Täiskogu istungite kaupa: Lauri Laats
Kokku istungeid: 150
Täielikult profileeritud: 150
2025-10-16
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Retooriline stiil on vastaste kritiseerimisel terav ja emotsionaalne, nimetades ministri väljaütlemist "õõvastavaks" ja süüdistades suurt osa ühiskonnast solvanud. Samas on ettekandja suhtes toon viisakas ja tunnustav, esitades küsimusi otse ja poliitikakeskselt.
2025-10-08
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Toon on valdavalt võitlev, kriitiline ja süüdistav, eriti valitsuse ja endiste koalitsioonipartnerite (Sotside) suunal. Kasutab tugevaid emotsionaalseid apelle (valetamine, häbi, rahva rumalaks pidamine) ning esitab detailseid loetelusid (ministrite ebaõnnestumised, maksutõusud). Stiil on pigem kõnekeelne ja otsekohene, eesmärgiga rõhutada valitsuse saamatusest tulenevat segadust.
2025-10-08
XV Riigikogu, VI istungjärk, infotund
Toon on valdavalt kiireloomuline, murelik ja kriitiline, rõhutades, et tegemist on inimeludega ja olukord on anarhiline. Kasutatakse nii emotsionaalseid apelle (inimelude oht, palgavaesus) kui ka loogilisi argumente (ametkondade vastutuse veeretamine, seaduse lüngad). Stiil on formaalne, kuid sisaldab ka anekdootlikke näiteid igapäevasest liikluskaosest Mustamäel.
2025-10-07
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Stiil on formaalne, kuid kriitiline ja nõudlik, keskendudes ministri vastutusele ja selgituste saamisele. Kõneleja kasutab loogilist argumentatsiooni, tsiteerides ministri enda väljaütlemisi majanduse halva seisu ja eelarve läbipaistmatuse kohta. Lisaks sisaldab retoorika ideoloogilist vastandumist, nimetades tulude ümberjagamist sotsialismiks.
2025-10-06
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Stiil on valdavalt konfronteeriv, emotsionaalne ja kriitiline, eriti rahandusministri suhtes, keda süüdistatakse lugupidamatuses, noomimises ja vastuste andmata jätmises. Kasutatakse korduvaid ja meeldejäävaid narratiive (automaksu muutuv eesmärk, "kana-põder" maks) ning apelleeritakse otse avalikkusele. Kõneleja rõhutab, et valitsuse tegevus on "piinlik ja kurb" ning tekitab rahva usaldamatust.
2025-09-25
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Kõnekas, šokeeriv ja emotsioonirikas ning samas tugeva faktipõhise lähtega. Kasutab kärmelisi ja värvikamaid võrdlusi (nt tsirkus), otseseid süüdistusi ja hüüatavaid väljendeid. Läheneb teemadele nii emotsionaalselt kui ka loogiliselt, kuid tihti kaldub teravdades ja viljakaid ilukõnesid kasutades jõuliselt vastandumisele.
2025-09-24
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Rõhk on combatiivne ja otsekohene, kasutab küsimusi ja emotsionaalseid tõukepunkte (nt „puhas kahepalgelisus”) ning sekka nostalgiat ja sarkasmi roheliste suhtes. Kombineerib emotsiooni ja faktipõhiseid numbreid, kuid üldtunnustatud vormis on kõneja ning kriitikastruktuuri. Väga otsene, mõjukalt provokatiivne ja veidi humoristlik.
2025-09-24
XV Riigikogu, VI istungjärk, infotund
Kriitiline ja konstruktiivne toon, kasutab küsimusi ja faktipõhiseid viiteid; vorm on ametlik, analüütiline ja lahendustele suunatud, emotsionaalne rõhk ei domineeri.
2025-09-22
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Häälemuster on emotsionaalne, kriitiline ja otsekohene; kasutab küsimusi, näiteid ja mõnel juhul irooniat, et rõhutada usalduskriisi ja otseste vastuste vajadust. Tekitab tihti tugeva korralduse ja kriitilise tooni, kuid püüab jääda faktidele ja probleemile keskendunuks.
2025-09-18
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Rõhutavalt formaalne ja argipoliitika kontekstis analüütiline toon; kasutab faktilisi viiteid ja institutsionaalseid usaldusväärseid allikaid, kombineerides kriitilise ja koostööalise registers. Kasutab metafoore (roheline vs punane), pöördub kolleegide poole, ning pehmendavalt ergutab süvenenud arutlust ja konkreetset eelnõude analüüsi.
2025-09-17
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Ton on konfliktne ja otsekohene, kasutab emotsionaalseid vivaa ja isiklikke näiteid (nt laste koolilõuna ja toidujäätmed). Teksti vahel on sotsiaalne, kuid kriitiline hinnang ja naljakad või provokatiivsed märksõnad (“rohepöörde rohepaplus”) ning otsene žestlikkus, mis aitab tõsta tähelepanu. Esineja kasutab nii argumentatsiooni kui ka ennetavalt süüdistavaid retoorilisi rubriike.
2025-09-17
XV Riigikogu, VI istungjärk, infotund
Küllastunud kihk-väärtustega ja combative, üsna otsene toon. Kasutab retoorilisi küsimusi, kummutab vastuväiteid osundades allikate ebakõla või puudulikku analüüsi. Tekstil on tugevalt skeptiline, vääritab “häid otsuseid” ja sisendab vajadust kontrolli ning vastutust. Väga suunatud argumentidele ja faktidele, kasutab sarkasmi ning otsekõnet, sh “See number on 15,5%” ja “jutumärkides” väljendused.
2025-09-16
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Kriitiline, kuid konstruktiivne ja faktidele tuginenud; kasutab konkreetseid näiteid (automaks, eelarve mõistmatus, mõjuanalüüside puudus) ning viitab institutsioonilistele järelevalvekanalitele. Keelt iseloomustab formaalsus ja selge põhjenduste esitamine, mis aitab argumente ratsionaalselt esile tuua. Tekst on peamiselt analüütiline ja faktipõhine, mitte emotsionaalne.
2025-09-15
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Läheneb formaalse, põhise kapitulatsiooni säilitava stiiliga, kasutades struktureeritud argumenteerimist, küsimusi ja viiteid arupärimistele. Tekst sisaldab selget probleemide kirjeldust ja soovitusi, kuid emotsionaalset drivimist napib; retorika on peamiselt puudutus- ja faktipõhine.
2025-09-11
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Formaalne ja küsimustele suunatud toon, tugineb faktidele ja konkreetsetele näidetele. Kasutab süstemaatilist küsitlust ja hindamisvajadust, et esile tuua probleemid ja edasiliikumise vajaduse.
2025-09-10
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja toon on dramaatiline ja võitlev, sageli küsimustega ja tugeva küsitluse kaudu suunatud; kasutab veenvaid andmeid ja tugevaid sõnaseadeid ning esitab retoorilisi küsimusi probleemi mõistmiseks. Otsene, emotsionaalne ja mõnikord kriitiline, kuid samas kaldub ärgitatud, konkreetsete ettepanekute ja parandusettepanekute esitlemise poole.
2025-09-10
XV Riigikogu, VI istungjärk, infotund
Tone on kriitiline ja vaidlustav, otsene ning emotsioonide esitamisele keskenduv. Kasutatakse konkreetseid näiteid ja kiirkõnelisi mõisteid (maksufestival, maksupõrgu, segadus), et tugevasti mõju avaldada.
2025-09-08
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Rõhutatud on otsene ja kriitiline toon koos konstateeritud faktidel põhineva argumendiga. Kasutab otsekõnesid ministrile, küsimusi ja näiteid pidevalt, mõnikord ka sümboolset kriitikat („näitemäng”) ning emotsionaalseid viiteid kohaliku elu raskustele. Keerukamaid andmeid kombineerib selgete väidetega, säilitades formaalse parlamentaarse stiili.
