Päevakorra profiil: Lauri Laats

Arupärimine õpetajate palkade kohta (nr 778)

2025-09-15

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Opositsiooniline ning kriitiline valitsuse hariduspoliitika suhtes. Rõhutab koolitoidu rahastuse ning õpetajate palkade suurendamise vajadust ning rahastuse puudumist kui peamist probleemi; keeleoskuse nõuete kiire rakendamise suhtes on skeptiline ning rõhutab realistlike lahenduste leidmist kvaliteetse hariduse tagamiseks.

2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Omab teadmisi koolitoidust ja selle kvaliteedist, õpetajate puudusest ning keeleoskuse nõuetest (B2 abiõpetajatele, C1 tugispetsialistidele). Viitab praktilistele küsimustele nagu koolitused, rahastus ja asendustegevus. Mainib ka testide tulemuste puudumist kui kvaliteedi näidet, näidates teadmisi haridussüsteemi nüanssidest.

2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kriitiline, põhimänguline ja emotsionaalselt väljendusrikas toon. Kasutab otseseid pöördumisi ja küsimusi, rõhutades lapseheaolu ning õpetajate ja õpilaste eest seismist. Mantlitena esile tõuseb faktide ja näidete kasutamine, kuid stiil jääb peamiselt vältimatult vaidlustavaks.

2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kaks arupära esitatud sama päeva istungil 15.09.2025, keskendudes haridusele (toitlus, palk, keeleõpe). Tuuakse välja konkreetne vanemlik lugu Mustamäelt ning viidatakse testide tulemuste puudumisele, mis viitab jätkuvale tähelepanuvajadusele hariduse kvaliteedi teemal.

2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Selgelt opositsiooniline: ründab valitsust ja haridusministeeriumi ning kritiseerib nende plaane ja toimepanemist. Tähtsustab, et koalitsioon peab vastutama ning hoiatab koalitsioonimängu eest, nõudes lahendusi ja tõtt seisukohal õpetajate ja õpilaste eest.

2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostöövalmiduse osas skeptiline; rõhutab vajadust lahenduste leidmiseks (koolitused, rahastus) kuid ei too välja konkreetseid koostööplatvorme või koalitsioonilisi kokkuleppeid. Käib kriitilise joonena ja julgustab vastutust ning arutelu, mitte koalitsiooniga ühinemist.

2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus nii kohaliku kui riikliku tasandi küsimustele: mainib Tallinna tasandit ja Mustamäe piirkonda ning samal ajal viitab riiklikule tasandile. Kirjeldab, kuidas linna- ja riiklikud otsused mõjutavad koolide olukorda.

2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Suur keskmes rahastus: rõhutab, et maksumaksjad maksavad kinni ning toidu kvaliteet ja õpetajate palga rahastamine on prioriteedid. Kritiseerib lubaduste ja tegeliku rahastuse vahelisi lõhesid ning nõuab läbipaistvamat ja sihipärast rahastust ning täiendavat ressurssi haridusesse.

2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Seisab hariduse võrdsete võimaluste eest ning rõhutab keelelise integratsiooni ja kvaliteetse hariduse tähtsust nii vene- kui eestikeelsete noorte jaoks. Hoolib lapse toitumisest ja tervisest, näidates, et koolitoit mõjutab tervist ja õppimisvõimet.

2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Keskendub keeleoskuse nõuetele (B2/C1) ja nende elluviimise küsimustele, küsib alternatiive ning Koolide töö tuvastamist; arutleb, kuidas rakendada ja rahastada, ning kas on olemas abiõpetajate ja tugispetsialistide asendajad. Märgib, et järgmise aasta septembriks rakenduvad nõuded ning toob esile vajaduse metoodika, õpikud ja koolituste osas ettevalmistamiseks.

2 Analüüsitud kõnesid