Päevakorra profiil: Lauri Laats
Arupärimine tuumaelektrijaama rajamise kohta (nr 41)
2024-01-15
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Kui laiapõhjaline arutelu tuumaelektrijaama kohta on keskne, siis on esindaja rõhutanud ettevaatlikku ja kaalutlevat lähenemist ning valmisolekut kuulata nii valitsust kui laiemat ühiskonda. Ta ei väljenda otsest, tugevat poollust tuumaenergia vastu, kuid rõhutab, et tuleks võrrelda erinevaid lahendusi ning eelistada kiireid ja odavamaid alternatiive ning vältida kiirustamist. Eesmärk on demokraatlikult määratletud otsuste tegemine põhjaliku arutelu ja asjakohase teabe kogumise toel.
2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Speakers viitavad tuumaenergia arutelu korraldusele ja riskide maandamise küsimustele (kasutusloome, töörühma raporti plusid/miinused) ning võimsuste maandamise problemaatikale, sealhulgas võrdlusele roheenergia allikatega (tuule/päike) ja juhitavate võimsuste vajadusega. Nad kasutavad spetsiifilisi termineid nagu "tuumaelektrijaama töörühm", "riskide maandamine" ja "kasutusloa".
2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Rõhuvas vormis ja ametlik toon; kasutab küsimuste vormi ja faktikonteksti (raport, arupärimine) ning pöörab tähelepanu demokraatlikule protsessile ja kaasamisele. Tõstab esile vajaduse arutelu ja teabeajamise tähtsuse, vältides emotsionaalset või agressiivset retoorikat.
2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kaks kõnet samal päeval 15.01.2024; viited eelmisele aasta maikuus esitatud arupärimisele ning töörühma raportile; rõhutatakse järjepidevat dialoogi ja uue teabe ootust. Näitab püsivat osalemist parlamendi aruteludes ja riigi energiapoliitika teemadel.
2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Not enough data. Tekstides ei esitatud selget isikut või rühmitust, mida süüdistatakse või kaitsakse; keskendutakse pigem küsimustele ja kaalutud arutelule.
2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Rõhutab laiemat koostööd: kaasatakse omavalitsusi, kogukondi ning nii kohalikke kui rahvusvahelisi eksperte; on avatud mitmepoolsele arutelule ja koostööle koalitsiooniti. Näitab valmisolekut sündmuste või arutelude korraldamiseks koos teiste osapooltega.
2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus riiklikule tasandile Eesti kontekstis, kuid rõhutab kohalike omavalitsuste ja kogukondade kaasamist ning rahvusvaheliste ekspertide kaasamist; puuduvad konkreetsemad piirkondlikud fookused.
2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Toob esile majanduslikult mõistlikud kaalutlused: viitab odavamatele alternatiividele ning vähem administratiivsele koormusele võrreldes tuumaenergyga; mainib vajadust hinnata "juhitavate võimsuste probleemi" ja laiemat kulude-senesust ühiskondlikus arutelus.
2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Not enough data. Tähelepanu keskmes on protseduurid, kaasamine ja arutelu, kuid puuduvad otsesed seosed konkreetsete sotsiaalpoliitiliste küsimuste (abordid, LGBTQ+, immigratsioon jne) kohta.
2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine fookus on parlamendiline arupärimine ja valitsuse seisukohtade küsimine; soov seadusloomesse või täiendavasse regulatsiooni suunatud hinnangu saamiseks ning laiema arutelu korraldamiseks. Otsitakse sisulisi vastuseid ja progressi näitajaid valitsuse otsuste kohta.
2 Analüüsitud kõnesid