2025-09-04
XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk
Kõnekuju on vormiline ja juhatatud, tihti ärritumist ja kriitikat väljendav, kuid samas kasutab ta faktidel põhinevaid argumente ja otseseid küsimusi. On nii emotsionaalseid manitsusi kui ka ratsionaliseeritud selgitusi; mitmes loos kasutab koomika või isiklikke näiteid (nt “munemed” viide) ajendina ning pöörab tähelepanu ühiskondlikele muredele. Mõnede arutluste lõpul jääb toon raskeks ning kutsuvaks, kuid teinekord on agressiivne ja poleemiline.
2025-06-19
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Rõhk on vormiline, küsitluslik ja koostööaldis. Esineja kasutab otsekõnet juhatajale, täpsustab faktid ja parandab arusaamade vastavaid nimeid, mis lisab usaldusväärsust. Ta on lõppkokkuvõttes ettevaatlik, kuid järjekindlalt suunatud dialoogile.
2025-06-18
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Tööriistadena kasutatakse emotsionaalset ja ühemõttelist keeltekõnet: otsesed küsimused, süüdistused ja tugevalt kriitiline toon koalitsiooni suunas; pdatasõbraliku ja dramaatilise stiili segunemine (näidates “kõrge intressiga kiirlaene” ja “haavatavate inimeste toimetulekut”). Mõned kõned on korralikult faktipõhised, kuid sageli kasutatakse tugevalt poleemilist ja vägagi vaimustavat retoorikat.
2025-06-18
XV Riigikogu, V istungjärk, infotund
Kõne suguline on kriitiline, kuid konstruktiivne ja argumentidele keskenduv. Kasutatakse küsimusi, võrdlust ja näiteid naaberriikidest, et esile tuua murekohad; toon on formaalne ja faktipõhine, koos ühekordsete tõstetud küsimustega “kas see on ainus viis?”
2025-06-17
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja kasutab agressiivset ja emotsionaalset tooniga retoorikat, kasutades suurtes osades küsimusi ja võrdlusi, et esile tuua ohu demokraatiale. Teksti domineerib kriitika ja alarm, kuid kasutatud on ka faktipõhine viin. Argumendid põhinevad eetilisel ja õigusriigi põhimõtetel, mitte peamiselt rahuliku kompromissi otsimisel.
2025-06-16
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Tonos on combative, kriitiline ja andmepõhine; kasutab küsimusi ja iseloomustavaid näiteid (nt munakoored, tarbijahinnad), ning vahel humoorikaid pilke. Tekst on vormiliselt korrektne, kuid tonaalselt jõuline ning suunatud seaduse mõjususe ja läbipaistvuse hindamisele.
2025-06-12
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kriitiline ja konfliktne toon, kasutab tugevaid väärtushinnanguid ning süüdistusi (minister valetab, riik klientide odava teenuse pakkuja staatusesse). Kasutab visuaalseid kujundeid (vanglaturism) ja eetilise/kohaliku turvalisuse retoorikat; tasakaalustab emotsionaalset ja loogilist argumendivõtet, kuid kaldub esmalt süüdistavale retoorikale.
2025-06-11
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kõneviis on Tugevalt mõjus ja vaidlusalane, kombineerides emotsionaalset esmamuljet ja faktide põhist argumentatsiooni. Kasutatakse palju retoorilisi küsimusi, otseseid pöördumisi ja konkreetseid näiteid ning tihti peetakse kõnet tervikuna jõuliseks ja kriitiliseks. Vormilt on see kogenud, kärmelt suunatud ja vahele segatud stseeniliste kommentaaridega, mis rõhutavad vastakust ja ettepanekute kindlat aluse.
2025-06-09
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Rhetorika on vaidlustav, kirglik ja faktidel põhinev: kasutatakse otsekõnesid, arutelulise küsimuse vormi ning tugevat emotsionaalset sõnumit; stiil on avaliku arutelu soodustav, kuid samaaegselt tihedalt numbriline ja viideline. Tõstatatud küsimused ja arvulised tõendid annavad kõneledele jõulise, veeneva pöördumise tooni.
2025-06-05
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kriitiline ja faktipõhine, kuid mitte vaenulik; kasutab autoriitset, kuid selgelt argumenteerivat tooni. On veidi süüdistav valitsuse vastu, kasutab otseseid väiteid ja numbreid, mis suurendab usaldusväärsust. Kasutab struktureeritud ridade kaupa võrke: nii küsimusi kui vastuseid ning lõike, mis suunab kuulajat loogilisele järeldusele.
2025-06-04
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Rõhk on murelikul, küsival ja lahendustele suunatud toonil; kasutab küsimuslikku vormi ja viiteid faktidele, mis annab analüütilise aluse.
2025-06-03
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kasutab uuriva, küsimustele suunatud ja faktidele põhineva retoorika; pöörab ministrile tähelepanu ning toob esile konkreetsed näited ja otseseid küsimusi. Toon on kriitiline kuid mitte isiklik, kombineerides emotsiooni ja riiklikult asjakohaseid andmeid; sageli kasutab otsekõnes viiteid ministeri ettekandele ja esitab ebakõladele suunatud küsimusi.
2025-05-21
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja stiil on combative ja emotsionaalne, kuid segatud numbriliste tõenditega; kasutab mitmeid addressing välju ja loodab kaasata avalikkust ning fraktsiooni. Tekib pilt “suitsukatest” (maksuküüru ideest) ning emotsionaalne rõhk vaesuse ja ebavõrdsuse tekitamisel; kasutab küsitlevaid lauseid ja moraalseid väiteid, et suurendada survet vastaspoolele.
2025-05-21
XV Riigikogu, V istungjärk, infotund
Toon on analüütiline, struktureeritud ja küsimustele suunatud; kasutab faktikinnitusi IMF aruandest ning esitab selgelt pädevuse ja tulevikuplaani puudutavaid küsimusi. Tõstab esile nii positiivseid kui ka negatiivseid külgi, kuid hoidub ärritunud või emotsionaalse retoorika kasutamisest. Tekstilist argumenti toetavad numbrilised näited (33%, 40%) ja viited rahvusvahelisele kontekstile, mis annab kõnele rambitult, kuid professionaalselt.
2025-05-20
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Rhetorically kombineeritakse tavapärane formaalne arutelu ja mittedünaamiline kriitika. Kasutatakse küsimusi, ärritavat toonust ja rõhku detaile ning faktidele; vahel kaasneb süüdistuste ning skandaalide evokatsioon, kuid püsitakse eelnõu teemal ja rahustatakse kordamisse. Tekstis ilmneb nii pehmendav kui terav stiil, ning rõhk on distsipliinil ja ruumilisele teema järgimisele.
2025-05-19
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kõne puhul domineerib terav ja kursorlik stiil, emotsionaalne ning kontsentreeritud kriitika. Kasutatakse küsimusi, tugevate sõnadega hinnanguid (nt kriis, ellujäämine, riik ei juhi majandust), ning kaasatakse faktid-andmed ja näited. Rõhk on probleemi sõnastamisel ja poliitilise vastutuse vaatimisel; stiil on konfrontatiivne, kuid avaneb ka argumendiline ja pariteetlik arutelu kutse.
2025-05-14
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kõneviis on kriitiline ja sageli provokatiivne, kasutades ajaloolisi ja majanduslikke võrdlusi (nt hotellil, mis on ilus väljast, kuid ümberringi laga).—Kasutatakse küsimusi ja hüüatusi ning visuaalseid metafoore (nt „roheline ei ole roheline”).—Palju anekdootlikke näiteid ning isiklikke kujundusi (Tesla, diisel, lapstööjõud) lisavad emotsionaalset laadit.
2025-05-14
XV Riigikogu, V istungjärk, infotund
Konstruktiivne, küsimustele keskne ja data-põhine stiil; kasutab konkreetseid numbreid ja allikaid (ERR) ning esitab küsimusi, mitte otseseid kooskõlasid. Ton on kriitiline, kuid mitte vaenulik; kombineerib faktipõhise arutelu ja tähelepanu juhtimise meetmeid.
