Istungi profiil: Lauri Laats
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
2024-10-14
Poliitiline positsioon
Opositsiooniline suhtumine valitsuse eelnõusse; rõhutab, et eelnõu on kiirustust ja puudulik analüüs ning nõuab selget arutelu ja mõju hindamist. Esindab põhimõttelist vastuseisu ja püüab vältida eelarvet negatiivselt mõjutavaid samme ilma põhjaliku analüüsita; framineerib teemat kui probleemselt koostatud poliitikavaldkondade segunemist.
5 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kohendab eelarve ja majanduslikke mõjusid: viitab eelarvepositsioonile 2026 (−224,6 mln eurot) ning eelnõu poolt lisanduvad 51,4 mln eurot, mis suurendavat puudujääki (−195,4 mln). Toob välja konkreetseid numbreid (1,3 mln inimest, 1,85 mln arsti visiiti, 130 000 voodipäevatasu, ~900 000 retseptitasu) ning viitab seletuskirja leheküljele 16 mööda eelnõu sisulist mõju puudulikkust. Meetsgib majanduslikku sõnastust ja asjakohaseid andmeid, et põhjendada vastuseisu.
5 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kohandatud, vaidlustav ja tugevalt kriitiline toon; kasutab otseseid hinnanguid nagu „käkk, kobareelnõu”, rõhutab ebamugavat ja potentsiaalselt kahjulikku mõju ning esitab tugeva veenmis- ja noomimistooni; kombineerib faktide ja moraalse tähenduse rõhutamist.
5 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Mitmekordne esitlus ühel istungil: esindajad esinevad mitu korda sama istungi jooksul ja taotlevad ajapikendust (nt „Paluks kolm minutit juurde”). Tugineb plenaaristungitele ning demonstratiivne kaasa rääkimise ja vastulause esitamise muster näib regulaarsena.
5 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kõrgel tasemel vastuväide valitsuse eelnõule; süüdistab kiirustamist, puudulikku analüüsi ja sotsiaal-majanduslike mõjude hinnangu puudumist; kutsub eelnõu tagasilükkamisele ning rõhutab, et see mõjutab suurt osa elanikkonnast (lapsed, vanemad, pensionärid). Kõrge intensiivsusega, nii poliitilises kui eetilises raames.
5 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Vähem koostööaldis ja pragmaatiliselt kriitiline: rõhutab valitsuse tööstiili ja nõuab vastuseid ning selgust; viitab, et ministrid ei valda kõiki teemasid ja koostöö puudub; ei näi olevat valmis kohe-kohe kompromissidele, rõhutab signaliseeritud tagasilükkamist ja opositsiooni positsiooni tugevust.
5 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Riigiülene/nationale fookus; puuduvad konkreetsed viited piirkondlikele muredele või piirkondlikele projektidele; keskendub üldisele riiklikule eelarvele ja demograafilistele ning tervishoiuvaldkonna küsimustele.
5 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikult kriitiline ja finants-rahastuspoliitika suhtes skeptiline; rõhutab, et kiirustamisega kaasnevad riigi eelarve negatiivsed mõjud ning nõuab mõjuanalüüsi. Vastandab maksutõusu või teenuste hindade küsimusi ning seisab vastu plaanidele, mis suurendavad inimeste kulusid (nt visiiditasu ja voodipäevatasu). Soovitused kaldduvad riigi eelarve tasakaalu ja läbipaistva arutelu suunas, ning toetab pere- ja demograafiapoliitilisi meetmeid, kuid mitte eelnõu pakutud vormis.
5 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalpoliitilised prioriteedid keskenduvad demograafiale ja pere heaolule; kritiseerib kavandatavaid kulutuste kärpeid ja tasude tõusu, mis mõjutaksid vanemaid, lapsi ja rühmaseisundis olevat elanikkonda (nt alla 2-aastased lapsed, lapseootel emad). Toetab perede soodustamist ja vastandab lastetusmaksu ning rõhutab riigi rolli sündimuse ja lapse kasvatamise soodustamises.
5 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine fookus on eelnõu tagasilükkamine ja mõjuhindamise ning avaliku arutelu nõudmine; rõhutab väljatöötamiskava koostamise ja seletuskirja kriitilist läbivaatust, ning toob esile, et mitmes osas puuduvad analüüsid. Märgib, et seaduseelnõu menetluste aeg (10–30 päeva) peab elava ja läbipaistva menetluse raames olema parandatud.
5 Analüüsitud kõnesid