Päevakorra profiil: Alar Laneman

Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele valmistada ette ja taastada sõjaväestatud piirivalve eraldi ametina" eelnõu (274 OE) esimene lugemine

2024-04-03

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline seisukoht keskendub tugevalt riigi julgeolekule ja territoriaalse puutumatusele, nõudes sõjaväestatud piirivalve eraldi ametina taastamist. Kõneleja kritiseerib kehtivat lahendust (PPA ja Kaitseväe koostöö) kui ebapiisavat muutunud ohukeskkonnas, rõhutades vajadust tervikliku funktsioonide ahela järele piiri valvamisest kaitsmiseni. Seisukoht on tugevalt poliitika- ja väärtuspõhine, rõhutades, et Eesti kaitsmine peab algama kohe esimesest sentimeetrist. Prioriteediks seatakse vahetu julgeolekuoht, mis peab ületama muud, oodata kannatavad tegevused, nagu rohepööre.

6 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles sügavat asjatundlikkust riigikaitse planeerimise, sõjaliste võimete ja kriisijuhtimise logistika osas, rõhutades vajadust organiseeritud, varustatud ja relvastatud struktuuri järele. Kasutatakse tehnilisi termineid nagu "võimearendused" ning tuuakse näiteid (Hamasi rünnak Iisraelis, soomustatud maastikusõidukid) operatiivse olukorra mõistmisest. Rõhutatakse, et kriisi lahendamisel peab olema üks juhtiv asutus, mitte juhtimise üleandmine sündmuste kiire arengu käigus.

6 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on tungiv, tõsine ja väga loogiline, keskendudes praktilistele puudujääkidele ja vahetule ohule ("ukse taga"). Kasutatakse loogilisi argumente ja analoogiaid (nt autoga 120 km/h sõites juhtide vahetamine) juhtimisprobleemide selgitamiseks. Kõneleja rõhutab Eesti varasemaid edulugusid (e-riik, ajateenistus, Ukraina aitamine) inspireerimaks kolleege uuteks julgustükkideks julgeoleku vallas.

6 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Not enough data.

6 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine kriitika on suunatud kehtiva riigivalitsemise lahenduse (PPA ja Kaitseväe koostöö) vastu, mida peetakse organisatsiooniliselt ebaefektiivseks ja aeglaseks kriisiolukorras. Samuti kritiseeritakse kaudselt neid, kes seavad "rohepöörde" prioriteediks vahetu julgeolekuohu ees, nimetades rohepöördega seotud probleeme ootavateks. Kriitika on poliitika- ja protseduuripõhine, mitte isiklik, ning rõhutab, et vastutus lasub kõigil riigi juhtimisega tegelevatel võimudel.

6 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja rõhutab kolleegide üleskutsumist ja ühist vastutust probleemi lahendamisel, viidates, et see on Riigikogu kohustus. Samuti rõhutatakse vajadust levitada ja jagada seda julgeolekusõnumit Euroopa partneritega, viidates Eesti varasemale edukale eestvedamisele NATO kaitseplaneerimises. Avatust kompromissidele ei käsitleta, vaid rõhutatakse, et lahendus on käeulatuses ja tuleb kohe ette võtta.

6 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on selgelt riiklikul julgeolekul (Eesti territooriumi puutumatus) ja rahvusvahelistel näidetel (Ukraina sõjakogemus, Iisraeli piirivalve ebaõnnestumine, NATO vaenlaseks kuulutamine). Eeskujuks tuuakse Soome ja Läti piirivalve korraldust. Kohalikke või piirkondlikke majandus- või sotsiaalküsimusi ei käsitleta.

6 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud seisukohad on seotud radikaalse kulude prioriseerimisega, nõudes, et rohepöördega seotud suured investeeringud ja saamata jääv tulu (nt 1,5 miljardit eurot aastas) tuleks suunata või lükata edasi vahetu julgeoleku tagamiseks. Rõhutatakse, et vahetu oht peab olema majanduslikult prioriteet, kuna territooriumi tagasivõtmine maksaks inimeludes ja muudes küsimustes palju rohkem.

6 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Not enough data.

6 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on Riigikogu otsuse eelnõu (274 OE) algatamine ja toetamine, mille eesmärk on kohustada valitsust valmistama ette ja taastama sõjaväestatud piirivalve eraldi ametina. See on suur organisatsiooniline ja riigikaitse alane prioriteet, millega soovitakse tagada, et Eesti kaitseoperatsioonid kiireneksid ja oleksid edukamad.

6 Analüüsitud kõnesid