2025-05-13
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Rõhk on otsusekõnelusel ja emotsionaalsel, kuid samas faktidel põhineval argumendil; kasutab korduvalt rahva ja laiapõhjalise debati kutsumist, küsimusi ja tundepõhiseid viiteid (nt rahva usaldus, Ida-Virumaa probleemid). Tihti kombineerib ligitõmbavaid retoorilisi elemente „rahvas ütleb“ ja „kolm tarka“ taolisi viiteid, mis lisavad demonstratiivset ja konfrontatiivsust.
2025-05-12
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Rõhutatavalt kriitiline ja emotsionaalne stiil; kasutab tihti emotsionaalseid sissejuhatusi, küsimusi ja isiklikke tähelepanekuid ning kõlavaid näiteid (nt viiteid “portfelli loovutamisele” ja Islandi saatkonna tagasisidele). Tekst sisaldab lõikesarju ning tugevat vastuhakk-kirjeldust, kuid vahel ka viiteid koostöösoovile välispartneritega.
2025-04-24
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Toon on formaalne ja analüütiline—küsib küsimusi, esitab märke kriitikast ning kasutab välisriikide näiteid argumendi toeks. Tervitus ja ettekandja austav alustada viitab punktiolukorra ametlikule retorikale. Rõhk on küsimuste ja argumentide esitamisel, mitte emotsionaalsel rõhuvajutul.
2025-04-23
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Toon on kriitilise ja veenva iseloomuga: kasutab emotsionaalset argumentatsiooni koos faktipõhiste näidetega, aitab end tugevalt välja näha retooriliste küsimuste ja rõhuvate hüüatustega. Tekstides on tihti lusikatäis draamat ning samaaegselt konkreetne ja analüütiline. Vorm on pidulik, kuid sündmusele iseloomulikult terav ja otsekohane.
2025-04-23
XV Riigikogu, V istungjärk, infotund
Kõne on formaalne ja faktipõhine, kasutatakse konkreetseid näiteid ning küsitavaid küsimusi valitsuse suunas. Emotsioonide ehk sümpaatia asemel eelistatakse analüütilist ja põhjendatud argumendi ning koostööd rõhutavat toonust.
2025-04-21
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Rõhk on analüütilisel ja kaalutlevat laadi ning sageli kasutab mõju suurendamiseks näiteid ja kirjandust (OSCE, meediakajastus). Tekstidel segu emotsionaalsest äratundmisest, faktipõhisest argumentoimisest ja demokraatia väärtuste kaitsest; stiil on formaalne, kuid katsetab ka oluliste eetiliste printsiipide (salajasus, läbipaistvus) esile tõstmist.
2025-04-17
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Rhetorika on vabatahtlikult kogusõnaline, tihti combatiivne ja uhutult heidutav; kasutab küsimusi ja tugeva isikliku tooniga toonilõike ning mõttetööd toetavaid näiteid. Tekstil on sisestruktuuri rõhk: faktide ja numbrite esitlus seguneeritult emotsionaalsele kirjelduslaadile; korduv märksõna “prioriteetide küsimus” ning kriitilised viited vastasuunalistele subjektiivsustele.
2025-04-16
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kujundab oma argumendid analüütilise ja tiheda andmete põhjal, kasutades küsimusi ja viiteid ENMAK-i numbritele. Tekitab kõnes kriitilise, kuid mitte isikliku tooniga järeldusi; seguneb faktiline ja retooriline kinnitus ning mõnele küsimusele otsene vastus puudub. Võrdleb erinevaid stsenaariume ja näiteid, et rõhutada ebakindlusi ja vajadust selguse järele.
2025-04-16
XV Riigikogu, V istungjärk, infotund
Toon on otsekohene ja veidi põgus ning kasutab sageli küsimusi, et esitada kriitikat ja sundida vastuseid. Tekstil on tugev faktide ja arvude toetuvus, kuid stiil jääb ametlikult kriitiliseks ning rõhutab probleeme ja riske.
2025-04-14
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kohustuslikult kriitiline ja poleemiline, sageli retooriliste küsimuste, süüdistuste ja emotsionaalse tooniga; kasutab tugevaid väiteid ja numbreid ning pöörab tähelepanu usaldus- ja legitiimsusprobleemidele; vahel kutsuv ja sooviv koostööd, kuid peamiselt kontrastina valitsusega.
2025-04-09
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Rhetoriline stiil on kämpiv ja terav, kasutab palju faktide ja näidete põhinevat argumentatsiooni ning otseseid pöördumisi istungi juhatajale. Tekstides esinevad küsimused, kriitilised väljendid ja emotsionaalne toon koos konkreetsete parandusettepanekutega; sotsiaalsete ja majandusküsimuste käsitlemine on tihedalt seotud poliitilise võitlusega.
2025-04-08
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Rõhutatult argumenteeriv ja formaalne, kõneviis peamiselt faktidele ja näidetele põhinev; kasutab küsimusi ja vastuse otsimist (nt „Kas meil on võimalik…?“) ning rõhutab praktilisi mõjusid majandusele; emotsionaalselt mõõdukas, kuid kindlalt kriitiline ning valmis eristama ideed ja nende majanduslikku mõju.
2025-04-07
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Toon on viisakas, uuriv ja data-põhine; kasutab küsimusi ja hüpoteetilisi stsenaariume, et kutsuda esile arutelu ja kontrolli, mitte demonstreerida rünnakut. Tekst on formaalne, analüütiline ja süsteemne ning püüab tasakaalustada emotsionaalset juttu faktidega ning pakub konstruktiivset kriitikat.
2025-03-26
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Esimene kõne on emotsionaalne, otsene ja süüdistav; kasutab rõhuvaid küsimusi ja suure arvu faktide rõhutamist. Teine kõne on analüütiline ja faktidel põhinev, rõhutab protokollide viiteid ning julgeolekuküsimuste kõrvalejätmise kriitikat. Mõlemas stiilis on rõhk tõstatatud küsimustel ja retorilisel tähelepanu juhtimisel, kuid toonid on erinevad: kirglik versus rahulikult kriitiline.
2025-03-26
XV Riigikogu, V istungjärk, infotund
Kõne on combatiivne ja kriitiline, kasutades retoorilisi küsimusi ning lausa tugevat sümboolset stiili (nt “tragikoomiline”). See kombineeritakse emotsionaalse märkimisega ja paari isiklikku ilmet (nt kompliment-naiskolleegide osas). Keel on otsekohene, vahel irooniavõtmeliselt ja mitteformaalselt poleeritud.
2025-03-20
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Formaalne ja otsekohene toon; esitatud kui praktiline küsimus koostöös kaaslastega, kasutades konkreetset näidet ja majanduslikke kriteeriume, mis tugevdavad argumentatsiooni võiuvit.”
2025-03-18
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kasutab kombinatsiooni murratavat ja järeldustele suunatud toonist: kriitiline, emulsiooniga emotsionaalne ning korduvalt viidates puudustele; kasutab retoriidina küsimusi ja metafoore (kell), et demonstreerida korralduse puudulikkust. Tekst on formaalne, kuid toon on tihedalt emotsionaalne ja kriitiline.
2025-03-12
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Rõhutatult aus jamõtiskust-äge, kokkupandud ning emotsionaalselt laetud toon; kasutab kordust ja retoorilisi samme (”halbasti/halbasti”, “kõik on halvasti”) ning moraalseid jutustamisi politilise kultuuri parandamise vajadusest. Võtab vaimustavalt sõna ja kõlab nagu kriitiline vaatleja, samas jätkab konkreetsete nõudmiste ja ettepanekute esitust.
