Istungi profiil: Lauri Laats
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
2025-04-16
Poliitiline positsioon
Esineja rõhutab ENMAK-i ja Balti riikide ülene arengukava olulisust ning rõhutab vajadust otsused teha kooskõlas ja läbipaistvalt. Ta on energiapoliitikas kriitiline seniste protsesside kohta ja rõhutab selgust ning kohustuste-võtmise vajadust, mitte ainult lubadusi. Soovib toetamist Isamaa fraktsiooni eelnõule, mis suurendaks läbipaistvust ja selgust energiapoliitikasse.
5 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kasutab ENMAK-i 2035 ajakava ja tarbimise prognoose (10 TWh vs 15,4 TWh), tuues välja võimalikud hinnad (174 vs 155 eurot/MWh) ja lehekülje 7 graafiku prognoosid. Rõhutab suurte investeeringute (u 14 miljardit eurot) ja kavatsetud taristu ning hindade suhtes vajaliku analüüsi ja kontrolli. Näitab tugevat teaduspõhist tähelepanu energiatarbimise ja investeeringute seostele ning mõju tarbijale.
5 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kujundab oma argumendid analüütilise ja tiheda andmete põhjal, kasutades küsimusi ja viiteid ENMAK-i numbritele. Tekitab kõnes kriitilise, kuid mitte isikliku tooniga järeldusi; seguneb faktiline ja retooriline kinnitus ning mõnele küsimusele otsene vastus puudub. Võrdleb erinevaid stsenaariume ja näiteid, et rõhutada ebakindlusi ja vajadust selguse järele.
5 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Esineb korduvalt energiapoliitika teemal ning viitab hiljutistele istungitele ja aruteludele (nt veebruarikuus toimunud ENMAK-otsused, “Eile me arutasime” jms). Esindab jätkuvat ja aktiivset osalemist sama sessiooni jooksul ning viitab mitmele erinevale ettepanekule ja arutelule. Näitab järjepidevat osalemist ning teemade mitmekesist käsitlemist läbi mitme kõnega.
5 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika suunav peamiselt valitsuse otsuste suhtes ja nende läbivaatamise viisil; nimetab kolme erakonda (sotsiaaldemokraadid, Eesti 200 ja Reformierakond) “kolm tarka”, kelle otsused olid vastuolus ENMAK-iga ning tekitasid poliitilist võimuliikumist. Kujundab tugeva, peamiselt protseduurilist ja tulemust puudutavat vastuseisu ning rõhutab vajadust selguse ja kohustuslike toimingute järele. On märgatavalt kriitiline selle üle, kuidas otsused vastu võeti ja finantslike lubaduste rischide üle.
5 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Viitab teiste fraktsioonide osalusele sarnaste eelnõude esitamisel ning rõhutab vajadust selgusest ja koostööst energiapoliitika raames; näitab valmisolekut aruteluks ja parima lahenduse leidmiseks, kuid jätab ruumi kriitilisele hinnangule valitsuse suhtes. Isamaa fraktsiooni algatustena näeb potentsiaali koostööks, kuid oma nõudmised ja juhised püstitab selgelt. Koostööpõhine, kuid kriitilise järelvalvega lähenemine.
5 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Mainib Baltimaade ülene arengukava ja selle tähtsust regionaalse koostöö jaoks ning rõhutab samas Ida-Virumaa inimeste ja ettevõtete haavatavust energiaalaste otsuste puhul. Keskendub regionaalsele mõjule, kuid samal ajal rõhutab Balti riikide laiemat koostööd. Regioonipõhine tähelepanu on tugev ja võib mõjutada kohalikke majandustegevusi Ida-Virumaal.
5 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kriitiline paljude suurinvesteeringute osas (ligikaudu 14 miljardit eurot) ning ettekujutuse kohta, kuidas need investeeringud muudavad lõpptarbijale hindasid (prognoosid 174 vs 155 eurot/MWh). Näitab, et investeeringute suurus ei pruugi tagada märkimisväärset hinnarahu, ning rõhutab vajadust selgust ja kontrolli selle valdkonna kasvu osas. Jagab arvamust, et mõõdukas kasvu ja tarbija hindade mõju ei pruugi olla rahuldav, kui investeeringud ei ületa ootust.
5 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Rõhutab noorte tarbimise ja tervise ning turvalisuse kontekstis veibi reguleerimise olulisust; tähelepanu keskmes on illegaalne turg ja noorte turvalisus ning vajadus vähendada toote ahvatlevust. Kasutatakse sotsiaalset hindamist (laste ja noorte kaitse) ning kutsutakse komisjoni üles tegelema musta ja reguleerimata turu küsimustega. Teadvustab sotsiaalseid tagajärgi seoses noorte tarbimise reguleerimisega.
5 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamised prioriteedid hõlmavad ENMAK-i jätkamist ja selle eesmärke (2035 ekspluateerimise lõpetamine), põlevkivi küsimuse referendum ja energiaturu reguleerimist; toob esile eelnõu toetamist ja vajadust selgust intresside seas. Mainitakse, et seadusandlike lahenduste raames tuleb selguse ja rakenduste tagamiseks võtta vastavad otsused ning arutada riigieelarve ja fondide kaasamist Euroopa tasandil. Ametlikud eesmärgid on seotud aruandluse, läbipaistvuse ja kindlate protsesside järgimisega.
5 Analüüsitud kõnesid