Päevakorra profiil: Lauri Laats
Väärtpaberituru seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (588 SE) esimene lugemine
2025-04-08
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Keskerakonna fraktsiooni esindajana on väljendatud tugevalt opositsiooniline seisukoht soolise kvoodi seaduse suhtes: eelnõu vastu võtmine ei ole ettevõtete huvidega kooskõlas ning sundkvoodid peetakse majandust kahjustavaks. Ta rõhutab, et oluline on majanduslik kasumi teenimine ja põhitegevus, mitte valik juhatused sooliste tunnuste alusel; näib, et ei näe vajadust riikliku reguleerimise suurendamiseks. Stiili järgi on see policy- ja majandushuve kirjeldav kriitiline positsioon, mille tugevus tundub kõrge.
4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Esineja näitab teadmisi seaduse sisust ning rikkumiste ulatusest: mainitakse §-d 23791 ja 23792 ning trahvimäärasid (kuni 400 000 eurot) ning arutletakse kahe paragrahvi muudatusettepanekute üle. Tõstatatakse näiteid ettevõtetest (Tallinna Vesi, Coop Pank, Tallinna Sadam, Merko Ehituse jt) ja arutelu tasakaalu kohta ning viidatakse Euroopa tasandile arutelu ajal. Tekstile on iseloomulik praktiline arutelu ettevõtete juhtorganite koosseisu ja kvoodi mõju kohta ning õiguspõhiste paragrahvide viitamine.
4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retteliku ja kriitilise tooniga esineja kasutab faktide ja näidete kombineerimist: väiksema emotsionaalse koormusega, kuid otsustavalt vastuolulist argumenti esitatakse järjepidevalt. Ta rõhutab ministri puudumist saalist ja kasutab konkreetsed numbreid ning näiteid, et tugevdada seisukohta; stiil on analüütiline, kuid mõnes kohas kergelt kärarikas ja retooriliselt kavandatud, mitte melodeadiline.
4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõned toimusid 2025-04-08 samal istungipäeval, kus arutelu eelnõu esimese lugemise üle toimus. Esineja viitab ministri puudumisele saalis ja rõhutab fraktsiooni positsiooni ning võimalust tegeleda parandustega, kui Rahandusministeerium kooskõlastab need. Selline järjestus viitab tihedale ühepäevasele aruteluvoorule ja fraktsioonide järjestikustele kõnedele sama teemal.
4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Otsene ja tugev oppositsioon joon: eelnõu on vastu võetamatu ning laseb riigil ja ettevõtetel liigsete regulatsioonide alla; rõhutatakse, et kvoodid on vastuolus ettevõtte huvidega ning võivad kahjustada majandust. Kui rahandusministeerium ei nõustu muudatusettepanekutega, jääb fraktsioon selle eelnõu hääletama vastu; opositsioon on kindel ja põhineb majanduslikul argumentatsioonil.
4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Näitab teatavat valmisolekut koostööks ja kompromissideks, kui Rahandusministeerium kooskõlastab ettepanekud (parandusettepanekud). Samas on üldine positsioon, et eelnõu vastu võtmine on ebasoovitav; esineja rõhutab vajadust arutleda konkreetsete paragrafide üle ja otsida vastastikuselt sobivaid lahendusi.
4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Riiklikul tasandil arutelu, Keskfraktsiooni kõneviisides rõhutatakse Eesti ettevõtete konteksti ning nimelt Tallinna ettevõtete näiteid (Tallinna Vesi, Tallinna Sadam, Merko Ehituse jt). Eelnõu ja selle mõjusid käsitletakse peamiselt laiemas Eesti majanduse kontekstis, mitte konkreetsete piirkondlike politikate eraldi kujundusena.
4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduse huvid on fookuses: rõhutatakse, et ettevõtted teenivad kasumit ja juhid peaksid hindama majanduslikku efektiivsust, mitte kvoodi kohustuslikku rakendamist. Esile tõstetakse, et trahvid ega riiklik reguleerimine ei tohi vähendada ettevõtete konkurentsivõimet ning lipulaevade panus SKP-sse ja riigieelarvesse on oluliselt suurem kui potentsiaalsed sotsiaalsed eelised mingit sundkvoodi kaudu. Eelnõu näitamine nähakse kui vahendit, mis võib vähendada ettevõtete juhtimisvõimet ja kasumit.
4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Soolise võrdõiguslikkuse teema käsitlemine on konservatiivses raamistikus: esineja on vastu sundkvoodile ja rõhutab, et tehtud valikud peaksid põhinema kvaliteedil, oskustel ja majanduslikul tulemuslikkusel; väidab, et palga- ja juhtimisvõrdõiguslikkus tuleb saavutada loodusliku konkurentsi ja laiapõhjaliste jõupingutuste kaudu, mitte riikliku reguleerimise kaudu. Toob esile, et mehed ja naised võivad ja peavad juhtivates kohtades olema tasakaalus, kuid usub, et praegune tasakaal on saavutatud meritokraatia teel, mitte sundkvoodi abil.
4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Fookus on eelnõu esimese lugemise vastuväited ja parandusettepanekute arutelu—tähelepanu paragrafidele 23791 ja 23792 ning võimalikule muudatuste kooskõlastamisele Rahandusministeeriumiga. Esineja on eelnõu vastu ning rõhutab, et parandusettepanekud ei ole nõutud või valmis ning trahvide süsteem ei tohi muutuda rakenduslikult. Soovib eelnõu mitte vastu võtta või vähemalt põhjalikult muuta, rõhutades eelnõu menetluse asjakohasust ja mõju ettevõtetele.
4 Analüüsitud kõnesid