2025-03-11
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Rohkelt ärritust ja süüdistust väljendav toon, combatiivne ja otsustav; kasutab tugevaid loetelusid ja emotiivset viisi, rõhutades kriise ning vajadust radikaalsemate meetmete järele; vormiline, kuid peamiselt argumenteeriv ja lainega suunatud;
2025-02-19
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Formaalne ja täpne toon, millele lisandub küsimuste kaudu dialoogide soojendamine. Kasutab praktiliste tagajärgede ja ajalooliste viidete rõhutamist ning tugineb ekspertide seisukohtadele; üldise diskursuse jätkuks on ka viited majanduslikele ja ohutusalastele kontekstidele.
2025-02-19
XV Riigikogu, V istungjärk, infotund
Rõhk on ettevaatlikult kriitilisel, kuid mitte räigelt agressiivsel toonil. Kasutab küsimusi ja viiteid teistele poliitikutele, mis kannab arutlemis- ja kontrollivad ressursid. Kombineerib ametliku kõneviisi, faktipõhiseid viiteid ja emotsionaalset murekõnet, kuid kaldub faktide ja rationaliseerimise poole.
2025-02-18
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Rääkiv stiil on combatiivne ja emotsionaalne, sageli kutsuv ja kriitiline; kasutab provokatiivseid võtteid, humoristlikke kõrvalepõikeid (kanamunad) ja tugevaid üldistusi. Tekst sisaldab faktidel põhinevaid väiteid, kuid tihti esitatakse neid tõekaalu ja moraalse südametunnistuse kaudu; kasutab kahetundliku ja ohu rõhutust riigikogu tegevuse tuleviku suhtes.
2025-02-17
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kõne- ja vaateavara on otsene, vaidlustav ja emotsionaalselt laetud; kasutab jutuvestusel põhinevaid ja embleemilisi võtteid (analoogiad pudeli näite kohta, küünlavalgel telekas jne), mitmekordsed küsimused ja kriitiline toon; tasakaalustab emotsiooni ja loogika, kuid kaldub tugevasse kriitilisse roomi ning kompromissi vaates nähakse raskena.
2025-02-12
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Rõhk on märkimisväärselt combative ja otsustuslik, kasutades emotsionaalset ning faceti-argumenteeritud lähenemist. Sisaldab kultuurilisi võtteid (Andrus Kivirähki kirjandusteem) ja kaasaegset meediakeskkonnas asetleidvat konteksti, kombineerides faktidliku ning sümboolse stiili. Tekstis on otsuslik toon, millega püütakse mobiliseerida aadet ja tekitada rahva usaldust ning ärgitada vastuseid.
2025-02-12
XV Riigikogu, V istungjärk, infotund
Kohati väga tormiline ja hüüatust täis, kasutab konkreetseid näiteid ja numbreid ning esitab küsimusi otse ministritele; rõhk on süüdistaval toonil ning emotsionaalsel, kuid samas loogilisel argumendil. Tekstides vilksatab nii kirjelduseid kui ka hüüdmisi, vähesel määral narratiivset jutustust.
2025-02-11
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Rääkiv ja võitlev toon koos otsesuudlike küsimuste ja kriitilise vaatega; kasutab emotsionaalseid ja provokatiivseid väljendeid ning mitmeid retoorilisi küsimusi välisministrile. Segab isiklikke kommentaare ja kolleegide näiteid, kombineerides arvulisi viiteid ja narratiivseid vihjeid, et suurendada mõju. Tekstilised või sümboolsed kiired pöörangud ning kriitiline meeleoluannes aitab luua intensiivset debatti.
2025-02-10
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kriitiline, funktsionaalne ja andmekeskne toon; esitab konkreetsed küsimused ning kasutab arvulisi tõendeid, et tõestada oma vaateid; hübridiseerib vormi (formaalsed kõned) ja otsekohest kriitikat koalitsioonile, lisades mõnel juhul logsaatlikku irooniat nelja-viienda osapoole kohta.
2025-01-29
XV Riigikogu, V istungjärk, infotund
Rõhutatult otsustuslik ja kriitiline toon, kuid säilitab ametliku ja struktureeritud kõneviisi. Kasutab otsekõnesid, küsimusi ja vastuolulisi tähelepanekuid (nt “Kuidas sellega on?”; “mis teie seisukoht on?”), mis annab kaaslusele ja kuulajale hetkelise mõttepõhja. Tekstides ühendab faktid ja värvikad väljendid, kuid püsib formaalse ja faktile keskenduva stiili juures.
2025-01-28
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Formaalne ja asjakohaselt küsitlev toon; esitab konkreetsed küsimused ja palub selgitusi. Kasutab viiteid andmetele ja seadusandlusele, mitte emotsionaalset retoorikat.
2025-01-27
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kasutab irooniat ja küsimustikku; toon on kriitiline, analüütiline ja vaidlustele kutsuv, mitte ärritunud. Esitatud näited (nt rakenduse hinnangud) tugevdavad argumente ja fookus on mõistuspärane, mitte emotsionaalne.
2025-01-22
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kohati combative ja vilgutav, kasutab vahetuid tõstatavaid küsimusi ning sarkastilist nooti (nt МакLaren-näide). Taotleb emotsionaalset ja ratsionaalset aktsent, kasutab faktide ja näidete segu ning rõhutab õiglust ja majanduslike mõjude hindamist.
2025-01-22
XV Riigikogu, V istungjärk, infotund
Karm, vastasseisuline ja otseütlev toon; kasutab eesmärgiga kontrollida tõepärasust, esitab tihti otseseid küsimusi ja tugevaid süüdistusi. Majapidab sisendi tugevasti ja emotsionaalselt, kuid püsib faktidel viidatud materjalidega.
2025-01-16
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Rõhk on lõhkudes kriitiline ja jõuline; kasutab emotsionaalset toonust, tsitaate ja isiklikke viiteid, ning lisab kordumisi ja humoorseid lõike (nt „Kräpp või räpp“). Küsimused ja provokatsioonid on suunatud valitsuse tegevuse kriitikale, säilitades samal ajal formaalse, ambulandlikku diskursust.
2025-01-15
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Rõhk on faktidel põhineval argumendil segatuna emotsionaalse pöördumisega: esinejatel on kriitiline, kuid siiras toon, kombineerituna kinnitavate ja kutsuvate lausetega (“palun hääletage”, “toetage seda eelnõu”). Kasutatakse lühikesi, meeldejäävaid viiteid ajaloolistele sündmustele ja numeratsiooni, et suurendada usaldusväärsust ning kõnekäigule lisada rutiinse formaalsuse kõrval veidi entusiasm. Tekstides on korduvad stiilirõhutused ja rahvuslik ühendav keel.
2025-01-15
XV Riigikogu, V istungjärk, infotund
Rääkeb kombineerides otsese ja combative toon; kasutab retoorilisi küsimusi ja tihti isiklikke viiteid. Tekitab dünaamilise, provokatiivse ülesehituse ning rõhutab faktilise kontrolli.
2025-01-13
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kontrollitud, kriitiline ja emotsioonide tasakaalustatud sõnavõtt. Kasutatakse konkreetseid näiteid (notaritasude kõrge hind, lumepalliefekt) ning küsimuslike arupärimiste vormi, mis rõhutab vastuseid. Toob välja jõulised tähelepanekud ning kasutab veidi lõbusaid metafoore, kuid jääb faktide ja argumendi juurde.
2024-12-19
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Rõhk on soe, kaasav ja jõuline väikese huumoriga; kõneleja kasutab rahvuslikku, maalset keelt ning püsivaid pöördumisi publiku poole. Tekst sisaldab lühikesi, tabavaid fraase ning sagedast publiku kaasamist (Aplaus), mis loob lõõgastunud, jõululiku meeleolu.
2024-12-18
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Hästi emotsionaalse ja jõulise tooniga kõne, millel on jõuline kriitika valitsuse ja ministrite poole suunatud. Tekst sisaldab otseseid väiteid ja moraalseid argumente, kasutab mõningaid isiklike ridade ning sotsiaalse solidaarsuse viiteid; stiil on konarlikult faktide ja eetiliste hinnangute segu, vahel irooniaga.
