Päevakorra profiil: Lauri Laats

Suhkrumaks

2024-04-17

XV Riigikogu, III istungjärk, infotund

Poliitiline positsioon
Magusamaksu küsimuses on esineja põhiliselt skeptiline; ta võitleb maksustamise vastu kui lahendusele noorte tervise probleemidele ning rõhutab, et mõju tervisele oleks piiratud. Ta rõhub tervikliku programmi vajadusele (liikumine, tervislik toitumine, teadlikkuse tõstmine) ja soovib valida 2026. aastast lähtuva rakendamise, et vältida lühiajalist kärbimist ning ettevõtluse mõju eelarvele. Kaasneb kriitika maksu vähese efektiivsuse ja eelarveliste kulude suuruse suhtes.

2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Ta demonstreerib teadmisi terviseedendusest ja maksu mõju hindamisest, viidates numbrilistele näidetele (tulu 25 mln, süsteemi ülesehituse kulu umbes 5 mln) ning alkoholiaktsiisi võrdlusele. Ta rõhutab vajadust analüüsida otsuste mõju ja põhinevate andmete kasutamist, mitte üksnes poliitilist müüki. Teadvustab majandustegevusele ja tarbimisele tekkivaid riske ning osutab tervisealaste meetmete olulisusele.

2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Rõhk on kriitiline, kuid konstruktiivne ja faktipõhine; kasutab küsimusi ja viiteid, et kaasata publikut ja kontrollida vastuvõetava lähenemise tugevust. Ta tasakaalustab emotsionaalseid argumente faktidega ning väljendab soovi näha selget tegevuskava ja tõenduspõhiseid otsuseid. Keel on formaalne, kuid sisutihe ja argumendid esitatud loogilisel järjepideval viisil.

2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Keskendub sama päeva arutelule 17.04.2024 ning viitab 2. aprilli Keskerakonna ettepanekutele; näitab regulaarset osalemist Riigikogu aruteludes noorte tervise teemadel. Tekstis on väljatoodud õpetlik dialoog ja nõudlik küsimuste vorm, mis viitab jätkuvale poliitilisele menetlusele ja koostöövõimalustele.

2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kaitseb opositsiooni positsiooni maksu vastu ning kritiseerib magusjoogi maksustamise efektiivsust; kasutab argumente, et maksu ei lahenda probleemi, ja rõhutab vajadust uuringute ning alternatiivsete meetmete järele. Tõstab esile võimalikku kahju ettevõtlusele ja eelarvele ning koondab tähelepanu soovile näha läbimõeldud programmi asemel ühekordset maksustamist.

2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Näitab valmisolekut koostööks, kogub tähelepanu vastaspoolte ettepanekutele (2. aprilli Keskerakonna ettepanekud) ja kutsub nii ministrit kui teisi osapooli süvenema ning analüüsima. Samas esitab kriitikat ja küsib, kas vastu võetud ideed on läbi vaadatud, ning rõhutab vajadust kahe osapoole vahelisele arutelule.

2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Not enough data

2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikult pragmaatiline ja pohitilise kaalutlusega: rõhutab maksutulu eeldatavat suurust (25 mln) ning süsteemi ülesehituse kust (ca 5 mln), kuid näitab muret mõju üle ettevõtlusele ja tarbimisele. Eelistab terviklikku programm- ja investeerimisstrateegiat noorte tervise parandamiseks ning on skeptiline ühekordse maksustamise majanduslikust tõhususest.

2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Fookus noorte tervisele ja elustiilile: rõhutab liikumise, tervisliku toitumise ja teadlikkuse tõstmise vajalikkust kui sotsiaalse heaolu parandamise võtme. Väga vähe keskendub laiematele sotsiaalpoliitilistele teemadele; väärtuspõhine arutelu noorte tuleviku ja ühiskondliku heaolu nimel.

2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Suurim prioriteet on magusjoogi maks ja sellega seotud seadusandluse kaalumine; rõhutab vajadust tegevuskava koostamise, analüüsi ja tõendusbaasi järele, ning viitab, et Keskerakond on esitanud alternatiivseid ettepanekuid. Esindaja kaldub nägema edasiviivat arutelu, kuid nõuab kindlat progressi ja põhjalikku hindamist enne rakendamist.

2 Analüüsitud kõnesid