Päevakorra profiil: Lauri Laats

ETO

2024-05-15

XV Riigikogu, III istungjärk, infotund

Poliitiline positsioon
Toiduga varustamise ettevõtted peaksid kuuluma elutähtsat teenust osutavate ettevõtete nimekirja ning riik peab tagama nende varud ja valmisoleku. Ta on mõistlikult pragmaatiline: toob välja muret lisakoormuste mõju konkurentsivõimele ning soovib riigi abi või osalemist kohustuste katmises, et tagada stabiilsus. Positsioon on pigem kompromissipõhine ja poliitikakeskne: hinnatakse nii ETO laiendust kui ka riigi rolli finantseerimises ja hoolitsuses.

2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Esitab teadmisi ETO ja hädaolukorra seaduse muutmise eelnõu kontekstis, mainib konkreetseid ettevõtteid (Maag Food, Valio, Tartu Mill) ning arutleb investeeringute ja kohustuste mõju kohta. Rõhutab riigi huve ja inimeste vajadusi ning varude valmisolekut kui kriisijärelevalvet. Näitab praktilist mõtlemist investeeringute ja konkurentsivõime tasakaalustamisel.

2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Tasakaalukas, ametlik ja probleemidele keskenduv toon. Kasutab küsimustena püstitamist, et kõneleda probleemi sügavusest ning viitab oma lugeja/vaatleja tähelepanule („lugesin uudisest…”, „ma näen tema näoilmest”). Põhines faktidel ja konkreetsetel näidetel, vältides liialdust.

2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõne on 15.05.2024 ja käsitleb sama teemaga Riigikogu arutelu; esitatud küsimus ja sellele järgnev vastus viitavad ühele arutelutsüklile ühe päeva jooksul. Tekst viitab uudisele, eelnõule ja majandusministri murele, rõhutades parlamendi aktiivset tegelemist ETO küsimustega.

2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Ei ilmne tugevat opositsiooni ETO laiendusele; kriitika keskendub peamiselt lisakoormuste ja investeeringute koormusele ning sellele, kuidas neid kohustusi finantseeritakse. Kohaliku blokina kritiseeritakse pigem vormi kui sisu – ETO nimistu laienemise kasu on tunnustatud, kuid koormuste maandamine ning riigi abi puudutavad küsimused on esile toodud.

2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Rõhutab riigi ja ettevõtete koostöö vajadust; mainib, et riik võiks ja peaks aitama ettevõtteid ning pidada kinni riigi huvidest inimeste huvidega. Näitab valmisolekut koostööks ja kompromissiks eri osapooltega, sealhulgas valitsuse organite ja majandusministriga.

2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Ei keskendu konkreetsetele paiksetele regioonidele, kuid nimetab regionaalseid ettevõtteid (Maag Food, Valio, Tartu Mill), mis viitab potentsiaalsele regionaalsele mõjule. Põhirõhk on riiklikul ja sektoriteülisel tasandil, mitte lokaalsetel programmidel.

2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Seisab koormuste koondamisel ettevõtete investeeringute arvelt, mis võib vähendada konkurentsivõimet; rõhutab vajadust riigi osalusele või majanduslike vahendite abil varude hoidmise ja valmisoleku tagamisel. Toiduvaru tagamine on prioriteet ning riiki peetakse sobivaks lüli riskide maandamisel, kuid ettevõtetes toimuvate investeeringute koormus on probleemipunkt.

2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Toiduga varustamise kindlus ja inimeste huvid on keskse tähtsusega; esitatud põhisõnumid käsitlevad elanikkonna toidukindlust ning riigi valmisolekut tagada varud kriisides. Sotsiaalse seisukohana on oluline, et varud oleksid olemas ja valmisolek tagatud.

2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Õiguslik tähelepanu suunatud hädaolukorra seaduse muutmisele ning ETO nimekirja laiendamisele (lisatud 7 elutähtsat teenust 14 asemel). Kõne keskendub, kas riik peaks end kohustusi kandma või jätta need ettevõtetele ning kuidas tagada varude valmisolek, viidates progressi ja konkreetsete algatuste kohta parlamendis.

2 Analüüsitud kõnesid