2024-12-18
XV Riigikogu, IV istungjärk, infotund
Kõnede toon on combatiivne ja otsene, kasutab tihti otseseid küsimusi, süüdistavaid või kriitilisi märksõnu, ning sisse on põimitud isiklike näidete ja numbriliste detailide kasutus. Rakendab sarkasmi ja emotsionaalset keelt (nt „see on täielik naeruvääristamine“, „miks te…“), et tugevdada argumente.
2024-12-16
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Kõne toon on otsusekindel ja faktidele keskenduv; kasutab rõhutusi „kordan üle“, „seletuskirjas kirjas“ ja viiteid eelnõu menetlusele, et suurendada veenvust. Käesolevas tekstis on tasakaalustatud, kuid jätkub tugeva opositsiooni ja emotsionaalse väljenduse kombinatsioon.
2024-12-12
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Toon on sisukas ja argumenteeriv, kasutab küsimusi publiku kaasamiseks ning näiteid (Mustamäe kohtumine, riiklikud võrdlused). Veel rõhutab eetilist ja emotsionaalset õiglustunnet ning on kriitiline olemasoleva süsteemi suhtes, kuid püsib konstruktiivselt rahumeelses toonis. Keel on formaalne, kuid kasulikult lihtsustatud, et esile tuua läbipaistvuse vajalikkust.
2024-12-11
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Kõnelejale iseloomulik on kriitiline, kuid pehmelt konstruktiivne toon; ta kasutab otseseid küsimusi ja viiteid ajalehtedele ning ekspertide seisukohtadele. Tekstidesse on põimitud konkreetseid allikaid ja tsitaate, mis tugevdavad argumentatsiooni. Rõhk on faktidel ja protseduurilisel selgusel, mitte pelgalt emotsioonidel.
2024-12-11
XV Riigikogu, IV istungjärk, infotund
Rohkeemotsionaalne ja teravalt kriitiline toon, kombineerides emotsionaalset pöördumist (inimestest, kellel on süüa puudus) ja faktipõhiseid viiteid. Ta kasutab tihti küsimusi ja võrdlusi, sh 1990‑ndate võrdlusi, et tõsta esile probleemi ja sundida vastuseid. Stiil on põhjendusrikas, kuid samal ajal julgeoleku- ja vastutuse esile tõstmiseks veidi retooriliselt napiväljendustega.
2024-12-10
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Kõne on peamiselt argumentatiivne ja faktipõhine, segatud kriitilise tooniga valitsuse otsuste suhtes. Kasutatakse näiteid ja statistikat, mõnikord seejärel isiklike puudutuste või humoristlike hetkedega (nt naer), kuid üldine keelekasutus on formaalne ja süsteemne. Rõhk on selgetel ettepanekutel ja tervikpildil, mitte retoorilisel kütmisel.
2024-12-09
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Pragmaatiline ja faktipõhine toon, kasutab konkreetseid protsente ja süsteemseid võiotusviise. Esitab argumendid selgelt ja kutsuvasti, rõhuasetus on koostöö ja parima lahenduse leidmine.
2024-12-04
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Rääkimise toon on võimas ja konflikti suitsuv, kombineerides emotsionaalseid ja loogilisi argumendid. Kasutatakse numbreid, metafoore ja teravaid tähelepanekuid (nt 1+1=2, pidurid), et debatti värvata ning valitsust kritiseerida. Tekst on terav, kuid samas struktureeritud, kasutades küsimusi ja veenvaid kirjeldusi, et rõhutada oma seisukohti.
2024-12-04
XV Riigikogu, IV istungjärk, infotund
Kriitiline, kuid formaalne ja küsimustele suunatud; kasutab otseseid pöördumisi ja retoorilisi küsimusi (nt “Tahakski küsida”, “Küsimus ongi”). Kombineerib emotsionaalset muret (julgeolek, toimetulek) ja faktipõhist argumentatsiooni; ton on jõuline, kuid mitte ärritunud, säilitades ametliku keelekasutuse.
2024-12-02
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Rääkimine on peamiselt kriitiline ja vaidlustav, sageli kasutatakse emotsionaalseid ja antropomorfseid näiteid ning otseseid küsimusi ministrile. Tekstides on märgatav data‑ ja faktipõhine lähenemine, kuid samal ajal kasutatakse selgelt laia auditoriumi kaasamiseks mõeldud stiili ning mõnel juhul on toon teravalt jõuline. Kõnelei on sageli isiklikele faktidele ja tähelepanule tuginev ning pöörab tähelepanu protseduurilistele nüanssidele.
2024-11-20
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Rõhk on otsustav, emotsionaalne ja kriitiline; kasutatakse tabavaks metafoori kobarkäkk ning tugevat moraalset pöördumist publiku poole. Tekstis esinevad küsimused ja hüüatused, mis ergutavad tähelepanu ning rõhutavad kiireloomulisust, kuid samal ajal jääb juhtivaks faktilise info ja näidete kaudu argumentatsioon. Teemad käsitletakse lugupeetult, kuid seisukohad on tugevalt positsioneeritud ja emotsionaalselt laetud.
2024-11-18
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Konkreetne, vaidlustav ja emotsionaalselt terav, sageli retooriliste küsimuste ning tugeva isikliku tooniga. Alustab täpsustuste ning süüdistustega (maksufestival, koalitsioon, mandaadid), kasutab näiteid ja emotsionaalseid viiteid pensionäride ning tarbijate olukorra kohta. Tihti kordab kriitilisi fraase ning pöördub otseselt kuulaja poole (Riigikogu esimees, kolleegid, peaminister).
2024-11-14
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Ametlik ja uuriv toon; alustab tänamise ja protokolliga, seejärel esitab konkreetseid ja sõnastatud küsimusi kolleege. Võtab kaasava stiili, kasutades kolleege nimeliselt, ja soodustab dialoogi ning koostööd. Emotsionaalselt mõõdukas, rõhk on mõttevahetusel ja probleemide selgitamisel.
2024-11-13
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Kõneleb otse, mõneti kriitilise ja emotsionaalse tooniga; kasutab tihti küsimusi ja konkreetseid näiteid naabrite riikide kogemustest, et esile tõsta oma seisukohti. Tekstis ilmneb nii näidete- kui ka arvudepõhine argumentatsioon ning pauside ja hääletussoovide kasutamine rituaalselt osutub.
2024-11-13
XV Riigikogu, IV istungjärk, infotund
Rääkija kasutab otsest, mõtlemapanevat ja emotsiooniküllast kõneviisi; kasutab küsimusi, võrdlusi ja statistikat, ühendades faktid ja hinnanguid, et tooni tugevdada. Tekib kriitiline, kuid formaalne aruteluhoog.
2024-11-07
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Kõneleb aktiivse, kriitilise ja emotsionaalse tooniga; kasutab küsimusi, hüüatusi ja näiteid (nt Hispaania oliiviõli näide), rõhub praktilistele lahendustele ning kutsub üles bipartisanlisele ja valitsusvälistusele dialoogile; stiil on otsiv ja mõjukalt argumenteeriv, kuid mõnikord sodu ning rõhutatud emotsioonidega.
2024-11-06
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Kõne on kantud kriitilise ja emotsionaalse tooniga, kasutades kõneleja enda kriitikat ja küsimustele suunatud stiili. Toon on järsult otsustav, vahel ärritunud, kuid samas pöörduv ning kaasab kuulajaid läbi retooriliste küsimuste ja otsese kriitika vorme.
2024-11-06
XV Riigikogu, IV istungjärk, infotund
Toon on advokaatlikult kriitiline ja otsustavalt argumenteeriv; kasutab faktipõhiseid tõendeid ja küsimusi, et avada valitsuse puudujäägid. Kõne on mõistetavalt struktuurne, vahel retooriliselt terav (“kas praegune valitsus …?”) ning keskendub konkreetsetele meetmete soovitustele (toidu käibemaksu alandamine, energiapoliitika). Tekstides on märgitud jõuline, kuid mitte hiperkriitiline toon, ning kasutatakse näiteks näiteid elektrikatkestustest ja regionaalsest ebavõrdsusest, et emotsionaalset koosmõju tõsta.
