Päevakorra profiil: Lauri Laats
Jäätmeseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (657 SE) esimene lugemine
2025-06-16
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Keskerakonna fraktsioon on eelnõu praeguses vormis tugeva opositsiooniga; rõhutatakse, et see tõstab tarbijate kulu, suurendab makse ja võib tekitada põhiseaduse riive ning kohalike omavalitsuste segadust. Väidetakse, et lisakulud ja ebakindlus annavad negatiivse majandusliku mõju ning seetõttu tuleb eelnõu vastu võtta ainult koos märkimisväärsete muudatustega või tagasi lükata.
4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kasutab majandus- ja statistikaandmeid (jaemüügi käive 2022→2023, 2023→2024, 2025. Q1) ning viitab Eesti Ringmajanduse Liidu märkustele; kriitik rõhutab analüüsi puudumist ja potentsiaalselt koostoimetat õiguslikke küsimusi, kasutades võrdlusi CO2-kvoodi ja rohepöörde kontekstist. Näitab oskust seostada maksusüsteemi ja tarbijahindade mõju laiemate majandustekstidega.
4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Rõhkuv, vaidlustav ja emotsionaalne stiil koos anonüümsete näidete ja küsimustega; kasutab munakoore anekdooti, stseeni ja jõulist keelt, samal ajal tugineb andmetele ja allikatele; toon on konfliktitoonusega, kuid kontrollitud ning viitab faktidele. Arutluses kombineeritakse soliidne alusandmete kasutus ja terav retoorika.
4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Mitmes kõnes sama päeva jooksul (16.06.2025) arutatakse sama eelnõu; esitatakse küsimusi, kriitikat ja alternatiivseid seisukohti, viidatakse teiste fraktsioonide kommentaaridele ning rõhutatakse menetluse ja mõju hindamise vajalikkust; mainitakse ettepanekute tagasilükkamist.
4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Põhitähelepanu on eelnõu vastu; kritiseeritakse kulusid tarbijale, usalduse kaotust ja õiguslikke riskisid; julgetakse väita, et seadus toob lisamaksu ning puudub täielik analüüs; kompromissi ja kiire heakskiit ei ole soovitud.
4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kuigi rünnak on tugev, märgitakse potentsiaalset koostööd erinevate fraktsioonidega (Isamaa, Reformierakond, Keskerakond) ning rõhutatakse vajadust konsensuslike lahenduste leidmiseks; teedakse viiteid, et koostöö on toimunud, kuid lõplik heakskiit eelnõule ei ole.
4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Riigikogu ja riiklik tasand on fookuses; avaldatakse muret kohalike omavalitsuste (KOV-id) ja korteriühistute mõju üle, kuid konkreetset geograafilist keskendumist ei ole; rõhutatakse laiemat mõju üle Eesti.
4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud seisukohad on eelnõule kriitilised: nähakse, et maksud ja kulud suurenevad, tarbijahindade tõus ja ostujõu kahjum halvendavad majandust; tõstetud jäätmesüsteemile viidatakse kui potentsiaalsele lisakulule; kritiseeritakse majanduslikku mõju ning rõhutatakse tarbijate koormat.
4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Keskendutakse tarbijate heaolule ja elukallidusele; mure kõlab toiduhindade ja igapäevase kulutuste suurenemise üle; rõhutatakse, et lisamaks ka jäätmetele süvendab ebavõrdsust ja mõjub eelkõige madala ja keskmise sissetulekuga inimestele.
4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Eelnõu 657 SE esimene lugemine; keskendutakse jäätmete käsitlusele ja tootja vastutusele ning puudulikuks peetav õiguslik-finantsanalüüs; avaldatakse nõudmist muuta või tagasi lükata eelnõu ning rõhutatakse vajadust lisauuringute ja analüüside järele; mainitakse tagasilükkamise ettepanekut.
4 Analüüsitud kõnesid