Päevakorra profiil: Lauri Laats
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele esitada Riigikogule Eesti elektri tootmisvõimsuste ja elektrivõrkude arendamise tegevuskava energiakindluse tagamiseks" eelnõu (575 OE) esimene lugemine
2025-04-16
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Toetab Balti riikide ühist arengukava ja ENMAK-i järgimist; pooldab põlevkivist loobumist 2035. või 2040. aastaks ning energiajulge tuleviku jaoks. On kriitiline valitsuse menetluse ja kiirustamise suhtes, rõhutab vajadust läbipaistvuse ja selgete suuniste järele. Soovib eelnõu kaudu rohkem selgust ja usaldusväärset plaani, mis vähendaks ebakindlust ja suurendaks vastutust.
4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Näitab tugevat energeetika-alast kompetentsi, keskendudes ENMAK-i sisule, tarbimise prognoosidele ja hinnatasemetele. Viitab konkreetsetele arvandmetele (10,7–15,4 teravatti tarbimine; hinnad 17,4–15,5 senti/kWh) ning plaanitavale investeeringule ligikaudu 14 miljardit eurot. Kasutab viiteid ENMAK-i lehekülgedele ja stsenaariumitele, et toetada väiteid.
4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kriitiline, analüütiline ja faktidele orienteeritud toon; kombineerib emotsionaalseid viiteid (valitsuse kiired otsused) ja statistilisi tõsiasju. Kasutab nišikaid retoorilisi võtteid (nt küsimused logika kohta, "kuidas on võimalik..."), et rõhutada ebakindlust. Valitseb ametlik vorm, kuid siiski iseloomustab olukorra pinget ja vajadust selguse järele.
4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Regulaarselt viitab Riigikogu ja komisjoni tasandil toimuvatele aruteludele (ENMAK, arutelud veebruaril, eelnõu esitamine). Märgitakse järjepidevat osalemist ja diskussioone, sh meenutusi “Eile me arutasime” ja “Isamaa fraktsioon esitas eelnõu” ning rõhutatakse koostöövõimalusi.
4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamiselt opositsiooniline kriitika valitsuse energiapoliitika ja otsuste üle; kritiseerib kiiret otsustamist ja puudulikku menetlust. Sümboolselt seob võetud kohustused Brüsseliga ja rõhutab vajadust selgelt välja käia kohustused vs lubadused. Koostöö ja kompromissi potentsiaal on olemas, kuid keskendutakse ennekõike kontrolli ja arusaadavuse saavutamisele.
4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Rõhutab cross-party koostöö ja mitme erakonna kaasatust (SDE, Eesti 200, Reformierakond) ENMAK-iga seotud debattides ning rõhutab Isamaa fraktsiooni eelnõu kui viis selguse saamiseks. Näitab valmisolekut kokkuleppele ja läbiva valitsuslike otsuste raamistikule.
4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookuses on riiklik energiapoliitika ja Balti riikide ülene koostöö, kuid märgitud on Ida-Virumaa regionaalse mõju ning selle töötajate ja ettevõtete huvid. Mainitakse Ida-Virumaa kui potentsiaalset mõjutatud gruppi energiapoliitika muutuste tõttu.
4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kodaniku tasemel hinnad ja investeeringud on keskmes: kavandatavad 14 miljardit eurot ülekandeinfrastruktuuri, hinnad 174–155 eurot/MWh, ning arvamus, et suurem tarbimine ei pruugi hindasid oluliselt langetada. Seisukoht on, et investeeringud peaksid kindlustama otsustatud taseme ja arusaadava majandustulemuse, mitte ainult suuri väljaminekuid.
4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Not enough data
4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Fookus on eelnõul 575 OE ja esimese lugemise läbimine; rõhutatakse vajadust Eesti valitsuse ja Riigikogu koostööks ENMAK-i eelnõu kui energiakindluse tagamise tegevuskava jaoks. Näitab tungivat nõudmist selguse ja kinnitatud väärtuste ning plaanide saamiseks ning viitab Isamaa fraktsiooni algatusele.
4 Analüüsitud kõnesid