2024-11-05
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Tõde ja andmed põhinev, formaalne ja küsimustele keskne stiil. Kasutab Riigikontrolli viiteid kui autoriteeti ning esitab otsese küsimuse juhtkonnale, rõhutades vajalikkust selgitada olukorda. Kõla on mõõdukas, kriitiline kuid mitte vaenulik, ning arutelu tugineb faktidele ja numeritele.
2024-11-04
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Kriitiline, otsene ja konfrontatiivne tonaalsus; kasutab konkreetseid näiteid ja esitab ministrile tihedalt küsimusi. Sageli rõhutab vajadust ausate vastuste järele ning põimib argumente emotsionaalseid näiteid ning faktide kombinatsioonina.
2024-10-23
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Rhetorika on peamiselt kriitiline ja küsimustele suunatud, kombineerituna faktipõhise viitamisega. Ta kasutab selget ja otsustavat tooni, vahel kutsuvalt ning empaatiliselt kaitstes usulist vabadust, kuid samal ajal rõhutab avaliku aruandluse ja koostöö olulisust. Tekstides on nii otsesed küsimused kui ka mitteametlikud tunnustused, mis annavad kõnelevale isikule nii jõulise kui ka varjutava platvormi.
2024-10-23
XV Riigikogu, IV istungjärk, infotund
Rõhk on otsustav ja kriitiline, sageli esitab küsimusi ning viitab andmetele. Kasutuses on ametlik kõneviis ning viited stenogrammile; toon on murelik ja surve all, kuid konstruktiivne.
2024-10-22
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Toon on kriitiline ja ühtepidi koostööaldis: ta kasutab moraalseid argumento ja kolleegidele suunatud üleskutseid ning ajalises retorikas rõhutab solidaarset lähenemist. Tekib pituvaarglik, kuid samas faktidega toidetud retoorika, kus kasutatakse päringuid ja selgeid järeldusi valitsuse maksupoliitika kohta. Esile tõstetakse nii emotsionaalset kui ka ratsionaalset kõnekäiku, mis ühendab argumente faktide ning eetiliste kõnelustega.
2024-10-21
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Tõsine, formaalne ja põhisõnumitele keskenduv toon; kasutab nii emotsionaalseid näiteid (maapiirkondade elu, autotarvemised) kui ka faktipõhist argumentatsiooni. Esitab tihti küsimusi ministrile, rõhutab dialoogi ja koostööd, püüdes hoida arutelu konstruktiivse ning soliidse formaadi raames.
2024-10-16
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Kõned on peamiselt vaidlustele suunatud ja võitleva tooniga, kus opositsioon on nii karmilt kriitiline kui ka veidi kompromissile kutsuv. Rõhk on tugevasti data- ja arvupõhine: numbreid käibemaksu osakaalust, SKP-st ja eelarve tulude prognoosidest ning selle kõrval kasutatakse mõnikord ajaloolist tausta ja emotsionaalseid lugusid seisukohtade tugevdamiseks. Kõned on formaalses parlamendikõne vormis, tihti viidatakse seaduseelnõudele ja eelarvele ning kasutatakse küsimusi ning otseseid taotlusi arutelu suunamiseks. Rõhk on nii pragmaatiline kui moraalne: mõnes kõnes rõhutatakse majanduslikku mõju ja maksudevastandade kriitikat, mõnes aga meenutatakse inimeste elu (pensionäride toetus, hooldekodude rahastus) ning kutsutakse seadusandjaid tegutsema vastavalt.
2024-10-16
XV Riigikogu, IV istungjärk, infotund
Kanaliseeritud tugeva ja mõnevõrra combative tooniga, kombineerib emotsionaalse retoorika faktide ja arvudega; kasutab küsimusi ja näiteid (nt vene kõned, identifitseerimise probleemid) ning esitab otseseid üleskutseid ministeridele; vormilt on ametlik, kuid stiil on tihti lõikavalt otsekohene.
2024-10-15
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Rhetorically kriitiline ja otsustav, sageli emotsiooni kontrolli all, kuid peamiselt loogilise argumendi toel. Kasutab küsimusi, näiteid ja faktide viiteid, et esile tõsta vastuolu ja mõju kodanikele. Vormilt formaalne, mõnevõrra põletikuliselt väljenduv, kuid discplinaatlikult arutlev.
2024-10-14
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Kohandatud, vaidlustav ja tugevalt kriitiline toon; kasutab otseseid hinnanguid nagu „käkk, kobareelnõu”, rõhutab ebamugavat ja potentsiaalselt kahjulikku mõju ning esitab tugeva veenmis- ja noomimistooni; kombineerib faktide ja moraalse tähenduse rõhutamist.
2024-10-09
XV Riigikogu, IV istungjärk, infotund
Rääkimine on ametlik, küsimustele suunatud ja analüütiline; kasutab konkreetseid näiteid ja viiteid varasematele aruteludele, et suurendada tõenduslikkust. Toon on kriitiline, kuid mitte ärritunud, ning rõhk on probleemide ja lahenduste esiletoomisel.
2024-10-07
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Analüütiline ja faktidele põhinev toon; kasutab konkreetseid numbreid, et toetada väiteid. Sisaldab retoorilist küsimust „kas ettevõte on liiga ahne?“, mis lisab kriitilise ning tähelepaneliku mõõdet. Ametlik, veidi formaalne kõnelaad ning viited ministrite seisukohtadele annavad kõnele poliitilise resonantsi.
2024-09-26
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Kõne on olemuselt combative ja emotsionaalselt kirev, tihti kärgib terav kriitika ning kasutab isiklikke ilmekaid väljendeid (nt “karistab inimesi”, “petate valijaid”). Kasutab retoorilisi võtteid, ajutise maksustamise võrdlemist ajaloo kontekstiga ja tugevat süüdistavat toonust; samas sisaldub alus arvulisi tõendeid ja ajaloolisi viiteid. Ühtlasi on stiil mõnevõrra narratiivne ja lugupeetud juhataja tervitus võib olla demonstratiivne algatus eelarve debatti suunas.
2024-09-25
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Räägib combative ja emotsionaalsel toonil, sageli küsimuste ja tugevate väidete vormis; kasutab dramaatilist žesti ja näiteid, sealhulgas rusikas kõnepuldi vastu, et suurendada mõju. Tekstil on ka osaliselt analüütiline, kuid peamiselt kriitiline ja võitluslik stiil.
2024-09-25
XV Riigikogu, IV istungjärk, infotund
Kõne on kriitiline ja otsiv, kasutades otseseid küsimusi ning näiteid, et esile tuua erimeelsusi. Tone on ametlik, kuid emotsionaalse kogemuse kaudu muret väljendav ja välispoliitika üle arutlev. Tekst sisaldab viiteid varasemale praktikale ja kuulujutudele (“parafraseerida teie erakonna liiget”) ning aitab tugevdada debati jätkamiseks vajadust selge sõnumi järele.
2024-09-24
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Kohanev ja viisakas toon, mille keskmes on küsimus ja info hankimine; esiletõstetud on tänamine ja austav pöördumine ministeri poole.
2024-09-23
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja on kriitiline, kuid mõõdukas ning kasutab küsimusi ja konkreetseid näiteid. Tekstides on parlamendiline vorm, tihti vormiline tervitus ja isiklikud tähelepanekud, mida tasakaalustab analüütiline kriitika. Rõhk on probleemide selgest kirjeldamisest ning võimalike lahenduste otsimisel välispoliitika kvaliteedi suurendamisel.
2024-09-19
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Rääkimine on vormiline, tänulik ja analüütiline; kasutab küsimusi ning pehmendab kriitikat, kuid samal ajal rõhutab poliitikate mõju ja vajadust tegutsemiseks. Emotsioon on mõõdukas ja fokus on faktidel ning mittekonfliktse arutelu edendamisel.
