Päevakorra profiil: Lauri Laats
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele toiduainete käibemaksu langetamiseks 9-le protsendile" eelnõu (579 OE) esimene lugemine
2025-04-17
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Keskerakonna fraktsioon on toiduainete käibemaksu langetamise eest (9%) ning näeb seda prioriteedina toiduhindade ja elukorralduse parandamiseks, eriti madalama sissetulekuga elanikkonna jaoks. Samas rõhutatakse, et maksuküüri kaotust ei toetata; st maksusüsteemi üldist struktuuri ei muudeta drastiliselt. Positsioon on tugevalt policy- ja pragmatooriline ning kriitiline valitsuse maksupoliitika suhtes.
8 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kasutab konjunktuuriinstituudi analüüse ja inflatsiooninäitajaid (üldine inflatsioon ~6%, toiduhinnad 7–8% prognoosid) ning esitab euroopa riikide kogemusi toiduainete käibemaksu erisustest (Belgia, Austria, Soome, Ungari, Itaalia, Malta, Poola). Toob välja konkreetseid näiteid ja andmeid, et toetada eelnõu vajalikkust ning näha laiemat regionaalset praktikat.
8 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Rõhk on kinnine, argumenteeriv ja mõnevõrra combatiivne; kasutab statistikapõhiseid tõendeid ja emotsionaalseid numbreid (nt 300 000 inimest, vaesus) koos retooriliste võtetega. Tekst vaheldub faktide esitluse ja tugeva moraalse pöördumisega publikuni, tihti isikliku kogemuse või kogemuste võrdlusega.
8 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Esineb Riigikogu saalis samal teemal mitmes kõnes sama päeva jooksul; viitab konjunktuuriinstituudi uuringutele ja eelmistele aruteludele; palub fraktsioonile ning kolleegidele eelnõu poolt hääletada. Propageerib regulaarselt samade teemade käsitlemist ja viitab, et tegu on esimese lugemisega.
8 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud valitsuse maksudepoliitikale ja inflatsiooniga võitlemise võimekusele; esitatakse pahameel valitsuse otsuste üle ning rõhutatakse, et 300 000 inimest kannatab ning maksud tuleb suunata inimeste abistamiseks, mitte laiendada maksumõjusid. Kui mõni teema nagu maksuküür soovitatakse kaotada, siis see jääb opositsiooni vastuvõetamatuks – prioriteet on toiduainete käibemaksu langetamine, mitte üleminek täielikult teistsugusele maksukorraldusele.
8 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kutsutakse koalitsiooni ja Riigikogu liikmeid eelnõu poolt hääletama, näidates valmis olema opositsiooni vaatenurgast koostööks, kuid samal ajal on rõhuvus tugevalt oma fraktsiooni positsioonil. Mitmes kohas on rõhutatud vajadust laiemaks konsensuseks, kuid koostöö on piiratud ei-kandva kokkuleppega.
8 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Peamiselt riiklikul tasandil, kuid viidatakse Tallinna linna ja Mustamäe kogemustele ning Tallinna linnavalitsuse praktikale. Tallinnast tuuakse näiteid sotsiaalsetest teenustest ja elanike toimetulekust ning arutelu puudutab seost riigi poliitikaga linnapilti.
8 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Toiduainete käibemaksu langetamine (9%) on esmane majanduspoliitiline vahend; vastustatakse üldist maksukorralduse muutmist ja maksurahastiku suurendamist; rõhutatakse inflatsiooni ja elanikkonna ostujõu kaitset. Tugevalsõnastatud arvamused maksumaksude ja tarbimismaksude osakaalust ning vajadusest hoida maksuküür (kõver) muutmata, kui rakendatakse toidu erisust. Eelistatakse sihipärast toidukorvi hinnalangust kui laiemat maksu-uuringut.
8 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Rõhutatakse vaesuse ja elukalliduse teemasid: hinnatõus on suurendanud ebavõrdsust ja 300 000 inimest võib peagi vaeseks langeda; toidukorvi odavnemine ja kvaliteedi tagamine on prioriteedid. Mainitakse sotsiaaltoetuste ja linnavaldkonna mehhanismide rolli toimetulekuks.
8 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Põhieesmärk on eelnõu 579 OE esimene lugemine, mille sisu on toiduainete käibemaksu langetamine põhitoidugruppidele (juur- ja köögiviljad, piim, liha, teraviljad). Rõhutatakse vajadust selle alanduse juriidilise ja eelarvese samaaegsuse tagamiseks ning kutsutakse hääletama poolt; arutelu keskmes on maksumuudatused ja nende mõju hindadele.
8 Analüüsitud kõnesid