hariduspoliitikas. Peamine murekoht on eestikeelse hariduse kvaliteedi langus, mis on tekkinud venekeelsete laste õiguste tagamise protsessi käigus. Positsioon on tugevalt esitatud, kahtlustades ministri siirust ja ametikohustuste täitmist.
2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab teadmisi haridusvaldkonnas, keskendudes eesti keele ja kultuuri rollile ning hariduse praktilistele aspektidele. Eraldi rõhutatakse muret pedagoogide taseme ja laste suhtarvu pärast koolides. Teadmisi kasutatakse kriitika esitamiseks ministri poliitika rakendamise puudujääkide kohta.
2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on formaalne ja kriitiline, kasutades viisakusväljendeid ("lugupeetud istungi juhataja") teravate küsimuste esitamiseks. Kasutatakse kaudseid süüdistusi ja retoorilisi küsimusi, et seada kahtluse alla ministri motiivid ja siirus. Stiil sisaldab nii isiklikke viiteid (ministri erisuhe vene keelega) kui ka poliitilisi argumente (hoolimatus eesti keele ja kultuuri suhtes).
2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Not enough data.
2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastasseis on suunatud otseselt haridus- ja teadusministrile, kritiseerides tema poliitilist tegevust ja isiklikke väljaütlemisi meedias. Kriitika on intensiivne, kahtlustades ministri hoolimatust eesti keele ja kultuuri suhtes ning seostades haridusprobleeme tema isikliku taustaga. Ministri väljaütlemisi peetakse "väikest hoolimatust" peegeldavaks.
2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil näitab sisemist kooskõlastatust, viidates kolleegi Ants Froschi äsjasele kõnele. Puudub igasugune viide valitsus- või erakondadevahelisele kompromissivalmidusele ministriga.
2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklik, keskendudes eesti keele ja kultuuri kaitsele ning hariduse kvaliteedile kogu riigi tasandil. Regionaalseid või kohalikke teemasid ei käsitleta.
2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Not enough data.
2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on haridus ja keelepoliitika, kus rõhutatakse eesti keele ja kultuuri olulisust riigi jaoks. Väljendatakse muret eestikeelsete laste hariduse kvaliteedi pärast, viidates pedagoogide tasemele ja suhtarvudele koolides. Tunnustatakse vajadust tagada venekeelsetele lastele haridusõigused, kuid küsitakse, kas see on toimunud eestikeelse hariduse arvelt.
2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud täitevvõimu vastutusele, olles osa umbusaldusavaldusest ministri vastu. Prioriteediks on haridusreformi rakendamise probleemide esiletoomine ja ministri tegevuse kontrollimine.
2 Analüüsitud kõnesid