2024-09-18
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Kriitiline ja lõppkokkuvõttes argumendile orienteeritud toon, kasutab retoorilisi küsimusi ja emotsionaalseid viiteid (nt “avalikust huvist üle sõitmine” ning “muinasjutt, et odav elekter tuleb”). Teksti struktuur on analüütiline, kuid kaasab ka sümpaatseid näiteid (kalurid, saarte kogukonnad), ning pöörab tähelepanu protseduurilisele aspektile (pausid, hääletused).
2024-09-18
XV Riigikogu, IV istungjärk, infotund
Kohaliku infotunni kontekstis combatiivne, kuid faktide ja viidete toel tetheritud stiil. Kasutab lõikudes küsimusi, viiteid välistele allikatele ja otsekoheseid seisukohti; vahel kasutab hingeiddust (humor, naer) ning emotsionaalseid pöördeid, kuid püsib peamiselt argumentatiivsel ja struktureeritud tasandil.
2024-09-16
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Rõhk on combative ja diagnoosivõimas, tihti kriitiline ja otsene. Kasutab tugevaid emotsionaalseid ja provokatiivseid noote (nt küsimused, isiklikud viited ministritele, tõstatatud statistika). Tekst sisaldab sotsiaalseid väärtusi rõhutavaid motiive ning vahel irooniat ja retoorilisi saalikirjeldusi (nt “kolm minutit lisaaega”).
2024-09-11
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Rhetorika on üldiselt combative ja impulsiivne: kasutab tugevaid lauseid, kordab „ei toeta/ei ole päri“, esitab empaatiliselt sotsiaalse hinnangu ettevõtjate olukorrale ning esitab küsimusi juhatajale ja ministerele. Kõneldes kombineerib ta emotsionaalse tähelepanu äriliidule ning loogilise argumendi, kuid fookus on kriitiline ja vastandav.
2024-09-11
XV Riigikogu, IV istungjärk, infotund
Toon on rahulik, koostöötaotlev ja pragmaatiline; kasutab otsekõne vorme ja küsimusi interaktiivse dialoogi soodustamiseks. Emotsionaalseks rõhuks on empaatia inimeste olukorra suhtes ning fookus probleemide praktilisel lahendamisel. Keeleline vorm on viisakas ja vormiline, kuid otsekohene.
2024-09-10
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Kõne on austav ja koostöövalmis; kasutab küsimusi ja alternatiivseid lahendusi (ministri kaasamine, sisulise arutelu leidmine). Toon on rahulik, mitte ründav, keskendub protseduurile ja lahendustele.
2024-07-15
XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk
Kõne on tragikoomiline ja emotsiooniderikas, kuid samas rõhutatult argumendisüsteemne: kasutab isiklikke kogemusi ja piirkondlikke näiteid, kordab tähelepanekuid („kordan üle“), viitab majandus- ja õiguslikele faktidele ning püüab kutsuda koalitsiooni kuulama. Ülevaatesse lisab ka muret ja lootust, pidades tasakaaluks nii emotsionaalseid kui ka ratsionaalseid retoorilisi võtteid.
2024-06-19
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu täiendav istung
Korduv,address-keskne ja emotsioonide lisatud toon: tervet riiki puudutava probleemi puhul kasutatakse konkreetseid näiteid ning kaasavat keelt („hea Riigikogu esimees“, „kujutate ette“). Kõne on kriitiline, kuid ei ole ülemäära vulgaarne; kombineerib faktipõhised argumendid ja tunnete äratamist, rõhutades koormuse suurust ja elukeskkonna langust.
2024-06-14
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu täiendav istung
Kõne on vormiline, kuid vägivaldse, kriitilise tooniga ning sisaldab lõike küsimusi ja süüdistusi. Kombineerib faktipõhiseid väiteid ja emotsionaalseid noote; rõhk on protseduuri ja valitsuse lubaduste kriitilisel hindamisel ning kutsungis tegutseda kiirelt.
2024-06-12
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Rõhk on ratsionaalne ja faktidel põhinev; ton on formaalne ja selgelt argumentidele keskenduv; emotsionaalseid koondusi on piiratud.
2024-06-11
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Rõhkuv ja ametlik toon koos kriitilise alatooniga; kasutusel on tugevad eelpõhjendused, kahtluse ja muret väljendavad laused ning kutsed laiapõhjalisele arutlusele. Tekstides esineb nii emotsionaalset kui ka ratsionaalset argumentatsiooni, ning rõhutatakse koostöövõimet ja paindlikkust.
2024-06-05
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Rõhutatud on formaalne, koostöövalmis ja veidi võrgutavalt maner, sageli algatatakse jutt tänusõnadega juhatajale ning kutsutakse kolleegide mõtlemisele ja arutelule. Kasutatakse kordusi ja näiteid (muudatusettepanekute numberid, vaheaja palved), et suunata hääletusteni. Stiil on peamiselt argumenteeriv, faktidel põhinev, kuid sisaldab moraalseid hinnanguid ja kolleegidele suunatud kutsungeid.
2024-06-05
XV Riigikogu, III istungjärk, infotund
Kõne on otsene ja vaenulik tooniga, kasutab rõhutatud süüdistusi ja korduvat sõnakasutust „valed”. Kasutab retoorilisi küsimusi ja otsest pöördumist Riigikogu esimehe ning ministri poole. Stiil kombineerib emotsionaalse kriitika kõnekäiku faktide ja diplomacy rõhuga, eesmärgiga mobiliseerida vastuseisu valitsusele.
2024-05-29
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Stiil on combatiivne ja emotsionaalne, kasutades otsest külle ja retoorilisi küsimusi. Tekib moraalne argumento, rõhutatakse inimeste heaolu ning vaesuse leevendamist ning esitatakse arvulisi andmeid sõnumi tugevdamiseks. Keel on selgesti poliitiline ning eesmärk on kutsuda kuulajaid tegutsema ja valitsust mõjutama.
2024-05-29
XV Riigikogu, III istungjärk, infotund
Kõne on formaalne, rahulik ja faktidel põhinev; sageli kasutab küsimusi, et tekitada vastuseid ja täpsustada seisukohti. Kaasaaarvatud on isiklik side Gruusiaga, mis lisab kõnelusele inimlikkust ning tugevdab diplomaatilise lähenemise vibe’i. Kritik võib väljendada kuid otseselt konflikte mitte eskaleerida; rõhk on diplomaatial ja arutelul.
2024-05-28
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Ton on rahulik ja analüütiline, tugineb faktidele ja numeritele; kasutab mõtlema kutsuvaid viiteid ja küsimuslikku järelküsimust, et esile tõsta puudujääke. Tekst on formaalne ja kaalutlev, mitte emotsionaalne ning pöörab tähelepanu olulisetele probleemidele ja lahendustele.
2024-05-27
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Tõsine, formaalne ja küsimustele orienteeritud kõnevõtt; kombineerib materjali ja statistika esitamist küsimuste vormis, mis sunnivad vastama ministrile ja valitsusele. Kasutab otseseid üleskutseid ja järelepärimisi ning vahel ka emotsionaalset toonust inimeste olukorra rõhutamiseks; säilitab riigikogu menetluslikke kontakte ja publitseerib kriitilist, kuid konstruktiivset kriitikat.
2024-05-15
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Toon on formaalne, kaalutlev ja faktipõhine; kasutab pehmendavaid väljendeid ja viiteid ekspertidele, rõhutab konsensuse leidmist ning soovib põhjendada seisukohta põhiseaduslikkuse ja õigusriigi põhimõtetega. Emotsioonid on tagasihoidlikud, kuid argumenteerimine on põhjalik ja süsteemne.
2024-05-15
XV Riigikogu, III istungjärk, infotund
Toon on asjakohane, mõõdukas ja küsimustele keskenduv; emotsionaalne huvi on mõõdukas ning keskendub praktilisele lahendusele. Ta kasutab näiteid konkreetsetest ettevõtetest ja viitab ministri nägudele, lisades kontekstuaalset jõudu. Tekst on struktureeritud, argumendiline ja tulevikku suunatud.
2024-05-14
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Rääkimise toon on formaalne, kuid kriitiline ja otsekohene. Kasutatakse küsimusi kui peamist argumente ja rõhutatakse konkreetseid näiteid, et esile tõsta puudujääke tavaldusel. Keerulistes lõikudes on tasakaalustatud, mitteütlev ning stiil kaldub arutelule keskenduvaks ja põhjenduste otsimist soosivaks.
2024-05-08
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kriitiline ja otsustavalt argumenteeriv toon, kasutab nii emotsionaalset kui ka faktipõhist argumentatsiooni. Kasutab konkreete näiteid (pankade kasum, bussifirmade näide) ning esitab küsimusi, et rõhutada põhjendusi; vormiline, kuid teravalt kritiseeriv stiil.
2024-05-06
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Rhetorika on rahulik, kaalutlev ja väärtustele keskenduv; kasutatakse retoorilisi küsimusi, moraalseid viiteid ning klassikalist viidet (Publilius Syrus). Tekst on distilleeritud ja pöördub eetilistele põhimälu küsimustele, mitte käratavale argumentoilsusele.
2024-05-02
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kriitiline ja argumenteeriv toon; kasutab küsimusi, faktide ja näidete kombinatsiooni ning viitab konkreetsetele näitajatele (maksumuudatuste koormus, tuluvahedus). Tõstab esile praktilised puudused ja ebamõistlikud ootused; suunab tähelepanu riigikassa ja sotsiaalse mõju üle.
2024-04-30
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Combative ja kriitiline toon; kasutab retoorilisi küsimusi ja metafoori „piitsa vs präänik”; rõhutab loogilist põhjendust ja vajadust analüüsi järele.
2024-04-29
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kriitiline, mõnevõrra agressiivne ja emotsionaalse tooniga; kasutab retoorilisi küsimusi ja tugevasti süüdistavaid lausedmisi ("see on suur nali", "koalitsioonisisene mäng"); moodustab kriitilise ja provokatiivse argumendi, kombineerides faktide tsiteerimise ja näiteid.
2024-04-17
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Räägib kõneliselt ja argumenteerivalt, kombineerides traditsiooniliste väärtuste rõhutamist ja tehniliste viidetega. Kasutab näiteid ning visuaalset tõendusmaterjali (pabersedelite verifitseerimine), vahel kasutab ka huumorinalusi. Tonilt kriitiline, kuid püüab järgida seadusloja korrajooni.
2024-04-17
XV Riigikogu, III istungjärk, infotund
Tön on peamiselt kriitiliselt-konstruktiivne ja küsimustele suunatud; kasutab faktide ja näidete põhist argumentatsiooni ning kõneleb formaalses, parlamendilises toonis. Kasutab ähmärke ja võrdlusi (näiteks alkoholiaktsiis) ning esitab mitmeid päringuid, et kutsuda vastust ja arutelu, mitte käsku.
2024-04-16
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kuidagi data-keskne ja kriitiline toon, millele lisanduvad üheselt erksad, konkreetsete näidete ja arvuliste võrdluste kasutus. Kasutab retoorilisi küsimusi ja otsustavat stiili ning rõhutab kiireid lahendusi ja paindlikkust. Samal ajal on teine kõne lõpetatud sõbraliku, küsimusliku tooniga, rõhutades koostöövajadust ja positiivset mõju spordiarendusele. Üldiselt segu soliidse vormi ja emotsionaalse, mõtestatud argumentatsiooniga.
2024-04-09
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Formaalne ja lugupidav toon; kasutab struktureeritud küsimusi ja viiteid majanduslikele kontseptsioonidele. Eesmärk on argumentide selgitamine läbi küsimuste esitamise, mitte emotsionaalne retoorika.
2024-03-13
XV Riigikogu, III istungjärk, infotund
Rõhk on kiire, probleemikeskne ja faktidele toetuv; kasutab retoorilisi küsimusi ning kaasavat „meie“-kõnet, et suurendada osalust. Kõneviis on peamiselt kriitiline, kuid püüab olla tasakaalustatud ja tulemustes XX; kasutab konkreetseid näiteid ja emotsionaalset rõhku toidukriisile ning julgeolekuküsimustele.
2024-03-11
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Rääkimise toon on peamiselt urgentsed, kriitilised ja mõneti beschuldust täis; kasutab emotsionaalset ja faktidel põhinevat lähenemist, pöörduv publiku poole ning viitab “valitsusele” kui vastutajale probleemide eest. Teksti sisaldub tugeva moraalse kui ka rahvusliku õhkkonna kehastus ning kõnestrateegia ühendab andmed emotsionaalsete küsimustega.
2024-03-07
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Rõhk on analüütilisel ja faktidel põhineval toonil, kasutades ka väliskõne autoriteetide näiteid (näiteks Belgia keskpanga juht) oma argumentide toeks. Tekst sisaldab küsimusi publikule, selgitavaid numbreid ja pragmaatilisi jooni; omab rahuliku, kuid sihikindla ja mõneti lõpuni läinud lähenemist, mis püüab segada emotsionaalset ja loogilist argumentatsiooni.
2024-03-04
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kriitiline, kuid faktidel põhinev ja küsitlev; kasutab parlamendile omast vormi küsimuste ja argumentide kombinatsiooniga. Tõstab esile konkreetseid numbreid ja ajaloolisi näiteid ning püüab tõendada, et valitsuse poliitika ei vasta inimeste vajadustele. Võimaldab tugeva emotsionaalse motivaatori kaudu viidata elukallidusele ja vaesusele, kuid hoiab suhteliselt formaalse ja argumentidele keskenduva tooni.
2024-02-14
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Formaalne, faktidele tuginev ja kaasaegse parlamentaarse küsimuse vormis; kriitiline toon, kuid mitte emotsionaalne; kasutab konkreetseid andmeid ja stiililt mõistlikku, argumentatsiooni toetavat lähenemist.
2024-02-14
XV Riigikogu, III istungjärk, infotund
Kriitiline, kuid konstruktiivne toon; kombineerib emotsionaalset rõhutust sotsiaalsete probleemide üle ja faktide/andmete kasutamist. Pöördub otse peaministrile, esitab küsimuse ja ettepaneku, rõhutades reaalseid lahendusvõimalusi. Kõnes on formaalne, argumentaalne ning keskendub selgete nüansside esitamisele.
2024-02-07
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Formaalne ja austav toon; kasutab otsest, küsiva vormi ning keskendub faktidele ja ametlikele kõnedele.
2024-02-07
XV Riigikogu, III istungjärk, infotund
Kõne on kriitiline ja kohati ründav, kasutab emotsionaalseid näiteid (kiirabi ja pääste ligipääsu probleemid), esitab küsimusi ning otseseid väljakutseid valitsusele. Koos faktiliste näidetega rakendab ta retoorilisi küsimusi ja vastaseid argumente ning vahepeal sünteesib üleminekuid argumendilt ütlevale tasandile.
2024-02-05
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Toon on formaalne, mõõdetud ja küsitlev; kasutab täpseid numbreid ning viiteid, et esitada küsimus ja kontrollida fakte, mitte emotsionaalsust rõhutades.
2024-01-17
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Toon on küsiv ja ametlik, sageli dialoogi suunatud; esineja kasutab küsimusi, et saada selgitust ja argumente, hoidudes ründavast retoorikast ning keskendudes faktidel põhinevale arutelule.
2024-01-15
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Formaalne ja koostöövalmis toon; argumentatsioon on informatiivne ja küsimustele suunatud. Kasutatakse nii küsitavat kui ka tähelepanu juhtivat stiili, ilma emotsionaalse hoogu lisamata; rõhutatakse faktipõhist käsitlust ja demokraatlikku debatti.